Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: En del pyssel med min ng9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866

    En del pyssel med min ng9-3

    Mjahaja

    Köpte en 08 9-3 2,0t linear för nån månad sen och har börjat pyssla med den en del.

    När den köptes in så var den väldigt billig. Och i efterhand så förstår jag varför.

    Fanns ett kostnadsförslag i handskfacket som översteg bilens värde.

    Bla fjädrar av i bak, bromsar slut i fram kärvande ok i bak, vattenpump viner dock har jag inte bekräftat detta ännu.

    Hursomhelst så har jag gjort bilen körbar med beg fjädrar i bak. Ska ändå bytas ut mot sänkfjädrar vid ett senare tillfälle.

    Nya skivor och belägg i fram samt ok vänster fram då man försökt leda upp det tidigare men misslyckats. Vä bak ok där fick man ta till rörtången för att ens få kolven att röra sig. Detta efter att ha låtit kolven mysa med lite bromsvätska för att lossa. Lite wd-40 och sen rör sig kolven som aldrig förr.


    Ska forska mer i det vinande ljudet vid nåt senare tillfälle.

    Va på skroten en bit bort från mitt garage och letade lite detaljer till min bil och det slutade med att jag fick hämta släpkärran och fick med mig skinn med minne på förarsätet och el på höger som jag ska installera efter ha rengjort säten.

    Blir lite pyssel med elen men enligt WIS så är det nog inte så krångligt. Gamla säten ska ju ur så lyfta på mattan och lite eldragning känns inte som nåt problem. Ska ändå i med diverse stereokablar så gör två flugor på smällen tänkte jag.

    Radion är utbytt så den delen är klar. Lite bilder och fortsätta skrubba säten.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg




  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Vart inge riva invändigt idag då skaparglädjen tog överhand. Så svetsade ihop en dragkroksförlängning till grabbens fyrhjuling istället. Dock så kom kärran så långt ner så gjorde om den efter att bilden togs så den kom lite högre upp.
    Bifogade bilder Bifogade bilder


  3. #3
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Kul projekt!

    Dokumentera gärna eldragningen till stolarna!

    Jag har inte en lika bra skrot så mina minnes/el stolar har sprängda airbags.. är lite jobb där förutom elen

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Jag förstår, jo det ska jag göra när det är dags. Hade dessutom turen att jag gav bara 600 för stolar och baksäte samt lite annat jox

    2 användare gillar detta inlägg




  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Mjahapp, skulle städa i garaget och greja lite med bilen.

    Men en vän ringde och hade problem med sin og9-3 den varva inte upp. Kolla lite runt i kring givare och visade sig att kabeln till vevaxelgivaren hade kommit i kläm vid ett tidigare växellådsnertagning så dit med en ny givare och bilen funka kanon.

    Ska försöka få nåt gjort med min egna bil imorgon istället


  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Produktiv dag idag.

    Röjde klart i garaget så det blev rent å snyggt. Sen flög fan i mig att jag skulle ge mig på inredningen. Tänkt och gjort. Lyften är väl gjord investering då man slipper ligga på golvet å böka.

    Det som jag trodde skulle bli störst gissel visade sig vara en ganska lätt match. Hitta i-bus signalen. Men efter lite läsa i wis blev jag visare om hur jag skulle gå till väga.

    Närmaste i-bus fanns vid koppling till bakdörren lödde in mig där, sen skarvade in en lämplig ledning för plus som jag sände genom mitt konsollen till passagerarsidan. Ska ändra plats i säkringsboxen bak sen.

    Vilken fröjd att sitta i dessa stolar gentemot linear....
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Puttel den 2019-09-18 klockan 08:38. Anledning: Stavfel


  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Nu får du vara utförligare!

    vilka kablar ska kopplas in?

    behöver det giftas in med tech2?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Efter att läst lite trådar så är det olika på vilken årsmodell stolarna kom ifrån.

    Men just för mig så kom skinninredning ifrån en 07 och min är en sen 07 med facelift.

    På plats 23 i bilens kontakt på förarsidan där ska i-bus för minne sitta. Hade med mig en bilkontakt från skroten och där stiftade jag ur en kabel stump som jag skarvade ihop med en grön 0,75 detta då all i-bus är grön om jag förstår rätt. Läste på lite i wis och närmsta koppling för i-bus fanns just där vid bstolpen. Lödde in mig där. Snodde strömmen till passagerarsidan från fs och satte i på sin plats i kontaktstycket. Satte in stolarna och allt fungerade när jag la på ström igen. Ingen tech 2.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det går tre gröna ledningar från bakdörren va observant så ni hittar rätt då en av dem tillsammans med en vit har med airbag att göra.

    3 användare gillar detta inlägg




  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Han jag köpte bilen av sa att den hade varit lortig som tusan invändigt och han hade lagt ner ett hästjobb på å städa. Funderar på vad man gjort. Finns bitar av gips och spik skruv m.m under baksätet så nån form av soptransport har det allt varit.....
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg



  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Jösses!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Dra bilstereokablar i en ng 9-3 suger rätt bra.....

    Inte en genomgång i torpeden nånstans, så borra bredvid kupéfiltret blev lösningen.

    Mjahapp så vart det och Saabs jäkla kabelkanaler gör att man får dampspel tills man fick isär den. 50mm2 får plats bra i den på passagerarsidan. Men sen har jag fyra par högtalarkablar samt tre lågnivå som ska i på andra sidan nånstans.... Nåja skam den som ger sig...

    La en beställning på ljuddämpningsmattor också.


    Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som farbror Barbro sa.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg



  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Måste bara spy lite galla över passformen på inredningsdetaljer helt sämst bläääääää.

    Just ja verkar inte behöva lägga om inkommande plus till stolarna för dom är strömlösa efter man öppnat dörr när nyckel är ur.
    Senast redigerat av Puttel den 2019-09-20 klockan 10:51.


  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Lite efterpyssel målat bromsar idag samt lite annat små fix. Biltemas hammarlack brukar jag använda funkar fint och en snygg diskret färg
    Bifogade bilder Bifogade bilder


  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    Måste bara spy lite galla över passformen på inredningsdetaljer helt sämst bläääääää.

    Just ja verkar inte behöva lägga om inkommande plus till stolarna för dom är strömlösa efter man öppnat dörr när nyckel är ur.
    Det borde räcka att lägga till med Tech2 för att det ska funka, om ledningsnätet är likvärdigt original.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Funktionen fungerar alldeles utmärkt för mig. Nästa projekt blir att få väg på ledningsnät dimljus och ljusvred samt någon som kan aktivera funktionen sen...


  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Har dragits med obefintlig skyltbelysning. Såg någonstans om en repsats men kände att det måste gå att lösa ändå.

    Hittade ett par universal skyltbelysning när jag letade efter nåt annat i en av hyllorna.

    Slaktade dem och tog blecken och modifiera lite så fick jag ihop det hela till ett helt okej resultat. Onekligen bättre än den lösningen som var innan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg




  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Nån har "lagat" tidigare ser det ut som. Det ska ju vara spollampor där original.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Ajamen, men nu sitter det som det ska med spol lampor igen.


  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Pga barn så fick jag ta fram lödpennan igår och flytta en knapp på nyckeln så nu har jag inte lys funktion fjärren.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-17 klockan 13:06. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.


  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Är det bara omkopplaren du behöver så finns info här.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. 9-3 goes budget racecar "Vinter pyssel"
    Av fabbe i forum Projekt
    Svar: 320
    Senaste inlägg: 2013-11-01, 18:37
  2. Ny inköpt trimmad Saab med lite små pyssel...(hjälp)
    Av Xnorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 17:41
  3. SRS blinkar/lyser efter pyssel med turbomätaren
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 18:23
  4. Pingst-Pyssel - Varför ser det ut så här?
    Av Mr.O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 01:37
  5. Lite pyssel med diskanter
    Av Pershav i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •