Jahaja får riva och kika lite då bara vad jag kan se så sitter den Inge kul till, en himla massa runt i kring innan man kommer fram till värmaren.
Jahaja får riva och kika lite då bara vad jag kan se så sitter den Inge kul till, en himla massa runt i kring innan man kommer fram till värmaren.
Värmaren ja. Ett sorgligt kapitel som ska tas tag i snarast . Bilen är ju lagom varm när man närmar sig jobbet.
Jobbet ja fick fast jobb i förra veckan efter ha gått arbetslös sedan augusti förra året. Känns jäkla bra att ha en vettig inkomst igen så man kan greja mer med bil och annat.
Nåja ska visst till en gul affär i söder på fredag natt enligt hon därhemma så vintertofflorna åkte på nu ifall det blir kallt.
Efter en del trassel och plock så går äntligen dieselvärmaren . Fick man bara loss värmaren så va det inte så krångligt. Lossande endast övre vattenslangen sen gick det rätt hyfsat . Få bort lite klet löda lite, på med nytt klet låta torka och ihop idag. Var helt övertygad att det skulle bli london dimma i garaget men icke. Kan inte vart ur funktion så himla länge. Så jäkla nöjd.
Nu är det bara tackla nästa problem..... Nya hjullager fram. Bytte dem på gamla bilen och tänker inte göra om det ..,
Hjullager bytt sen en tid tillbaka , dags för service och har sökt på oljor och det verkar vara en djungel. Vissa säger si och vissa säger så.
Är det nån som har något verkligt konkret att säga om oljan i ttid 2010??
Jo, som vanligt, världens minst lästa bok, bilens instruktionsbok.
Edit: finns även här: https://saabwisonline.com/docs/9440/2010/doc57867.htm
Senast redigerat av TCarlsson den 2021-01-24 klockan 10:11.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Z19DTR motor: Dexos2 0w40
A19DTR motor: Dexos2 5w30
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hyvens, vad är skillnad på a och z?
Beställde ett mellanservicekit från ett känt företag i Örebro. Enligt bilden på deras hemsida så skulle det vara nån dunk med gm olja men när jag öppnar kartongen så blev jag väldigt förvånad. Men inte direkt ledsen heller . Prisvärt när man är medlem i klubben också.
En liten uppdatering.
Fick för mig att jag skulle sluta sitta på golvet vid servicearbeten. Beställde en höglyftande saxlyft istället för den jag hade låglyften. Hade ett jäkla sjå att bara få av den från kärran. Men efter lite beprövad teknik med rör att rulla på så fick jag lyften på plats. Är sjukt nöjd med den så nu slipper man krångla med allt. Perfekt nu när jag snart ska ordna med synliga avgasrör på ttidn.
Testlyfte och den är ganska snabb både upp och ner.
Coolt - lätt avis!
Tyvärr har jag själv för lågt i tak för en sådan.
En låglyftande skulle dock funka... kan bli något att sikta på i framtiden.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vilken lyx!
Nu blir det ännu roligare att greja med pärlan.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Kul. Vad är det för fabrikat på lyften?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det var verkligen en höglyftande saxlyft. Ser kanon ut!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Köpt på verktygsboden så Pela är märket lite dyr men som sagt väl värd investering
- - - Uppdaterad - - -
Hade som sagt en låglyftande och den är perfekt för bromsar m.m går ju att göra oljebyten avgasrör m.m har testat men man blir tydligen inte smidigare med åren så detta vart lösningen .
Jaha helgen har gått. Missade festivalen pga haveri på ttidn. Har ägnat mig åt att byta tankat till egrkylaren vilket inte va helt problemfritt med rostiga torxskruvar. Tre av fem fick jag bort men två skulle trilskas fick avmontera dem med hjälp av svetstång. Dom två övre va det som jäklandes, försökte få loss med hjälp huggmejsel och hammare men icke. Hursom så va jag och skaffade nya skruvar för återmontering så nu är det insexskruv på dom fyra yttre och mitten original som inte hade en tillstymmelse till rost. Tog hjälp av superlim för att få i skruven i mitten. Gick utmärkt . Så 1,5 dagars med trilsk. Men nu är det tätt och bara åka vidare. Gjorde allt utan att riva front överhuvudtaget bara insugslangen.
Här har det varit lugnt men nu har ttidn pajat igen. Denna gång så är det svänghjulshaveri.
Så fredag och lördag har ägnats åt att riva bil och trilskas med rostiga skruvar mm
Ska forska i vad blästring och pulverlack kostar på måndag av subframe så känns det bättre att skruva tillbaka sakerna
Efter en del sökande så såg jag att Saab rekommenderar dexron 5 numer till olja i lådan. Är det någon som testat den grejen med lyckat resultat eller är det bara hälla i 75/90 gl4/5 och köra vidare?
Har fått ihop bilen efter en tid arbete och det verkar fungera allting. Fyllde på med nån olja från texaco dom jag fick bra pris på. Inga missljud eller liknade fast 18 grader kallt idag . Så nu är det bara tuta och köra igen.