Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 90 av 90

Ämne: Bilen bara la av på väg till jobbet OG9-5 -05

  1. #81
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Nu råkade jag beställa lite delar till den, dämpare till bakluckan bland annat, så nu MÅSTE jag ju fixa den.

    Planen just nu är att kasta i den beggade pumpen som den är, låta den "dra" i bensinen i några dagar och sen försöka starta.

    Funkar det så plockar jag ner slutdämpen och ser om den går att laga, går den att laga tar jag en rejäl provtur en mörk natt och ser hur bromsarna funkar,
    funakr bromsarna hyfsat så försöker jag besiktiga den och se vad dom säger.

    Går den igenom så fixar jag bakluckan och rosten som krupit fram på hundben och dörrnederkanter, ja och huven... troligen byter jag även soppapumpen till en ny.

    Jag satt ner i bilen ett tag för nån vecka sen och känner att jag saknar den verkligen, det var lite som att komma hem.. Det är den bilen av alla mina saabar jag gillat absolut mest. Den har egentligen bara en större nackdel, att den gått så långt, ca 43000mil.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #82
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Min 9-5 aero med aut, 2004 har precis slagit om till 65000 mil.
    Men det mesta är nog bytt åtminstone 2 eller 3 gånger.
    Den har rullat som taxi.. när den var ny.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Vector -03

  3. #83
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ja, dom går ju onekligen långt om man håller efter dom, och min känns bra i chassit och inredningen osv.

    Ett annat problem är ju oljetörsten, men det är ju som vanligt med dessa.. man vänjer sej.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #84
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Planen var att mecka med bränslepumpen och ljuddämparen i helgen.

    Men när jag hade kommit hem från jobbet och ätit middag så insåg jag att det var riktigt bra meckväder ute, lagom varmt och ingen sol..

    Så jag bestämde mej för att tjuvstarta lite med att tillverka specialverktyget för ringen till bränslearmaturen redan ikväll.

    Hade ju redan öppnat locket innan och kollade hur det såg ut, jäklar vad skitigt så jag började med att dammsuga och blåsa bort det värsta.



    sprutade ner ATF-olja ner i kopplingarna också redan nu så det skulle dra in lite..

    Man såg även att den var bytt innan, dels var det lite repor osv,. men nån hade ritat ut hur armaturen skulle sitta, alltså vilken vinkel så att säga

    Nåväl, specialverktyg..

    Mätte och letade i skrotlådan, hittade nån slags stag som följde med nåt rack på jobbet för länge sen och som jag tog hem istället för att kasta,
    dessa hade EXAKT rätt bredd, så jag kapade och bockade till ett verktyg av detta..



    Blev väl rätt bra ? ..inte.. det vek sej, så jag fick kapa båda "benen" så det gick precis över kopplingarna..
    Det tog jag ingen bild på, men det är ju likadan men lägre.

    Med det fick jag loss ringen, och jag lyckades även lirka loss kopplingarna, efter att ha ryckt strömkontakten till pumpen och startat bilen så det inte var tryck i systemet.

    Alla säger ju att man dräller soppa överallt så jag tog en plastsäck och täckte så gott jag kunde, lyfte även ur båda baksätesdynorna.



    Snyggt ? nää, men funktionellt ..sylthinken står där för att snabbt kunna ställa ner armaturen i när den kom upp.

    Sen skruvade jag loss ringen helt och försökte lirka upp armaturen, jäklar vad bökigt, den ville verkligen inte upp, kändes som den var större än hålet, men efter mycket svärande
    och vickande så hoppade den tillslut ur, eftersom tanken var helt full så drällde jag givetvis bensin.. tur det var på palstsäcken! ..stoppade i armaturen i hinken och bar snabbt ut den ur bilen, sen slet jag snabbt ur
    säcken utan att drälla, voila.. inget spillt på mattan.

    Nu fick jag den dumma iden att tömma tanken på lite soppa, vet egentligen inte varför mej då tyckte jag det var en bra ide, så jag pumpade ut 10 liter med handpump, jobbigt, dessutom lyckades jag
    ju nu drälla lite på mattan, SUCK.. men bara några droppar.

    Sen monterade jag den nya, eller ja begagnade pumparmaturen, den slank ner lätt av nån anledning, på med ringen, i med kontakten och bränsleanslutningarna (efter att ha gjort rent och fuktat O-ringarna med ATF)



    Blev ju kanon ?

    ..Nu var jag jääääkligt sugen på att provstarta bilen, men eftersom jag vet att beg soppapumpar som ligger torra länge brukar becka ihop så struntade jag i det, den ska få ligga
    och gotta till sej nere i bensinen nån dag innan jag försöker.

    Nu när jag hade flow så passade jag även på att montera loss slutdämpen som har rostat sönder.

    Det är en JT Super flow och själva dämpen är helt ok, men både in och utgående rör var bara kex, det ingående var helt av.. skräp.

    Ska köpa lite 3" rör på feltema och se om jag kan svetsa dit nya rör och behålla dämparen och slutröret.

    Riktigt nöjd att jag fick det gjort nu ikväll, hade ju tänkt göra det i morgon, men det finns mycket annat att göra.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2021-07-02 klockan 21:56. Anledning: stavar som en kratta
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #85
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Bra instruerat! Jag är nojig om min bränslepump, jag har en beggad reservarmatur jag tänkte installera ny pump i o sen byta. Kan det funka lika bra med vaselin på o-ringarna eller har atf nån speciell välgörande egenskap?

  6. #86
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ja, min egentliga plan var ju också att byta till ny pump i reservarmaturen, men nu blev det inte så.

    ATF var väl mer för det är snällt mot gummi och är tunnt och inträngande, men dessa O-ringar är säkert i nitril (iom att dom utsätts för bensin) så då kan man ju använda nästan vad man vill, 5-56 eller WD40 är säkert väldigt funktionellt.

    vaselin funkar säkert bra vid monteringen, men inte så bra vid demonteringen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Allvarligt talat har jag aldrig haft problem med o-ringarna. Det behövs lite kraft för att få loss dem, men kilar man bara resp hake och bänder med lagom stor flatmejsel nere i botten (så den kommer rakt upp) har jag aldrig haft problem med att få ur kopplingarna utan skador. Bara att se till att det är rent vid återmontaget, poängen med att det är bra drag i o-ringarna är att det blir tätt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #88
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag kilade in en mejsel för att hålla bort haken och sen vickade jag och vred (det lilla man kan) så kom dom upp sakta men säkert.

    Jag hade ju övat på min beggade armatur innan dock (klippta slangar), dom satt hårdare i den.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #89
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Var ute och provstartade ikväll, slog på tändningen medans jag lyssnade vid pumpen, "visslade" först och tystnade sen, troligen pga systemet var tomt.

    Bilen startade direkt iaf, provkörde inte men lät den gå på tomgång tills den blev varm.

    Hoppas verkligen att felet är löst nu..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #90
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Vickandet har nog dålig effektivitet eftersom o-ringen huvudsakligen släpper mot nippeln och inte rörväggen, men packningen följer med nippeln upp.

    Det som jag gjort, som aldrig misslyckats, är att, efter man kilat haken, ta en större skruvmejsel och bända mot en avsatserna under ventildelen (den ursprungliga nippeln som sitter på mina bilar hade två avstser, ersättningsnippeln och pirat av den har bara en), man får lätt till kraften på det sättet utan att det riskerar att dra snett:



    10.1766.1.jpg
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Bil till jobbet
    Av Sundance Kid i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-04-20, 23:40
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 20:03
  3. Bilen la av på vägen till jobbet idag
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 13:12
  4. Underlig färd till jobbet, nu död.
    Av Ekbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •