Hmm, det är väl bara att använda bilen och hoppas att felet visar sig när man kan felsöka.
En sådan här kan vara hädig i sammanhanget (Biltema hade för några år sedan, men utgått, har man tur kan de gå att hitta överblivna fysiskt i butik): https://www.elfa.se/sv/automatsaekri...15a/p/13321114
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har också funderat på det, det är ju så märkligt att det uppkom just då, men jag kan inte se vad som skulle kunna orsaka att säkringen till bränslepumpen skulle gå ?
Och vaddå head light wiper ? ..finns ju inga sådana på en 05'a.. högtrycksspolningen då eller ?
Jag bytte ju bara bränslepumpssäkringen, nollade felkoden och ingen av dom kom tillbaka.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
När jag läser igenom tråden så uppstår frågan om bränslepumpen är bytt. Är den inte det så kan den mycket väl vara slut och felkällan.
En bränslepump som är utsliten kan i vissa förslitningsfall ge kortslutning istället för att bara stanna - detta om kollektorns kopparyta blir så sliten att den inte längre håller ihop och kopparbitarna börjar röra på sig.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Har du kollat under säkringslådan i motorrummet? Har sett en eller annat kabel som har haft korresion på sig där
långmilare: Jag har aldrig bytt den, och vet ej om tidigare ägare bytt. ..Så svårt att veta, men bilen har ju gått långt så jag tvivlar på att det är originalpumpen i alla fall.
amazinjoey: Nej, men jag kan ju ta en titt, men oxid borde inte orsaka att en säkring går ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag har f.ö en hel tankarmatur från en skrotad bil, men vet inte hur långt den gått, lite surt att montera en pump som kan rasa igen.
Men en lustig sak, ibland står det att tankarmaturen finns i två varianter, en 98-02 och en 02-10, men maptun säljer en som passar 98-10 ? "ej biopower" då iofs men nån sån har jag ju inte.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Kollade på min reservarmatur, den heter 4023867 och verkar (om jag tolkar märkningen rätt) vara tillverkad januari 2005.
När den demonterades så klipptes bränsleledningarna så jag övade lite på att lossa anslutningarna, och lyckades givetvis skvätta 5-56 i hela ansiktet, inklusive munnen
Om man pajar dom i bilen, så såg jag att det finns nya att köpa, men hur sjutton byter man dom ? det är ju hårdplaströr ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Se till att inte ha sönder dem.
Om man arbetar lugnt och metodiskt så går de inte sönder. Man kilar först spärren med en liten mejsel eller tandpetare så den precis går fritt från spärren, sedan tar man en större skruvmejsel och bänder rakt uppåt nere från botten av anslutningen, på dess kant. Dvs. man drar inte i toppen av nippeln.
Angående begagnad armatur, det är stor risk att den kläggat ihop när bensinen torkat (och provköra i luft kan haverera pumpen - prova inte). Min gissning är att om den begagnade armaturen inte har stått i bensin kan det fungera att låta den stå i bensin ett tag innan man försöker köra igång den.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tja jo men det kan ju hända ändå, jag lyckades ju få loss dom på reservarmaturen.. men det blir iaf jobbigt att löda isåfall..
Den beggade armaturen har legat i en kartong i åtminstonde två år så.. men isåfall kan man ju montera den och låta den stå i tanken ett tag innan man kopplar in ström..
Fast jag är ändå skeptisk till att det är pumpen som är boven.. men vem vet.. otroligt mystiskt.
Jag är lite sugen på att fulmontera en typ 15A säkring direkt vid pumparmaturen, då vet man om pumpen är problemet beroende på om det är den eller den "stora" säkringen som går
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Byt bränslepumpen.
Känns bara så osannolikt att det är den när den fungerar hur bra som helst nu.. och innan.
Visst, jag förstår att det skulle kunna vara den, men mycket jobb och slabbigt för ett chansbyte.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Hittade en tråd i ett amerikanskt(?) forum om en som hade exakt samma fel som mej, bilen stannade bara när han körde, säkringen var helt bränd, satte i ny säkring och körde vidare och det gick ett tag, sen hände samma sak igen.
Han hade dock bytt bränslepump och kopplat ur bakre O2.. :/ ..tyvärr fanns det ingen lösning i tråden.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Funderar på om man skulle ta och bygga en fuladapter som man kan koppla på soppapumpen och som i andra ändan har en cigtändarkontakt, med säkring förstås.. så om man blir stående kan man fulkoppla ström till soppapumpen ?
Ja, jag vet att soppapumpen ska kunna stängas av från ECU vid olyckor osv, men mest som ett nödsätt att ta sej hem på om nu säkringen skulle gå direkt om man byter den igen.
Nackdelen är ju att Om det är soppapumpen som är problemet så hjälper det inte, å andra sidan har jag ju konstaterat felet då så..
Nån som vet pinouten på soppapumpskontakten ? ..står säkert i WIS, och jag hade ju det installerat på en laptop, men jag tror den är stulen :/
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nu är jag fan less på silversaaben, jag har letat efter en annan 9-5 på blocket ett tag nu men det är svårt att hitta nåt vettigt för bra pris.
Finns ju massor av snikutrustade 2.0t, men jag vill ju helst ha en Aero, eller åtminstonde en vector med 2.3t biopower.
Alltså så började jag fundera på att försöka få liv i denna bilen istället.
Gick att lista ut pinouten på min extrapump, vad tror ni, är det en bra ide att göra så ? ..så dumt att jag inte fipplade med detta när jag var ledig istället, otrevligt att få stopp på vägen när man kär till jobbet i kolmörker..
Alt bygga en adapter med en extra säkring på typ 10A och se vilken säkring som smäller, den nrämast pumpen eller den i panelen ?
Ett annat problem med bilen är eventuellt att det hörs ett malande ljud som inte funnits tidigare, kommer ungefär från kamkedjedrivningen, det gör mej ju lite orolig.. så man borde ju kolla hur långt spännaren är ute iaf, men jag vet inte om jag vill veta :P ..bilen har ju gått långt och jag har ingen dokumentation om den.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag brände samma säkring, hade ca 15 liter bränsle, bytte säkring och såg sedan alltid till att ha minst halv tank i bilen. Är ingen bilelektriker men med en ny pump så fungerar det utmärkt. Min amatörmässiga gissning är att pumpen bör bytas.
wipperman: max halvtank menar du ? eller ? ..känns så dumt att byta i onödan när det är både dyrt och krångligt, visste jag att det var felet så fine.
långmilare: Hmm, i nån tråd här ? vore intressant att veta var det var skavt då.
Jag saknar min Aero
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01