Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Bilen bara la av på väg till jobbet OG9-5 -05

  1. #21
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    238
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast varvräknaren rör sej ju, annars hade jag nog också misstänkt det.

    Läste av felkoder med tech2 nu..

    B2020 Head lamp wiper relay. Open circiut / shoert to ground
    P1641 Fuel pump relay. No voltage to fuel pump and O2S preheating

    Den första borde ju inte vara relaterad (men den var inte där för nån vecka sedan iofs) , men den andra gör ju att man riktar misstankarna ditåt..

    Frågan är varför den sätter den felkoden, ska googla lite.

    Nollade felkoderna och försökte starta igen (gick inte) men fick ingen ny felkod, fast det kanske är normalt.
    Det är inte så att felkod "B2020" är en kortslutning som gör så att säkringen går vilket resulterar i felkod P1641?
    9-3 SS 1.8t -05.

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Hmm, det är väl bara att använda bilen och hoppas att felet visar sig när man kan felsöka.

    En sådan här kan vara hädig i sammanhanget (Biltema hade för några år sedan, men utgått, har man tur kan de gå att hitta överblivna fysiskt i butik): https://www.elfa.se/sv/automatsaekri...15a/p/13321114
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Det är inte så att felkod "B2020" är en kortslutning som gör så att säkringen går vilket resulterar i felkod P1641?
    Jag har också funderat på det, det är ju så märkligt att det uppkom just då, men jag kan inte se vad som skulle kunna orsaka att säkringen till bränslepumpen skulle gå ?
    Och vaddå head light wiper ? ..finns ju inga sådana på en 05'a.. högtrycksspolningen då eller ?

    Jag bytte ju bara bränslepumpssäkringen, nollade felkoden och ingen av dom kom tillbaka.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Hmm, det är väl bara att använda bilen och hoppas att felet visar sig när man kan felsöka.
    Jo, förutom att den gärna stannar vid sämsta möjliga tillfälle, typ på väg till jobbet eller på nån motorvägspåfart.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    När jag läser igenom tråden så uppstår frågan om bränslepumpen är bytt. Är den inte det så kan den mycket väl vara slut och felkällan.

    En bränslepump som är utsliten kan i vissa förslitningsfall ge kortslutning istället för att bara stanna - detta om kollektorns kopparyta blir så sliten att den inte längre håller ihop och kopparbitarna börjar röra på sig.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Har du kollat under säkringslådan i motorrummet? Har sett en eller annat kabel som har haft korresion på sig där

  7. #27
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    långmilare: Jag har aldrig bytt den, och vet ej om tidigare ägare bytt. ..Så svårt att veta, men bilen har ju gått långt så jag tvivlar på att det är originalpumpen i alla fall.

    amazinjoey: Nej, men jag kan ju ta en titt, men oxid borde inte orsaka att en säkring går ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    Jag har f.ö en hel tankarmatur från en skrotad bil, men vet inte hur långt den gått, lite surt att montera en pump som kan rasa igen.

    Men en lustig sak, ibland står det att tankarmaturen finns i två varianter, en 98-02 och en 02-10, men maptun säljer en som passar 98-10 ? "ej biopower" då iofs men nån sån har jag ju inte.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    Kollade på min reservarmatur, den heter 4023867 och verkar (om jag tolkar märkningen rätt) vara tillverkad januari 2005.

    När den demonterades så klipptes bränsleledningarna så jag övade lite på att lossa anslutningarna, och lyckades givetvis skvätta 5-56 i hela ansiktet, inklusive munnen

    Om man pajar dom i bilen, så såg jag att det finns nya att köpa, men hur sjutton byter man dom ? det är ju hårdplaströr ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Se till att inte ha sönder dem.

    Om man arbetar lugnt och metodiskt så går de inte sönder. Man kilar först spärren med en liten mejsel eller tandpetare så den precis går fritt från spärren, sedan tar man en större skruvmejsel och bänder rakt uppåt nere från botten av anslutningen, på dess kant. Dvs. man drar inte i toppen av nippeln.

    Angående begagnad armatur, det är stor risk att den kläggat ihop när bensinen torkat (och provköra i luft kan haverera pumpen - prova inte). Min gissning är att om den begagnade armaturen inte har stått i bensin kan det fungera att låta den stå i bensin ett tag innan man försöker köra igång den.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    Tja jo men det kan ju hända ändå, jag lyckades ju få loss dom på reservarmaturen.. men det blir iaf jobbigt att löda isåfall..

    Den beggade armaturen har legat i en kartong i åtminstonde två år så.. men isåfall kan man ju montera den och låta den stå i tanken ett tag innan man kopplar in ström..

    Fast jag är ändå skeptisk till att det är pumpen som är boven.. men vem vet.. otroligt mystiskt.

    Jag är lite sugen på att fulmontera en typ 15A säkring direkt vid pumparmaturen, då vet man om pumpen är problemet beroende på om det är den eller den "stora" säkringen som går
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Byt bränslepumpen.

  13. #33
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    Känns bara så osannolikt att det är den när den fungerar hur bra som helst nu.. och innan.

    Visst, jag förstår att det skulle kunna vara den, men mycket jobb och slabbigt för ett chansbyte.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Känns bara så osannolikt att det är den när den fungerar hur bra som helst nu.. och innan.

    Visst, jag förstår att det skulle kunna vara den, men mycket jobb och slabbigt för ett chansbyte.
    Hej,det är inte så osannoligt att den är trasig,men eftersom ni inte är villig att byta den så ta en näve säkringar
    i fickan ock kör vidare tills den helt rasar,sen kan ni leta vidare.

    Mvh Peter

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    Hittade en tråd i ett amerikanskt(?) forum om en som hade exakt samma fel som mej, bilen stannade bara när han körde, säkringen var helt bränd, satte i ny säkring och körde vidare och det gick ett tag, sen hände samma sak igen.

    Han hade dock bytt bränslepump och kopplat ur bakre O2.. :/ ..tyvärr fanns det ingen lösning i tråden.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 464
    Medlem#
    12120
    Funderar på om man skulle ta och bygga en fuladapter som man kan koppla på soppapumpen och som i andra ändan har en cigtändarkontakt, med säkring förstås.. så om man blir stående kan man fulkoppla ström till soppapumpen ?

    Ja, jag vet att soppapumpen ska kunna stängas av från ECU vid olyckor osv, men mest som ett nödsätt att ta sej hem på om nu säkringen skulle gå direkt om man byter den igen.

    Nackdelen är ju att Om det är soppapumpen som är problemet så hjälper det inte, å andra sidan har jag ju konstaterat felet då så..


    Nån som vet pinouten på soppapumpskontakten ? ..står säkert i WIS, och jag hade ju det installerat på en laptop, men jag tror den är stulen :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Bil till jobbet
    Av Sundance Kid i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-04-20, 22:40
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 03:22
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 19:03
  4. Bilen la av på vägen till jobbet idag
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 12:12
  5. Underlig färd till jobbet, nu död.
    Av Ekbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •