Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med automatisk fönsterhiss Saab 9-3 2008

  1. #1
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    Problem med automatisk fönsterhiss Saab 9-3 2008

    Hej! Har haft bilen på verkstad för omlackering där dom har tagit av h.dörr fram, när jag hämtat bilen så var allt frid och fröjd. Men så tog jag ner rutorna och skulle då ha upp dom igen, så h.fönster (där dom varit och pillat) åker inte upp automatisk utan fönstret stannar i "upp-läget" så fort du slutar hålla på "upp" knappen. Fönstret fortsätter upp igen om man fortsätter hålla upp knappen igen, vad beror detta på?

    Fönstret fungerar ju både upp och ner annars, ner åker det automatiskt ner utan problem efter ett tryck "neråt" på knappen.

    Skrev såklart till verkstaden och verkstaden besvara med "Kör ner alla rutorna både fram och bak så långt det går.

    Sen kör du upp bakrutorna först och sen fram igen.

    Stäng av tändningen ca 10 sek.

    Sen slår du på igen och provar om rutan gör som den ska?

    Om inte, lås bilen utan att någon sitter i, kör ner ”nödöppningen ” på nyckeln så alla rutorna går ner.

    Lås upp och prova manuellt"

    Prövade nödöppning på nycklen som alltid fungerat innan på både min och passagerar fönstret men nu gick endast min ner och upp så det fungerade inte. Ska pröva första metoden noggrannare imorgon men har ni någon aning?

    * Det inte klämskyddet för det har jag varit med om (inte alls samma symtom med att rutan själv går upp och vänder igen nån cm) och även kalibrerat själv.

    Verkstad ska självklart åtgärda detta annars!
    Senast redigerat av Saabtjejen den 2019-09-03 klockan 07:38. Anledning: Stavfel, ord tillägg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Har du kalibrerat rutorna på rätt sätt? Demontera och återmontera säkring nr 5 i instrumentpanelens elcentral. Kör ner en ruta i taget. Håll knappen nere under hela körningen. Kör upp och håll knappen uppe minst en sekund. Kör ner och upp rutan ytterligare en gång på samma sätt. Ett pip hörs när kalibreringen är klar. Upprepa annars. Proceduren finns beskriven i instruktionsboken och WIS.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Det löste sig efter en kalibrering trots allt! Nu har jag lärt mig nått nytt att fönstret kan ge flera symtomer över saker och fel, allt man behöver göra är att pröva kalibrera klämskyddet först och främst.

    Är så van vid den andra symtomen när det gäller klämskyddet, där rutan går upp själv men som sen vänder ner igen, men detta var nått nytt. Tack för snabb hjälp!

    Kan väl tänka mig att anledningen är för dom tagit ur kontakten på h.dörr och därav tvungen till ny kalibrering

    Inlägget kan tas bort om den anses onödig!
    Senast redigerat av Saabtjejen den 2019-09-03 klockan 09:47.
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Vi tar aldrig bort inlägg om det inte är störande på något sätt. Du lärde dig något nytt. Det kanske även nästa gör som hittar denna tråden.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Och felkoden hade sagt samma sak om man läst ut den.
    Den skriver ut i klartext att det måste kalibreras.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Vi tar aldrig bort inlägg om det inte är störande på något sätt. Du lärde dig något nytt. Det kanske även nästa gör som hittar denna tråden.
    Onekligen.
    Dessutom, just råd av typen "Det står i instruktionsboken" verkar det behövas oändliga mängder av. Det finns många smarta funktioner som fler än en har nytta av att läsa om.

    Förvånande för vissa kanske, men det finns enstaka personer på forumet som vid bilköp inte direkt läser och lär sig instruktionsboken utantill. Har jag hört, alltså!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trasig fönsterhiss vänster bak NG9-3
    Av Keezo i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2022-09-01, 00:32
  2. Fönsterhiss 9-3 2008 tjuter.
    Av granath i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-27, 12:57
  3. Problem med automatisk avbländande innerbackspegel
    Av Spiderpig i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 00:06
  4. Saab 9-5 kombi, problem med fönsterhiss
    Av thordur i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 20:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •