Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 88

Ämne: Vinterdäckstråden 2019-2020

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 110
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Enligt däckgubben skulle de vara bland de tystare dubbdäcken.
    Det där är generellt sett en fullständigt opålitlig informationskälla. De flesta däcksgubbar har ett eller några få märken de säljer mycket av och de är nästan alltid bäst på det mesta.

    Det är sådana här forumtrådar där ett antal personen har ordentligt jämförelsematerial mellan två olika däck som gör att man gradvois kan bygga upp en bild hur olika däck är relativt varandra, detta efter lite grovsortering genom att läsa detaljerna i tester (jag brukar skippa alla omdömen i dem där Continental kommer först eftersom deras etik brister på så många sätt). När det gäller nordiska vinterdäck brukar detta begränsa resultatet till 3-4 märken som är värda att titta vidare på - Nokian prenumererar på en plats där, Michelin är oftast också med i gruppen.

    Hur de låter i kupén, för det är oftast inte ljudnivån utan ljudprofilen som är viktigast, och, för vinterdäck, hur de beter sig runt nollan, som är viktigast.

    (Och hur de beter sig runt nollan kan vara som natt och dag, kommer sällan fram i tester eftersom det är mycket svårt att testa reproducerbart. Nokian och Michelin har jag stött på historskt sett som utmärkt sig här, men det är på ofullständigt data - de gånger lågprisdäck följt med närmaste kretsens bilar som jag kört mer ingående har vinterdäcken gjort bort sig här.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det där är generellt sett en fullständigt opålitlig informationskälla.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    De flesta däcksgubbar har ett eller några få märken de säljer mycket av och de är nästan alltid bäst på det mesta.

    Normalt sett brukar försäljare rekommendera de produkter de tjänar mest pengar på, dvs har störst marginal (pris-till-kund - inköpspris) på.

    Det mesta tyder på att när det gäller däck är det ofta de billiga däcken. Trolig orsak till att undermåliga däck som tex Ling Long finns kvar är att marginalen är hög. Om man tjänade mest på tex Michelin el Nokian och minst på Ling Long skulle de försvunnit för länge sedan.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg


    Normalt sett brukar försäljare rekommendera de produkter de tjänar mest pengar på, dvs har störst marginal (pris-till-kund - inköpspris) på.

    Det mesta tyder på att när det gäller däck är det ofta de billiga däcken. Trolig orsak till att undermåliga däck som tex Ling Long finns kvar är att marginalen är hög. Om man tjänade mest på tex Michelin el Nokian och minst på Ling Long skulle de försvunnit för länge sedan.
    Så är det nog.

    Var hos "däckgubben" idag för att lägga på nya sommardäck. De var totalslut så behövde nya sådana med.

    Han rekommenderade Toyo 205-50-17.
    Priset skulle hamna på 7980kr + montering och balansering.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Så är det nog.

    Var hos "däckgubben" idag för att lägga på nya sommardäck. De var totalslut så behövde nya sådana med.

    Han rekommenderade Toyo 205-50-17.
    Priset skulle hamna på 7980kr + montering och balansering.
    Låter inte det lite väl dyrt eller är det för att det är dimensionen 205/50 som gör det dyrt?
    Mina 235/40-18 Michelin Pilot Sport 4 inklusive ballansering och montering var 600kr dyrare

  5. #25
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Efter att ha inventerat 800 uppsättningar med vinterdäcksförvaringar senaste veckorna så kan jag säga några av de saker som jag tycker tydligt sticker ut. Jag räknas kanske in i skaran däcksgubbar som ni har svårt att lita på. Men bortse i så fall från mina tankar.

    Michelin tappar mycket dubb (gäller förra mönstret, nya mönstret kan vara bättre eller förtidigt att säga).
    Pirelli tappar också en hel del dubb.
    Conti och Nokian behåller sina dubbar.
    Goodyears dubb sitter kvar (nästan i klass med Conti och Nokian, personligen så tror jag inte på mönstret dock)
    Övriga märken är underlaget för lågt för att kunna säga så mycket.

    Personligen skulle jag köpt Nordman7 som är gamla Hakka7 alternativt Hakka9 om jag känner att jag har råd för de är riktigt bra.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  6. #26
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Efter att ha inventerat 800 uppsättningar med vinterdäcksförvaringar senaste veckorna så kan jag säga några av de saker som jag tycker tydligt sticker ut. Jag räknas kanske in i skaran däcksgubbar som ni har svårt att lita på. Men bortse i så fall från mina tankar.
    Tvärtom räknar jag in dig i "skaran däcksgubbar som man kan lita på" Det är inte just däcksgubbar, utan snarare försäljare som man bör vara försiktig med att lita på.
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Personligen skulle jag köpt Nordman7 som är gamla Hakka7 alternativt Hakka9
    Så, om du inte lägger upp 100 uppsättningar Nordman7 och Hakka9 under "säljes" på pryltorget närmaste kvarten så klarar du dig

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #27
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Alltid besvärligt att köpa däck.

    Googlade på Toyo däck.

    Ena testet var de bland de bättre.
    I det andra var det sämst.

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Goodyears dubb ... (... personligen så tror jag inte på mönstret ...)
    Blir intresserad av vad du har för reflektion kring mönstret? Är det Ultragrip Ice Arctic du avser?

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 110
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Så är det nog.

    Var hos "däckgubben" idag för att lägga på nya sommardäck. De var totalslut så behövde nya sådana med.

    Han rekommenderade Toyo 205-50-17.
    Priset skulle hamna på 7980kr + montering och balansering.
    205-50-17 som sommardäck, måste bli vingligt - standard är väl 225/45-17 för din bil?

    Bara som exempel, Michelin Primacy 4 225/45-17 94W kostar 660:- mindre monterat och klart hos Vianor, och har svårligen se att det skulle kunna vara sämre från nästan från godtycklig vinkel. Det var f.ö. det dyraste alternativet för Primacy 4 på prisjakt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    205-50-17 som sommardäck, måste bli vingligt - standard är väl 225/45-17 för din bil?

    Bara som exempel, Michelin Primacy 4 225/45-17 94W kostar 660:- mindre monterat och klart hos Vianor, och har svårligen se att det skulle kunna vara sämre från nästan från godtycklig vinkel. Det var f.ö. det dyraste alternativet för Primacy 4 på prisjakt.
    225 på vinterdäck känns onödigt brett. Jag åker 225 på sommaren.
    205 känns bäst eller eventuellt 215.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    225 på vinterdäck känns onödigt brett. Jag åker 225 på sommaren.
    205 känns bäst eller eventuellt 215.
    Framförallt om man pendlar, skönt för plånboken både i rullmotstånd och inköp.

    Jag hade nog som du var inne på köpt ett par 16"-fälgar som går på din bil med 314mm för att få tillgång till lite trevligare dimensioner.

    Har kört Nokian Hakkapelitta R2 205-55-16" en vinter i en Astra hatchback 2016, funkade oerhört bra. Mest E4 och stadskörning dock.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Optimalt hade varit 16". Men svårt att hitta rätt fälgar när jag har 314mm bromsarna.
    Det flesta saab original fälgarna funkar ju, även många från 9-5 även om det ser lite konstigt ut.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #33
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag kör 16" på 314mm bromsar på min ng 9-3 aero ttid.

    blev billigare att köpa beggade fälgar med slitna sommardäck på och nya vinterdäck i 16" än att köpa däck till de 17" jag hade sen innan. När jag köpte nya hakkapeliitta förra året.



    utrymme över även till klistervikter.


    Bilderna togs då jag provpassade nyinhandlade fälgarna innan jag köpte däcken. om ni undrar varför de sitter endast med en skruv och att det sitter fel däck på ^^
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  14. #34
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Blir intresserad av vad du har för reflektion kring mönstret? Är det Ultragrip Ice Arctic du avser?
    Ja precis Ultragrip Ice Arctic jag syftar på. Det däckets mönster liknar inte något av de andra större tillverkarna, det betyder inte per automatik att det behöver vara dåligt. Klackarna är mycket bredare än konkurrenterna så för mig känns det inte som att det ska vara lika effektivt i alla underlag. Det finns mer utrymme i de andra däcken mellan klackarna för snö och vatten. Mönstret är pilmönstrat på ett helt annat sätt än pilmönstret på ex hakka7/8/9. Jag har noterat att det ofta kan saknas några dubb på dessa däck i förvaringarna. Inte alarmerande mycket men mer än Conti och Nokian. Vi säljer Goodyear som ett alternativ så det är inte en konkurrent Förra vintern kom det faktiskt in ett par kunder som påstod att deras Goodyeardäck blivit fullkomligt snorhala och livsfarliga trots att de bara var en säsong gamla. Det gick dock inte att se något fel på däcken, de var i bra skick. Någon sån kund kom inte in och klagade på sina Conti eller Nokiandäck trots att de är betydligt vanligare. Nu är de kunderna ett väldigt skralt underlag så man ska inte dra några större slutsatser bara där. Det kan ha varit bilen eller bilen i kombination med däcken som var problemet. En annan sak som man dock kan fundera kring om man gillar sånt, det sitter oftare fast mer grus i Hakka9 än i exempelvis Goodyeardäcken
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #35
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det flesta saab original fälgarna funkar ju, även många från 9-5 även om det ser lite konstigt ut.
    Jaså. Jag trodde enbart det var ett fåtal NG9-3 fälgar som passade.

  16. #36
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Ja precis Ultragrip Ice Arctic jag syftar på. Det däckets mönster liknar inte något av de andra större tillverkarna, det betyder inte per automatik att det behöver vara dåligt. Klackarna är mycket bredare än konkurrenterna så för mig känns det inte som att det ska vara lika effektivt i alla underlag. Det finns mer utrymme i de andra däcken mellan klackarna för snö och vatten. Mönstret är pilmönstrat på ett helt annat sätt än pilmönstret på ex hakka7/8/9. Jag har noterat att det ofta kan saknas några dubb på dessa däck i förvaringarna. Inte alarmerande mycket men mer än Conti och Nokian. Vi säljer Goodyear som ett alternativ så det är inte en konkurrent Förra vintern kom det faktiskt in ett par kunder som påstod att deras Goodyeardäck blivit fullkomligt snorhala och livsfarliga trots att de bara var en säsong gamla. Det gick dock inte att se något fel på däcken, de var i bra skick. Någon sån kund kom inte in och klagade på sina Conti eller Nokiandäck trots att de är betydligt vanligare. Nu är de kunderna ett väldigt skralt underlag så man ska inte dra några större slutsatser bara där. Det kan ha varit bilen eller bilen i kombination med däcken som var problemet. En annan sak som man dock kan fundera kring om man gillar sånt, det sitter oftare fast mer grus i Hakka9 än i exempelvis Goodyeardäcken

    Jag köpte faktiskt en uppsättning Goodyear Ultragrip Ice arctic till min ng9-3 SC V6 hösten 2018. Jag känner inte igen mig i beskrivningen utan jag var toknöjd med dessa. Vet inte hur många mil jag hann på dessa i vintras, men uppskattningsvis blev det ca 2000 mil, och på alla typer av underlag. Gick riktigt stabilt i alla underlag och man blev aldrig överraskad trots "underhållande körning". Bilen är ju dessutom framtung och med skaplig effekt (320 hk/500 Nm). Trots detta ihop med min körstil så hade dom inte tappat en enda dubb under säsongen. Det saknas en dubb på ett av däcken, men det saknades redan vid leverans.

    Kan bli att jag får köra med Hakka 8 nu i vinter, men då på en SS TTiD. Ska bli en intressant jämförelse

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  17. #37
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Jag köpte faktiskt en uppsättning Goodyear Ultragrip Ice arctic till min ng9-3 SC V6 hösten 2018. Jag känner inte igen mig i beskrivningen utan jag var toknöjd med dessa. Vet inte hur många mil jag hann på dessa i vintras, men uppskattningsvis blev det ca 2000 mil, och på alla typer av underlag. Gick riktigt stabilt i alla underlag och man blev aldrig överraskad trots "underhållande körning". Bilen är ju dessutom framtung och med skaplig effekt (320 hk/500 Nm). Trots detta ihop med min körstil så hade dom inte tappat en enda dubb under säsongen. Det saknas en dubb på ett av däcken, men det saknades redan vid leverans.

    Kan bli att jag får köra med Hakka 8 nu i vinter, men då på en SS TTiD. Ska bli en intressant jämförelse
    Kul att du var nöjd med dina Goodyear!
    Blir spännande att höra om du blir nöjd med dina Hakka8. Min (högst personliga) åsikt är att Nordman7 och Hakka9 är bättre 8:orna.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Men nu har ni inte läst i början av tråden. Kul att ni försöker men vi har redan misslyckats i vårt missionerande om att Hakka9 är mycket bra däck både v b grepp och ljudnivå.

    Jag glömde nämna att mina Hakka9 är tystare än de åldrade UltraGrip friktionsdäck som jag fick med när jag köpte bilen. Friktionsdäck är beroende av mjuk gummiblandning vilket gör att däcken åldras mycket fortare än bra dubbdäck. När gummit hårdnar så försämras greppet och bullernivån ökar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #39
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Jag har kört med olika uppsättningar "Goodyear UltraGrip Ice Arctic" sedan vintersäsongen 2011/2012, på 4st SAAB bilar med 225/45-17 (9-3SS, 9-3SC, 9-5SC) samt 225/50-17 (9-3X). Köpte en ny uppsättning nu i sommar inför vintern. Det hade jag inte gjort om jag inte vore mycket nöjd med dessa & har inte heller tappat dubbar. (Har även haft Kumho Zen KW22 dubb & Continental ContiIceContact dubbat.) Kör i västkustklimat som är mestadels blött, slaskigt & slabbigt, med en och annan svartis morgon, samt att ibland får man även här se snö.
    Det kan ju vara så att dess egenskaper passar bra för mina förhållande. De har ju även fått hyggligt bra resultat i tester, inte bäst (vad det nu är), men legat mycket bra till.

    När man inte har något att göra direkt jämförelse med så är det ju svårt. Hade varit hel nice att fått köra olika däck på en testbana för att kunna känna skillnader vid olika förhållanden. Hur som så är det säkert bättre med ett premium GoodYear däck än ett "valfritt budget däck från fjärran östern".
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2019-09-06 klockan 12:28.

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 110
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    När man inte har något att göra direkt jämförelse med så är det ju svårt. Hade varit hel nice att fått köra olika däck på en testbana för att kunna känna skillnader vid olika förhållanden. Hur som så är det säkert bättre med ett premium GoodYear däck än ett "valfritt budget däck från fjärran östern".
    Det som jag upplevt är att beteendena skiljer sig rejält runt nollan, och har man kört länge med däcken får man en känsla för hur de beter sig där.

    Jag upplever att det yttrar sig som hur stora de maximala halköverraskningar blir - jag har mycket svårt att se hur man på ett vettigt sätt enkelt skulle kunna testa det. Men en gissning är att det troligen behövs mer pengar nerlagda på utveckling för att få beteendet bra, dvs. premiumdäck borde vara bättre.

    Så köra på en testbana ger nog tyvärr bara en begränsad kunskap (men däremot säkert roligt).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vinterdäckstråden 2018-2019
    Av MuLLvaD3n i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2019-09-05, 14:14
  2. Sommardäck 2019
    Av jellybear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2019-07-19, 14:11
  3. Medlemsuppföljning - Maj 2019
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-06-02, 23:23
  4. Vinterdäckstråden 2014-2015
    Av RZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 01:07
  5. Vinterdäckstråden 2011-2012
    Av Stoffe #2959 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •