Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 88

Ämne: Vinterdäckstråden 2019-2020

  1. #41
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Jag har aldrig studerat motorpressens däcktester i detalj. Hur repeterbart deras tester är eller om det är subjektiva omdömen?

    Vi kanske även har bra ESP system i våra SAABar, som hjälper oss människor på ett bra sätt när underlaget är tveksamt? Oavsett så finns de fysikaliska lagarna där, vilka inte går att upphäva.

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    ViBilägare brukar testa vinterdäck i Ivalo i norra Finland. De redovisar testmetoden vilken är helt repeterbar. Vädret är dock inte repeterbart. De brukar ange under vilka förhållanden testerna skedde. Jag uppfattar deras ambition och genomförande av testerna som mycket seriös.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #43
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Var och kikade på mina Continental ContiIceContact dubbade 225/45-17. Dessa har väldigt många dubbar som inte längre finns kvar, utan att mönsterdjupsmässigt vara utslitna. Det är inte att dubbarna i första hand är urslitna ur däcken, utan själva stiftet i dubben är borta & det är bara en platt aluminiumyta kvar. GoodYear UltraGrip Ice Arctic 225/45-17 har inte alls samma fenomen, där sitter dubben med stift kvar.

  4. #44
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    https://www.bythjul.com/dack/goodyea...5-55r16/135672

    https://www.bythjul.com/dack/goodyea...05-50r17/86447

    Har bestämt mig för Goodyear däck.Frågan är bara 16 eller 17" nu.

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    På knöglig is och snö ger 16" bättre väggrepp, medan 17" ger mer stabilitet. Vilket är viktigast för dig?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #46
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    På knöglig is och snö ger 16" bättre väggrepp, medan 17" ger mer stabilitet. Vilket är viktigast för dig?
    Svårt att avgöra. Den sträckan jag pendlar är mer eller mindre barmark. Saltas rejält.
    Ibland åker jag ut till kompisens garage. Där är det osaltad mindre landsväg. Kan alltså vara riktig vinterdäck som bäst är plogad.

    16" känns som ett bättre däck på mindre landsvägen. Och 17" bättre på vägen jag pendlar på.
    Bränsleekonomiskt, hur ser det ut att åka 16" mot 17"? Eller är det kanske knappt någon skillnad?

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    16 vs 17"
    16" är ju billigare i längden annars och borde ge lite lugnare körning med ballongdäck.

    215 50 R17 körde jag på Saaben tidigare. Men hur breda fälgar du har avgör ju hur breda däck du kör
    6.5" 195-205.
    7" 205-215.
    7.5" 225-235.
    Enligt mig.

    Jag har hittat några billigare vinterdäck nu när jag letat.

    Kormoran Snow / Strial Winter. Michelin ägt "budgetdäck" tillverkade i Serbien. Beställt dessa för 64€ styck i 215 55 r17. + 19€ frakt
    Ännu billigare i 225 45 17 471kr från Skruvat.

    Debica Frigo HP2 / Sava Eskimo HP2. Goodyear ägt

    Barum Polaris 5, Continental ägt

    Kolla https://www.motointegrator.de och Ebay.de
    Senast redigerat av TijY den 2019-09-09 klockan 02:42.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  8. #48
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 504
    Medlem#
    6901
    Har kört dubbfritt i över 10 år nu , aldrig haft problem med framkomlighet eller varit nära att köra av vägen, kör visserligen fyrhjulsdrivet nu men funkade kalas på alla Saabar jag ägt också.

    Visst är det sämre när det är is men man får köra efter väglag.

    Goodyear Ultragrip dubbfritt är bra!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #49

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Aldrig fastnat med en FWD Saab heller. oavsett automat eller manuell och dubbfria.

    Blir nog bra dedär. Pendlar också 7mil så köper lite billigare. Något har de nog lyckats utveckla även mellansegmentet på däck senaste 10åren.
    Slet bort 3mm+ på Pirelli Sottozero III på en varm vinter. Inte så lockande att köpa dyra däck då.

    Hur pass breda fälgar blev det?
    Senast redigerat av TijY den 2019-09-08 klockan 21:42.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  11. #51
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Citat Ursprungligen postat av TijY Visa inlägg

    Hur pass breda fälgar blev det?

    Har inte ordnat några fälgar ännu.
    Finns lite och välja på ute på skroten. Så får se vad det blir.

  12. #52
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Goodyear UltraGrip Ice 2 205/55R16 94T XL för 1049kr (kvar om/när länken dör), Blir säkert bra.

    Så länge man köper Goodyear, Michelin, Hakka, Conti, Pirelli & kanske något jag missade, skulle ja tro det är lugnt. Dvs det är bra grejor. Vill man komma undan billigt väljer man det av dessa med lägst pris. Vill man vara kvar på vägen tar man något med bra testresultat. Eller något flera i denna tråd rekommenderar.

    För mig är det viktigare att komma fram och dessutom komma fram oskadd än att hitta något i den allra lägsta prisklassen. Anledningen att jag kör Saab samt servar och underhåller motor mm ordentligt är att det är bilar med hög kvalitet och bra prestanda/säkerhet. De funkar bra på vintern. Saab har alltid levererats med däck av högsta kvalitet från fabrik. När något på bilen skall bytas väljer jag original eller kvalitet/prestanda som är tydligt bättre. Därför avstår jag alla för mig okända fabrikat när det gäller tex bromsbelägg och däck.

    Så mitt råd är att glömma Kormoran, Strial, Debica, Sava, Barum, Ling Long, Achilles osv
    (De två senare märkena har jag motvilligt kört från säljaren -> hem -> gummiverkstaden. Det var för långt. Men lärorikt)

    En liknelse. Dessa tillverkares produkter ser ut som däck. En mopedbil ser ut som en bil. ...say no more...

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Goodyear UltraGrip Ice 2 205/55R16 94T XL för 1049kr (kvar om/när länken dör), Blir säkert bra.

    Så länge man köper Goodyear, Michelin, Hakka, Conti, Pirelli & kanske något jag missade, skulle ja tro det är lugnt. Dvs det är bra grejor. Vill man komma undan billigt väljer man det av dessa med lägst pris. Vill man vara kvar på vägen tar man något med bra testresultat. Eller något flera i denna tråd rekommenderar.

    För mig är det viktigare att komma fram och dessutom komma fram oskadd än att hitta något i den allra lägsta prisklassen. Anledningen att jag kör Saab samt servar och underhåller motor mm ordentligt är att det är bilar med hög kvalitet och bra prestanda/säkerhet. De funkar bra på vintern. Saab har alltid levererats med däck av högsta kvalitet från fabrik. När något på bilen skall bytas väljer jag original eller kvalitet/prestanda som är tydligt bättre. Därför avstår jag alla för mig okända fabrikat när det gäller tex bromsbelägg och däck.

    Så mitt råd är att glömma Kormoran, Strial, Debica, Sava, Barum, Ling Long, Achilles osv
    (De två senare märkena har jag motvilligt kört från säljaren -> hem -> gummiverkstaden. Det var för långt. Men lärorikt)

    En liknelse. Dessa tillverkares produkter ser ut som däck. En mopedbil ser ut som en bil. ...say no more...
    https://www.motor.no/tester/vinterde...va-eskimo-ice/ Konstigt att Sava hamnar högre än Goodyear då? Inte speciellt för flera Goodyear tillverkas i Polska fabriken. Precis som Nokian görs i Ryssland. Vissa Michelin i Thailand osv.

    Absolut man ska vara försiktig med budgetdäck, speciellt från Kina (är väl bara Nexen och Maxxis som ens har något bra rykte därifrån). Men kollar man vad de kör på i Canada och Ryssland, så får du lite annan syn på saken. Vi är rätt stora däcksnobbar här i Norden. En jäkla hysteri om att det ska vara "nordiska vinterdäck". Den kategorin är i princip påhittad. Väldigt luddigt vad som klassas som nordiskt och inte, tillverkarna själva nämner knappt det ens.

    Bara som exempel.
    Ovanstående Goodyear "nordiskt"
    https://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...g!302798971855!

    Ovastående Sava helt plötsligt icke nordiskt?! Trots lika bra resultat.
    https://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...n&typ=R-344334

    Barum hamnar också över medel/nära toppen i många tester.
    Jag chansar lite på Michelins nya budget vinterdäck, de finns inte med i några tester ännu. Men jag vet att Michelin lagt stora pengar på förnya/utöka fabriken i Serbien. Och att jag kommer få helt nyproducerade däck.

    Men kolla bara hur dåligt Kuhmo (KW31) dubbfria hamnar i tester och hur många som tycker de är tillfredsställande.
    Tidigare ägare körde på absolut billigaste Kina vinterdäcken året runt...

    Finns flera märken som gör bra vinterdäck i Europa t.ex. Fulda, Kleber, Semperit, Vredstein(ägs av indidska Apollo) Matador, förutom de tre jag redan nämnt. Sen har vi de Japanska också.

    Kör vad som passar era vägförhållanden. Är man rädd för vinterväglag köper man ju dubbade Nokian/Conti. Inte friktionsdäck oavsett märke. Hade jag haft 16" så finns det fler prisvärda alternativ från premium bolagen absolut. Men går man ifrån standardstorlekarna sticker deras priser iväg direkt. Då kör jag hellre budget däck två vintrar till samma årskostnad som premium på tre vintrar.

    Här har du STRO's sista lista 2018 över Godkända Svenska Vinterdäck.
    https://drive.google.com/file/d/0B2E...ew?usp=sharing
    Efter 2019/2020 Gäller 3PMSF snöflingesymbolen.
    Senast redigerat av TijY den 2019-09-09 klockan 04:58.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  14. #54
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av TijY Visa inlägg
    https://www.motor.no/tester/vinterde...va-eskimo-ice/ Konstigt att Sava hamnar högre än Goodyear då? Inte speciellt för flera Goodyear tillverkas i Polska fabriken. Precis som Nokian görs i Ryssland. Vissa Michelin i Thailand osv.

    Absolut man ska vara försiktig med budgetdäck, speciellt från Kina (är väl bara Nexen och Maxxis som ens har något bra rykte därifrån). Men kollar man vad de kör på i Canada och Ryssland, så får du lite annan syn på saken. Vi är rätt stora däcksnobbar här i Norden. En jäkla hysteri om att det ska vara "nordiska vinterdäck". Den kategorin är i princip påhittad. Väldigt luddigt vad som klassas som nordiskt och inte, tillverkarna själva nämner knappt det ens.

    Bara som exempel.
    Ovanstående Goodyear "nordiskt"
    https://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...g!302798971855!

    Ovastående Sava helt plötsligt icke nordiskt?! Trots lika bra resultat.
    https://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...n&typ=R-344334

    Barum hamnar också över medel/nära toppen i många tester.
    Jag chansar lite på Michelins nya budget vinterdäck, de finns inte med i några tester ännu. Men jag vet att Michelin lagt stora pengar på förnya/utöka fabriken i Serbien. Och att jag kommer få helt nyproducerade däck.

    Men kolla bara hur dåligt Kuhmo (KW31) dubbfria hamnar i tester och hur många som tycker de är tillfredsställande.
    Tidigare ägare körde på absolut billigaste Kina vinterdäcken året runt...

    Finns flera märken som gör bra vinterdäck i Europa t.ex. Fulda, Kleber, Semperit, Vredstein(ägs av indidska Apollo) Matador, förutom de tre jag redan nämnt. Sen har vi de Japanska också.

    Kör vad som passar era vägförhållanden. Är man rädd för vinterväglag köper man ju dubbade Nokian/Conti. Inte friktionsdäck oavsett märke. Hade jag haft 16" så finns det fler prisvärda alternativ från premium bolagen absolut. Men går man ifrån standardstorlekarna sticker deras priser iväg direkt. Då kör jag hellre budget däck två vintrar till samma årskostnad som premium på tre vintrar.

    Här har du STRO's sista lista 2018 över Godkända Svenska Vinterdäck.
    https://drive.google.com/file/d/0B2E...ew?usp=sharing
    Efter 2019/2020 Gäller 3PMSF snöflingesymbolen.
    Håller med helt och hållet, folk verkar i allmänhet ha helt hutlösa krav på ett vinterdäcks prestanda, kosta vad det kosta vill.

    Reagerade starkt på det Jörgen nämnde tidigare i tråden att "kunder har kommit in och påstått att deras en säsong gamla Goodyear däck är precis livsfarliga".. Nu vet jag inte vad dom rattar för kärra men gissningsvis är dom sannolikt på den här sidan av millennieskiftet. Och då kan man fråga sig hur människor ens fick för sig att ge sig ut i en bil på 70-80talet innan ABS, anti-spin/sladd, bakhjulsdrift m.m.

    Jag har under mina 6år~ med körkort kört en vinter med bil byggd efter millennieskiftet samt med nästintill nya däck. Utöver det har det blivit en uppsjö Saabar från 90-talet och ett gäng BMW E36or med klippt värdelösa däck och svetsad diff. Jag har hitintills inte varit med om några incidenter bortsett från någon dikesvurpa efter lite inspirerad körning på en smal skogsväg.

    Med detta sagt vill jag inte påstå att man ska skita helt och hållet vad man monterar på bilen. Men är det möjligt att ta sig från A till B med dessa medel, vill jag ändå påstå att man är lite väl paranoid om man behöver nya Hakka 9or på sin fyrhjulsdrivna familjekombi inför varje vinter.

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Gammal bil utan abs,stabilitetskontroll och dubbdäck borde vara obligatoriskt att provköra.

    Till försvar så kan man ju säga att Saab väldigt tacksamma med bra vinterdäck! Väghållning vintertid är det få tillverkare som lägger stor vikt på under utvecklingen.

    Hört/läst en del historier om folk som inte är nöjda med nyare Kia/Hyundai.

    https://tiresvote.com/articles/attack-michelin-clones/
    https://www.rubbernews.com/article/2...lant-in-serbia
    270M Dollar för uppgradering av Serbiska Fabriken 2014-2016

    Annat prisvärt däck från Michelin med riktigt bra testresultat.
    Klebér Krisalp HP 3
    http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Kl...risalp-HP3.htm

    https://www.dack365.se/hitta-produkt...alp-hp-3/87286
    Senast redigerat av TijY den 2019-09-10 klockan 17:50.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  16. #56
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Idag är det inte samma kaliber på förare, varför får man spekulera i... Säger inte att alla var bättre förr. Men... Tror det har o göra med att bilarna idag maskerar mycket förutom extremfall när det kukar ur ordentligt. Men det vet jag inte helt säkert, bara min åsikt

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Billig gummiråvara ger hårda däck. Då spelar det ingen roll att däckmönstret är testvinnarens, fabriken ligger i Tyskland och ägs av en premiumtillverkare. Däcken kommer ändå att fästa dåligt.

    År ut och år in är det samma tillverkare (de s.k. premiumtillverkarna) som fajtas om topplaceringarna i däcktesten. Visst, ibland dyker något enstaka mellanklassdäck upp på acceptabel placering men de lyckas aldrig behålla den placeringen över tid. Det tolkar jag som att det var tillfälligheter (testförhållanden, just den batchen blev bra i fabriken, ...) som gav placeringen i just det testet. Och tillfälligheterär inget jag vill ha i säkerhetssammanhang.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Snälla länka ett test med olika däck som är slitna/begagnade. För dom är extremt sällsynta.
    Och nej dålig gummiråvara ger dåliga däck. Priset beror på så mycket mer än så. Reklam, Utvecklingskostnader osv

    Hela poängen med 100% ägda dotterbolag av Premiummärkena är att de får förra generationens teknologi och de skippar reklam. De tillverkas i samma fabriker.... många gånger. De måste ha prisvärda/billigare alternativ för att kunna konkurrera med Kina.

    Vissa av premiummärkena anklagas ju för fusk vid tester där testarna ber leverantörerna om däck istället för att köpa själva. exempelvis.
    https://www.autoblog.com/2016/02/26/...b8SCDZtsRPHxPs

    ""Nokian released a statement (below) about the Finnish report, and the company claimed this was an industry-wide issue. "In past years, when the testing organisations asked manufacturers to send them tyres for the tests, activities in the industry were dubious," it said. "On our behalf, we apologise and regret the mistakes we have made in the past.""
    Senast redigerat av TijY den 2019-09-10 klockan 20:52.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    VTIs rapport är 15 år gammal nu http://vti.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Sa inte så mycket, Jag skulle inte lita på 4-5 år gammla dubbfria-vinterdäck oavsett märke. För mycket varm barmark här nere för att de ska hålla så länge endå.
    Här är ett färskt ADAC test med olika mönsterdjup på snö.

    https://tiresvote.com/articles/what-...e-tread-depth/
    Lite skrämmande att de visar på 40% förlust av accelerations grepp redan vid 7.5mm.

    Tyvärr kommer väl årets däcktester när de flesta redan köpt/monterat vinterdäcken.
    Ni verkar bo i inlandet/norrut allihopa för övrigt.
    Senast redigerat av TijY den 2019-09-10 klockan 22:34.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

Liknande ämnen

  1. Vinterdäckstråden 2018-2019
    Av MuLLvaD3n i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2019-09-05, 14:14
  2. Sommardäck 2019
    Av jellybear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2019-07-19, 14:11
  3. Medlemsuppföljning - Maj 2019
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-06-02, 23:23
  4. Vinterdäckstråden 2014-2015
    Av RZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 01:07
  5. Vinterdäckstråden 2011-2012
    Av Stoffe #2959 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •