Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: AC-problem, kyler ej NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    AC-problem, kyler ej NG9-3

    Hallå.
    Jag har problem med ac:n på bilen, Saab 9-3 Vector Sportsedan 2.0t 2007
    Jag har sökt runt på forumet x antal timmar men inte hittat något liknande tyvärr ( stor risk att det är sbs men det lämnar vi därhän)
    Den kyler helt enkelt inte.
    Det är bra tryck i systemet och tillsammans med grannen har jag uteslutit läckage. ( han har verktyg för att fylla samt tömma system och felsöka läckor)
    Det verkar inte heller vara magnetkopplingen eftersom ”mitten” på kopplingen snurrar när kompressorn kopplas igång?
    Rören är inte kalla (tjocka rören) utan samma temperatur som dom små rören.
    Jag har inga problem med värmen eller ACC-enheten.
    Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara smuts på kondensorn som gör att det inte kyler alls?
    Kan det vara ett internt fel på kompressorn som gör att den inte fungerar trots att den snurrar på och reagerar som den ska när jag trycker ac off? Alltså att den kopplar ut och slutar jobba?
    Jag är osäker på om solsensorn samt innertempmätaren fungerar som dom ska men vet heller inte hur jag ska testa det. (Inte superhaj på bilelektro)
    Hoppas att det är nån som råkat ut för nåt likande och fått en läsning på problemet. ( helst billigt

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Det finns en risk att det är för lite gas i systemet ett bra tryck är inte samma sak som rätt mängd gas.
    rekommenderar att du börja med att kontakt med en firma som kan väga mängden gas du har i system och fylla på rätt mängd
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svar kudashi.
    Kanske är enklast att åka in till en ac-verkstad och be dom mäta.
    Förra året hade jag ingen ac (läckte från en ventil som vi tätade.) Efter tätningen så fyllde vi på med gas och då funkade den som en klocka hela sommaren. I vår hände såklart samma sak och när grannen kopplade upp utrustningen såg vi att trycket låg perfekt i ”gröna området”.
    Jag är inte direkt hemma på ac men borde inte ”rätt” mängd gas skapa ”rätt” tryck i ett slutet system?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Låter som att kompressorn inte fungerar som den ska. Har varit uppe i andra trådar och är inte ovanligt på 9-3or med B207x motor. Man borde kunna se detta på att trycken på hög- och lågtryckssidan inte skiljer så mycket som de bör göra.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ja jag skulle kunna tro att det är nåt vajkalle med kompressorn men hoppas att det är fel mängd kylmedel. Jag antar att det enda jag kan göra då är att byta kompressorn? Då lutar det åt att jag kör utan ac tills jag gör mig av med bilen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Jag har fyllt på AC förr har trycket har varit bra men fortfarande haft bubblor i siktglaset på torkfiltret och dålig kyla. Som hyvens skriver så ska det vara skillnader mellan lågtryck och högtryck på mitt manometerställ ca 30psi på lågtryck ca 150psi beroende på utetemperatur. Det är svårt att fylla utan rätt utrustning. nu för tiden får man inte pilla på AC själv om jag har förstått lagarna rätt. Det är inte helt rätt att trimma bilarna heller så jag lägger inte någon värdering i just att det är olagligt. Men det är både farligt för miljö och sig själv att inte ha rätt kunskap och utrustning. Så kolla med någon som kan sin sak är mitt råd
    Senast redigerat av Kudashi den 2019-08-29 klockan 20:51.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. Hur bra kyler er ac?
    Av JohnM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 21:17
  2. ACC-problem, kyler ej
    Av JohanKman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 23:36
  3. ACC:n kyler för mycket o im-problem
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •