Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dålig/orolig gång efter byte av kamaxlar. OG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Dålig/orolig gång efter byte av kamaxlar. OG900

    Hej!

    Jag var sugen på att byta kamaxlar på min 900T16 från 86 och gjorde detta i början av veckan. Kammarna som jag bytte till var nya 9,6 mm / 268, så vassare än original och med lite mer duration. Då jag inte har ställbara drev och inte heller slipat bort "piggen" i org.dreven ställde jag in dessa på samma inställning som de tidigare d.v.s. vid indikeringen på överfallen. Kamkedjan och kamdreven hölls hela tiden ihop med buntband så deras position är också den samma som innan.

    När jag väl startade bilen lät den lite som en mullrande amerikanare "doff doff doff", nästan samma ljud som i denna BMW: https://www.youtube.com/watch?v=VNvyvHPYPG4. Jag fick även justera tändningen från tidigare 16 grader till ca 23 för att få en någorlunda "bättre" gång, samtidigt som tomgången fick höjas till ca 1000-1100 rpm för att bilen inte skulle dö. Värt att nämna är att bilen gick oerhört jämnt och fint och höll en klockren tomgång på 850 rpm innan bytet.

    Ute på vägen går den bra (rent) över 2000 rpm (inte gasat över 3000 rpm) och har betydligt sämre kraft på låga varv (vilket jag förstår) men motorn känns mer benägen till att hamna i "självsvängning" vid smygkörning på 1:ans växel.


    Mina frågor till er är då:
    - Är skillnaden i tomgång normal vid byte till vassare kammar, i så fall varför bluddrar den så mycket?
    - Kan kamaxlarna köras på samma inställning som original, eller måste de klockas in med kamdrev?
    - Hur skall tändningen justeras vid vassare kammar?
    (- Hur är det med bränslet, antar att detta bör ökas?)

    Enligt Abbott Racing i England så är 9,65mm/243 "a mild upgrade over stock dams" så mina 9,6/268 är väl inte så jättestor skillnad?


    Tack för hjälpen!!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast vad är original durationen då om du anser 268 som lite?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    känns ändå som om du missat en kugg ( oftast insugskammen ) vid ihopmonteringen.
    markeringarna på drev/överfall stämmer väl inte så där bra utan insugssidan "släpar" efter en del.
    har du 15 rullar i mellan markeringarna när veven är på 0 och avgashjulet rakt upp ( 90° mot cylinderhuvudet)?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast vad är original durationen då om du anser 268 som lite?
    Original är 252/254 grader på insug/avgas, så 12-14 grader mer duration.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    känns ändå som om du missat en kugg ( oftast insugskammen ) vid ihopmonteringen.
    markeringarna på drev/överfall stämmer väl inte så där bra utan insugssidan "släpar" efter en del.
    har du 15 rullar i mellan markeringarna när veven är på 0 och avgashjulet rakt upp ( 90° mot cylinderhuvudet)?
    Tack! Skall kolla på det, kan hända att en kugg inte märks vid montering (alltså att man märker att man satte en fel). Brukar bilen gå dåligt om insugskammen sitter fel?

  5. #5
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Även om du inte har ställbara kamdrev så kan du ju alltid mäta kammarna med en indikatorklocka. På mina 264 graders kammar skall ventilerna (tryckarna) stå 0,8 resp 1,0 mm öppna vid TDC. Dina 268 borde stå något liknande, enkelt sätt att kolla innan du börjar riva något.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack!
    Jag tror dock jag har gjort bort mig då jag tolkade boken fel på hur svänghjulet skulle stå...
    Ska kolla på det imorgon och återkommer.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    här är en tråd som just nu avslutats med gott resultat dock var det tändningsproblem som var orsaken.
    men här visades hur kammar/kedja/vevaxel ska stå, samt även tändläget.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1516903

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Toppen! Tack så mycket!!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Nu går den som den ska! Insugskammen öppnade en "kugg" för tidigt än original så nu öppnar den en kugg efter original, justerade alltså två kugg senare.

    Tack för hjälpen och trevlig helg!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2018-07-06, 14:14
  2. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •