Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Oljeläckage B205

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Oljeläckage B205

    Jag har ett grymt oljeläckage vid drivrems sidan på motorn, har tidigare bytt packboxen till remskivan men verkar inte ha blivit nå bättre.

    Har nu beställt ny packbox, o-ring oljepump och nya tätningar för kamkedjespännaren från Speedparts, har jag missat nåt ställe som kan läka så mycket på den sidan?

    Ventilkåps packningen bytte jag, samtidigt som jag bytte pluggen i toppen och runt dom grejerna är det nu torrt.

    Det är inte ett litet läckage utan hela motorn underifrån på den sidan mot drivremmen och framvagns balken är indränkt i färsk olja och droppar hänger där och droppar på marken där man stått. Fick även anmärkning på det på besiktningen fast jag behövde inte återkomma.

    Men jag vill ju ha motorn torr, 100% torr är det väl svårt att få en saab motor att bli men 90% så skulle jag bli glad...
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det kan läcka runt oljefällan för vevhusvent som sitter på baksidan motorn, under insug rakt in i blocket typ.

    Om du inte bytte o-ringen till oljepumpen förra gången så är det antagligen den, håll dig undan från ProParts/ScanTech packboxar också. De håller inte tätt och för mer än en så har spännfjädern gått av, extra kul när det händer på svänghjulssidan....

Liknande ämnen

  1. Kolvar B205
    Av Brisse i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-10, 16:55
  2. Kolvbyte på B205
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •