Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Felkod P0420 NG9-3 B207 BSR steg3

Felkod P0420 NG9-3 B207 BSR steg3

Hej,

Felet gäller min Saab NG9-3 från 2005 med B207 motor, BSR steg 3.

Sedan förra vintern har jag felkod P0420 - Katalysator effekt låg. Jag har googlat som tusan och försökt fixa felet själv med utan resultat.

Felet uppstod 1-2 månader efter att jag bytt flexrör. Jag tror att de tidigare flexröret var 2" eller 2,5" och det nya är nog 3". Vet inte om det överhuvud taget har med felkoden att göra eller ej, sannolikt inte.

Vad jag kan se är avgassystemet tätt och glappar inte vid utblåset. Jag har bytt främre och bakre lambdasond och katalysator är bytt till en likadan som suttit på senaste 8000milen. Bilen har även varit inne på en verkstad som inte kunnat lista ut vad som är fel. Släcker man felkoden manuellt kan de ta allt ifrån 2-10mil innan den dyker upp igen.

Någon som vet vad som kan vara tokigt?

Tack på förhand!
    Senast redigerat av newstick00 den 2019-08-27 klockan 09:22.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Brukar inte betyda annat än att katalysatorn är just dålig........Koden sätts iallafall när bakre sonden börjar reagera och fladdra i värdena precis som den främre. Just det indikerar på att det inte händer nåt i katalysatorn. Den bakre sonden ska om allt fungerar stå ganska stabilt i värdet.
    Vad har du för katalysator då? Original eller nå annat?

Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Medlem#
    7182
    Om det är så att bilen inte har original mjukvara utan att diagnossonden (nr2 nedströms) är deaktiverad i mjukvaran så kommer den sätta felkod om sonden är inkopplad!

Även om den faktiskt är inaktiverad så måste den även kopplas ur fysiskt.

Samtidigt konstigt om det skulle dyka upp efter byte av flexrör bara sådär... men det kan oavsett vara bra att ha i åtanke.

1 användare gillar detta inlägg

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Brukar inte betyda annat än att katalysatorn är just dålig........
    Instämmer.

Ska vi anta att det är en Saab det handlar om?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

Tack för alla snabba svar! Ja ursäkta, det rör sig om en Saab 9-3 Aero årsmodell 2005, med B207 motor förstås.

Det är ett eftermarknadssystem från BSR och den nya katalysatorn är deras sportkatalysator, samma som satt på sedan tidigare. Bilen har steg 3 från BSR.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Om det är så att bilen inte har original mjukvara utan att diagnossonden (nr2 nedströms) är deaktiverad i mjukvaran så kommer den sätta felkod om sonden är inkopplad!

Samtidigt konstigt om det skulle dyka upp efter byte av flexrör bara sådär... men det kan oavsett vara bra att ha i åtanke.
    Hmm... Men du alltså att eftersom jag har mjukvara från BSR så kan det vara så att lambdan efter katalysatorn bara skall kopplas ur?

- - - Uppdaterad - - -

Brukar inte betyda annat än att katalysatorn är just dålig........Koden sätts iallafall när bakre sonden börjar reagera och fladdra i värdena precis som den främre. Just det indikerar på att det inte händer nåt i katalysatorn. Den bakre sonden ska om allt fungerar stå ganska stabilt i värdet.
    Vad har du för katalysator då? Original eller nå annat?
    https://sv.bsr.se/produkt/sportkatal...metall_4225000 detta är katalysatorn jag hade tidigare och nu även bytt till.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Visst kan det vara så att du ska koppla ur bakre lambdan men å andra sidan så är universal katalysatorer och dito "sport" absolut inget man kan jämföra med original. Det har sina baksidor ibland och man kan definitivt inte förvänta sig samma funktion och kapacitet på dem som en original. En katalysator med mer flöde innehåller mindre renande yta, så enkelt är det. Särskilt om de dessutom är mindre än original. Då blir ju inte förutsättningarna bättre direkt.

Visst kan det vara så att du ska koppla ur bakre lambdan men å andra sidan så är universal katalysatorer och dito "sport" absolut inget man kan jämföra med original. Det har sina baksidor ibland och man kan definitivt inte förvänta sig samma funktion och kapacitet på dem som en original. En katalysator med mer flöde innehåller mindre renande yta, så enkelt är det. Särskilt om de dessutom är mindre än original. Då blir ju inte förutsättningarna bättre direkt.
    Det märkliga är att BSR-systemet suttit på sedan 2007 och det har aldrig varit problem tidigare. Mig veterligen har alltid lambdan efter katalysatorn varit inkopplad.

Fotnot: Kan nämnas att jag får realtidsvärden på båda lambasonderna när jag kollar med hjälp av OBDII-uttaget. Tänker om en av de skulle vara deaktiverade kanske den inte skulle ge några mätvärden?
    Senast redigerat av newstick00 den 2019-08-26 klockan 13:57.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Är katalysatorn utbytt? Alltså nyligen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Medlem#
    7182
    Det är ganska komplext hur den mäter och vilka villkor som ska uppfyllas för att koden ska sättas, sitter det något annat än originalkatalysator skulle jag säga att du bara haft tur förut som inte fått felkoden tidigare. Bilen klarar antagligen avgaskraven galant fortfarande så att deaktivera sonden i mjukvaran eller montera original katalysator är nog de alternativ man har att välja på.

Jag har själv haft samma på en 9-5 med 3" Ferrita med racekat, efter ett år kom felkoden första gången och sen lite av och till då och då. Inga problem med avgasvärden vid besiktning förutsatt att bilen var varm såklart.

Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är katalysatorn utbytt? Alltså nyligen?
    Japp den är nyligen bytt efter då att felkoden dök upp.

- - - Uppdaterad - - -

Det är ganska komplext hur den mäter och vilka villkor som ska uppfyllas för att koden ska sättas, sitter det något annat än originalkatalysator skulle jag säga att du bara haft tur förut som inte fått felkoden tidigare. Bilen klarar antagligen avgaskraven galant fortfarande så att deaktivera sonden i mjukvaran eller montera original katalysator är nog de alternativ man har att välja på.

Jag har själv haft samma på en 9-5 med 3" Ferrita med racekat, efter ett år kom felkoden första gången och sen lite av och till då och då. Inga problem med avgasvärden vid besiktning förutsatt att bilen var varm såklart.
    Känns det inte orimligt att BSR skulle sälja en helhetslösning i årtionden som genererar felkoder och att jag sedan 2007 bara haft turen att felkoden ännu inte dykt upp, känns långsökt. Hade BSRs helhetslösningar genererat felkoder tror jag inte de hade sålt särskilt mycket.
    Senast redigerat av newstick00 den 2019-08-28 klockan 07:35.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Vad har du köpt för katalysator då? En likadan säger inte mycket. Många har lika skal men priset kan indikera hur stor yta de har invändigt..............Ju billigare och mer race och superflow de indikerar ju mindre renande yta har man ju.

Vad har du köpt för katalysator då? En likadan säger inte mycket. Många har lika skal men priset kan indikera hur stor yta de har invändigt..............Ju billigare och mer race och superflow de indikerar ju mindre renande yta har man ju.
    Det skrev jag 5 inlägg upp "https://sv.bsr.se/produkt/sportkatal...metall_4225000 detta är katalysatorn jag hade tidigare och nu även bytt till. "

Om vi leker med tanken att felet inte sitter i katalysatorn eller någon av lambdasonderna, vad finns det då för andra troliga felkällor?

Jag funderade ett tag på om den kunde gå lite fett och att problemet låg i bränsleblandningen, rengjorde därför luftmassemätaren men felet med felkoden består.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Fast just den felkoden är vanlig på alla slags bilar när just katalysatorn inte gör det den ska. Mycket vanlig kod. Fuskar det med övriga saker så sätts det oftast andra koder på sonder isåfall om den inte ens lyckas reglera det som kommer ur motorn.
    När det gäller din katalysator så vet du ju inte om det är exakt samma sort och fabrikat som den du hade? Så där ser typ alla små universal ut oavsett tillverkare och en lev jag har har till och med två olika billiga. En billig som de till och med varnar för och sen en något dyrare som ju antagligen har bättre kvalitet. I det flesta katalysatorfall är ju det kopplat till den renande effekten. Kvaliteten sitter inte i plåten eller hur blank den är.
    Har bytt många katalysatorer på bilar och en del av de allra enklaste och billigaste håller ju typ bara en eller max två besiktningar, sen är värdena kajko igen. Men för många är priset det mest väsentliga så då blir det en billig igen..........

Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Jag har dålig koll på B207 och dess styrsystem men jag vet fall på andra bilar där misständning t.ex kan tända P0420.
    Den första lambdan känner av den samlade bränsleblandningen från alla cylindrar men har svårt att fatta att en cylinder inte är helt hundra t.ex vilket kan göra att saker blir skevt.
    Min teori är fruktansvärt långsökt och därför inte så trolig så jag tror mer som dom andra på kattens effektivitet.

Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag har dålig koll på B207 och dess styrsystem men jag vet fall på andra bilar där misständning t.ex kan tända P0420.
    Den första lambdan känner av den samlade bränsleblandningen från alla cylindrar men har svårt att fatta att en cylinder inte är helt hundra t.ex vilket kan göra att saker blir skevt.
    Min teori är fruktansvärt långsökt och därför inte så trolig så jag tror mer som dom andra på kattens effektivitet.
    När jag bytte tändstift för någon vecka sedan så observerade jag att tändstiftet i 2a cylindern från höger (framifrån sett) var fuktigt och avvek från övriga stift. Kan det betyda något? Hur kommer det sig/om en cylinder går fetare än övriga?

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Problem med spridaren?

Det kan ju skapa problem med både för mycket och för lite soppa beroende på felest art.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Problem med spridaren?

Det kan ju skapa problem med både för mycket och för lite soppa beroende på felest art.
    Ja, det kanske kan vara lönt att ta en titt på, tack! Jag ska kolla på det i helgen.

Detta beror helt på hur man gör det i mjukvaran.
    Om man helt enkelt gör så att man inte lyssnar på sensorn så behöver den de facto faktiskt vara inkopplad, annars får du direkt felkod på förvärmning/avbrott.

Om om de har deaktiverat diagnosen i mjukvaran för att det sitter en race/sport-katt på så skall inte P0420 ens kunna aktiveras.

Nu har jag kontrollerat och rengjort spridarna. Mäter bra resistans i samtliga spridare med multimetern. En hel del smuts och oxidation på samtliga, i synnerhet på spridaren tillhörandes cylindern som tordes gå lite fett. Jag gjorde en grundligt rengöring på samtliga, och bytt plats på två. Dock fortfarande samma tändstift som är lite fetare. Inget spektakulärt, utan bara lite fuktigt längs ner på gängorna, vad kan detta bero på? Sluter inte det stiftet riktigt tätt? Se bild: https://ibb.co/Bfhvnwb

Det är en sådan liten avvikelse så jag har i vilket fall släppt tanken på att en cylinder är boven i dramat. Felkoden består!

Liknande ämnen

1. Felkod P0420 OG9-5
    Av saabtsport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-12-15, 20:39
  2. Felkod: P0420
    Av krini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-16, 00:26
  3. Felkod p0420 OG9-3
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13