Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bättre ljus på en og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Bättre ljus på en og900

    Hej

    Tänkte kolla om någon här har någon bra lösning för bättre ljus på en og900 88-93.

    Utan att behöva ha extra ljus i fronten, har funderat på en liten ljusramp men tänkte kolla om någon annan hittat en lösning som fungerat bra för dom?

    /Mikael

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Tror jag fixat så bra ljus som går på en 900 och jag har gjort detta:

    Nya kompletta strålkastare för ca 900kr/st (Kines-modell, Hella kanske är ännu bättre ljus men svindyra om de ens går hitta längre)
    Osram NightBreaker Laser NextGen ca 200kr/par från Lichtex.de
    Separat ledningsnät för att undvika spänningsfall till hel/halvljus, Biltema, 169kr, https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...are-2000040790

    Jag har mätt på mina tre 900 och samtliga har haft ganska högt spänningsfall till halvljuset, mellan ca 12,2-12,5v vid halvljus och motor igång. Med reläsatsen ovan så får man upp det till ca 13,7-14,0. Efter montering av reläsats hade jag ~0,2v spänningsfall från generator till halvljuslampa men det anser jag normalt om inte annat orkar jag inte bry mig om det.

    Resultatet av byte av reflektorer är stort, lampor i sig också ett stort hopp upp men faktum är att halvljuset lyser typ som helljuset förut efter jag fick upp spänningen ~1,5v. Det gör stor skillnad och ofta inte nått man tänker på.

    Kabellängderna på Biltema-satsen är bra anpassat för 900, har reläerna i innerskärmen i befintliga hål. Den äckliga gula isoleringen klipper man bort och ersätter med tejp avsedd för kabelhärvor (finns på t ex BDS) eller svart krympslang/kabelslang så går det göra installationen i princip osynlig.

    Vill du inte lägga några pengar alls så är steg1 att mäta upp ev spänningsfall och sedan montera reläsats och byta lampor skulle jag säga. Reflektorer blir ju "dyrt" men det är värt det skulle jag säga, det är inte bara bra ljus utan det ser mycket snyggare ut kosmetiskt också när det blänker

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Kommer ihåg när jag åkte og900, så fanns det 100/55w lampor vilket tillsammans med nya glas och reflektorer gjorde väldig skillnad. Uppdaterade även ledning från generator till batteri till 35mm2 lika med jorden från kaross till batteri.


  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Reflektorerna blir kortlivade med 100w, det blir för varmt så skulle inte säga det är så bra på lång sikt

  5. #5
    Projektor konventera? Finns flera som har gjort med bra resultat

    http://www.saabcentral.com/forums/sh...t=385473&amp=1

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Står man still med helljus kan ja tänka mig att reflektorer blir dåliga men jag brukar köra när jag använder helljus och därmed kyla strålkastarna med fartvinden


  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Blir det verkligen så mycket fartvind i motorrummet där reflektorernas baksida befinner sig? Framsidan i lamphuset lär ju inte få någon fartvind förutom det lilla luftläckage som kanske skulle kunna bli vid glaset.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Tveksamt att börja med konverteringar, ramper m.m. innan man kollat skicket på reflektorerna. Kör du med 30 år gamla strålkastare är nog ett reflektorbyte en bra start, nya tredjeparts kostar inte många hundralappar. Är du inte nöjd kan du ju sedan satsa på lite starkare men ändå lagliga halogenlampor (H4 har fördelen att de brukar ha betydligt bättre livslängd än H7orna), t.ex. Philips xtreme vision eller Osram nightbraker.

    Därefter kanske man ska överväga mer drastiska åtgärder såsom extraljus, konverteringar m.m.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    På min og9-3 har jag monterat H4 LED-lampor. Fungerar mycket bra med bra ljusbild men förstås olagliga så man behöver byta till vanliga H4 till besiktningen. Dom drar dessutom mindre ström (trots att dom lyser bättre) och är okänsligare för spänningen så förstärkning av elkablarna är förmodligen onödigt.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%A5lkastare

    Fyra nackdelar med sådana lampor ser jag:
    - ej besiktningsbara (ej E-märkta)
    - lyser med samma vita ljus som moderna bilars LED-lampor så en kunnig och misstänksam polis kan börja undra. Har dock inte hänt mig på de två år jag kört med dem
    - möjligen värmer dom för lite när snön vräker ner så dom kanske inte orkar smälta bort snön från strålkastarglasen
    - jag får larm om trasiga strålkastarglödlampor i SIDen

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2019-09-01 klockan 23:23.

  10. #10
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Hur ser ljusbilden ut? De gånger jag mött och hållit på med LED i olika bemärkelser och ingen har haft vettig ljusbild i halvljus eller helljus. För mig är halvljus inget man laborerar med. Det ska vara orginal avsätt. Annars bländar det och jävlas med andra.

    Kanske bara jag som är bitter

    /Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Ljusbilden är bra på både halv- och helljuset. Ljus/mörkergränsen är dock inte lika skarp som med H4-lampor på halvljuset men man ser tydligt vart ljus/mörkergränsen går framför bilen när man kör.

    Har kört två vintrar med dessa LED-lampor och ingen enda har blinkat på mig för att det bländar

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    Står man still med helljus kan ja tänka mig att reflektorer blir dåliga men jag brukar köra när jag använder helljus och därmed kyla strålkastarna med fartvinden
    Ytterligare en sak att tänka på är att spänningsfallet över original kablage till helljus lär bli ännu högre med 100w lampor i vilket indirekt i skulle kunna ge sämre ljus än standardlampor, en volt hit eller dit gör synbar skillnad direkt, i alla fall med friska reflektorer.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Tack för alla svar!

    Har beställt nya reflektorer, glasen till lyktorna är i bra skick!
    Även köpt hem kabel kitet från biltema som joH900 rekommendera då det var som han sa, liknande spänningsfall till halvljuset!
    100W lampor har jag kört med på tidigare 900or med dålig erfarenhet i längden så det skippar jag!
    Har beställt dessa lampor: https://www.xenonkungen.com/se/produ...r-laser-1.html

  14. #14
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Jag vet att 100-wattare inte är en lösning för TS men vill bara dela med mej av lite erfarenheter av 100-wattare i en Caddy jag hade på jobb för några år sedan. Jag körde sträckor utan på 20-30min där det behövde köras med helljus många mornar och då sprack glasen. Min chef (bilansvarig) som tyckte att det har han haft som billigt substitut tidigare för extraljus gjorde detta 2ggr innan tredje gången insåg att fasen vad dyrt o byta strålkastare gång efter gång. Nån direkt fartvind hjälper inte...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86 Visa inlägg
    Tack för alla svar!

    Har beställt nya reflektorer, glasen till lyktorna är i bra skick!
    Även köpt hem kabel kitet från biltema som joH900 rekommendera då det var som han sa, liknande spänningsfall till halvljuset!
    100W lampor har jag kört med på tidigare 900or med dålig erfarenhet i längden så det skippar jag!
    Har beställt dessa lampor: https://www.xenonkungen.com/se/produ...r-laser-1.html
    Kommer bli bra!

    Jag har bytt reflektorer i ett hus en gång och skulle inte göra det igen tror jag, det är lite pilligt och plasten spröd så är inte justerskruvarna i bra skick så kan de gå paj. Kullederna kan sitta som FAN ibland... Tror jag fick betala ca 400kr/st för reflektorn löst och kompletta kostade då ca 800kr med nya glas, hus osv. Även om man tycker sina begagnade glas är "fräscha" så är det ofta en stor skillnad med helt nya ändå. Jag satte dessutom transparent skyddsfilm över dem så de kommer se nya ut i en miljon år typ

    Enda som är viktigt om man köper kompletta är att flytta över klämmorna som håller glasen från Hella-lyktor istället, det är för dålig spännkraft i de på Kines-lyktorna som säljs så det går in fukt mellan list och glas.

Liknande ämnen

  1. Angående bättre ljus
    Av Airflow i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 22:56
  2. Bättre bromsar på og900? SP bromskit, bra?
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 20:52
  3. Bättre ljus på 9000 CS?
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 20:24
  4. Bättre ljus på en og900
    Av H20 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •