Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Packning till bränslefilter läcker OG9-5

  1. #1

    Packning till bränslefilter läcker OG9-5

    Hejsan

    Har precis bytt bränslefilter på min 9-5 -04’a. Fick med nya kopparpackningar till filtret när jag köpte det från speedparts.

    Bytte först filter och monterade packningarna från speedparts. När jag startade bilen läckte det som en fontän på filtrets ”inmatning” , sprutade hej vilt XP !

    Glödgade då de gamla packningarna och satte dit dom istället. Betydligt mindre läcka. Inget sprutande men det bildades droppar mellan banjofästet och packningen ändå..

    Bytte då till en ny glödgad på ena sidan och en gammal glödgad på andra. Läckte som fasen från den nya....

    Plockade sen upp mobilen, googlade på detta fenomen och fick fram att såkallade tredo-packningar med gummi är det som gäller! Lyckligtvis hade jag ju inga såna så nu står bilen o skäms...

    Tycker detta är helt sjukt rent ut sagt! Är bilarna så jäkla känsliga med detta? Hittade till och med att Saab säljer tredopackningar på sin webshop för just bränslefilter. Monteras det av Saab verkstäder när de byter filter, för de är väll inte original?

    Brukar man få det tätt direkt när man sätter tredopackningar och hur är det med måtten? Hittar en typ av packning på webshopen men det är väll olika storlekar på dem? ”Bränsle in” har väll större packning än ”bränsle ut” ?

    Med vänlig hälsning, Pär

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det GÅR (i teorin...) att få det tätt med kopparbrickor men man får dra åt på tok för hårt och riskerar dra sönder filtret typ. Ibland är kopparbrickor dessutom poriga och/eller lite ojämna om de är av Kinakvalitet och då är det ännu svårare.

    Hydraulbrickor eller tredotätning (samma sak, olika namn) är det som gäller, då blir det tätt utan att behöva dra åt speciellt hårt. Finns att köpa på Swedol, Hydroscand, Momentum osv. Du behöver 2st M12 och 2st M14, ta med kopparbrickorna som mått så ser du men det är M14x1,5 på inlopp och M12x1,5 på utlopp ur filtret.

    Har du tur kanske du får tag på det på Biltema imorgon, vissa bilar har det som oljepluggspackning, någon av dessa kanske kan passa

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ing-2000027941
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ing-2000028010
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ing-2000028037

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Hade samma problem med turbo rören. Tredobrickor som nämns ovan är ett måste.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det här har det dividerats om förr här...........Saab hör av nån anledning till en bil där det gått troll i just detta. Själv är jag allbilsrep och har skruvat oerhörda mängder bilar, bytt oräkneligt antal filter men just saab, just bränslefiltret kan ge en gråa hår ibland. Ibland undrar jag inte om de fick ett helt parti med snedslipade banjonipplar som sitter på dem. Ibland har jag bytt och inte haft nå annat än kopparbrickor, man monterar och drar så det smakar skit i munnen nästan, nog fasiken strilar det ändå..........med original tredo fungerar det..........I praktiken ska det fungera med båda men jag vet inte varför, kanske är det felande banjonipplar på vissa, helt omöjligt är det ju inte.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det här har det dividerats om förr här...........Saab hör av nån anledning till en bil där det gått troll i just detta. Själv är jag allbilsrep och har skruvat oerhörda mängder bilar, bytt oräkneligt antal filter men just saab, just bränslefiltret kan ge en gråa hår ibland. Ibland undrar jag inte om de fick ett helt parti med snedslipade banjonipplar som sitter på dem. Ibland har jag bytt och inte haft nå annat än kopparbrickor, man monterar och drar så det smakar skit i munnen nästan, nog fasiken strilar det ändå..........med original tredo fungerar det..........I praktiken ska det fungera med båda men jag vet inte varför, kanske är det felande banjonipplar på vissa, helt omöjligt är det ju inte.
    Ja nått skit är det ju som spökar..

    Men kan man med andra ord säga att det hela löser sig lätt med tredopackningar? Måste det vara original eller går det med andra tredopackningar? Tänker bland annat på så att gummit i dem klarar bensin.

    Sitter det tredo från fabrik på bilarna eller det är något man på Saab kommit fram till är ett måste i efterhand?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag har aldrig haft problem med kopparbrickor, däremot har jag fått ett flertal filter där det verkligen inte blir tätt hur man än gör. Då har jag bytt till ett annat filter och problemet varit löst. Kan inte svara på varför det läcker för när man synat filtret så har det sett fint ut.

    Det är tredo-tätningar original på bränslefiltren, men även på vissa banjoskruvar till kylvätskerören till turbon, inte turbon.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    När jag skulle byta filter på en 9-5a så visade det sig att det läckte längre upp på slangen närmast tanken, ja den till vänster helt enkelt om du står och ser bilen från sidan.

    En lite slangklämma löste detta...

Liknande ämnen

  1. Bränslefilter till min 9-5 2.0 ´99
    Av GlennB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-02-03, 07:47
  2. Bränslefilter läcker efter bytet OG9-5
    Av Aeromanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-02-20, 19:02
  3. Bränslefilter till Aero
    Av Cosmic Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 12:46
  4. packning till turbon!
    Av Turbo73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •