Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Generatorbyte NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216

    Generatorbyte NG900

    Håller på ute i garaget nu och ska byta generator. Har pallat upp bilen och tagit bort högra framhjulet och plasten innanför för att komma åt.
    Ni som har bytt kanske vet hur det ser ut.

    Sitter den i 2 insex skruvar? har skruvat bort den nedre men den övre sitter lite knepigare till. Sitter ett hjul i vägen.
    Är det bra att skruva bort de också eller?
    Skulle också vilja veta vars spännaren till hela remmen sitter, bir inte klok på dedär!

    Tacksam för all hjälp!

    Mvh/Jossa

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    på min 9000 cse -94 satt den med 2 insex skruv. vet inte hur det ser ut på en 900 men tror inte det är så mycket annorlunda.. men det var rätt så lätt att komma åt de båda utan några hjul och annat för skruvarna. men det kan ju vara hjul precis brevid som kan irriterande

    men det är så J*VLA svårt att få ut generatorn från en 9000 så jag hoppas det är lite lättare i en 900 för ditt eget bästa

    remspännaren på en 900 vet jag inte vart den sitter eller hur den fungerar hoppas det finns en annan som kan tala om för dig hur den fungerar
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Oj, glömde att skriva att de är en saab 900 2,0t 96 de gäller.


    Hmm blev inte så mycket klokare nu men tack ändå.
    Få vell hoppas att de kommer in en bra beskrivning under dagen.

    Mvh/Jossa

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    ja den sitter med 2 insexskruvar..för att komma åt den övre är du tvungen att lossa släpphjulet på remspännaren.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    129

    Generator

    det siter med en 13 eller 14 bak till

    det gjorde det på min saab 9000cc -91 för jag bytte min i lördags.....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Tack för svaren!


    Mvh/Jossa

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Hur har ni gort ni som ha bytt generatorer?
    Det är ju trångare än f*n!

    Måste man ha nått special verktyg för att få bort hjulet som är i vägen för den övre skruven på generatorn? försökte tillverka ett men drog av de på en gång.
    Skulle bli mycket tacksam om nån kunde skicka en bra beskrivning på hur man få bort skiten!

    Mvh/jossa

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    gråbo
    Inlägg
    5
    Lossa hela spännare genom att släppa insex bulten i mitten på spännaren

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Ja fåstår inte riktigt konstruktionen, asså spännaren.
    Jag hittar inte den, sen hjulet som är ivägen för den övre bulten från generatorn måste man vell skruva bort, problemet me den är ju att de är trångt mellan hjulhuset och skruven, en torx.

    mvh/Jossa

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Du behöver inte TA BORT spännhulet, bara släppa det. Finns ett litet fyrkantigt hål på ovansidan om du tittar in under motorhuven. Sätt i en pinne (t.ex hylsskaft) och spänn den, lås den med t.ex en spik i det lilla hål som finns där, släpp poly-v-remmen anslutningarna på undersidan av genereatorn och därefter i med handtaget igen samtdiggt som du hålelr emot och släpper/tar bort spiken i hålet. Nu komemr du åt den övre skruven galant. Sista kruxet blir o dra ur generatorn, möjligen får du lossa lite på avgasröret udnertill; fick göra det på mitt original för att det skulle gå få ur den.
    Tanken med hela proceduren ovan är att du får en större båded på hela generatorns utfällning när du släppt remmen och även släppt tillbaka spännaren därefter.
    Söker du såhar jag nog skrivit denna instruktion i samband med att jag bytte på min. Står lite i Heynes men inte så enkelt o se ändå första gången där.
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Citat Ursprungligen postat av mortimer
    Du behöver inte TA BORT spännhulet, bara släppa det. Finns ett litet fyrkantigt hål på ovansidan om du tittar in under motorhuven. Sätt i en pinne (t.ex hylsskaft) och spänn den, lås den med t.ex en spik i det lilla hål som finns där, släpp poly-v-remmen anslutningarna på undersidan av genereatorn och därefter i med handtaget igen samtdiggt som du hålelr emot och släpper/tar bort spiken i hålet. Nu komemr du åt den övre skruven galant. Sista kruxet blir o dra ur generatorn, möjligen får du lossa lite på avgasröret udnertill; fick göra det på mitt original för att det skulle gå få ur den.
    Tanken med hela proceduren ovan är att du får en större båded på hela generatorns utfällning när du släppt remmen och även släppt tillbaka spännaren därefter.
    Söker du såhar jag nog skrivit denna instruktion i samband med att jag bytte på min. Står lite i Heynes men inte så enkelt o se ändå första gången där.
    Ha gjort som du ha sagt , men jag fattar inte. Den övre skruven kommer jag inte åt. vad menar du att jag ska göra under generatorn? den nedre har jag skruvat bort. Men den övre är somsagt de svåra.

    mvh/jossa

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    På vad sätt menar du att du itne komemr åt den övre skruven; är det trångt om utrymme där eller ser du inte skruven (som döljs bakom spännaren om du inte släppt tillbaka den efter du tagit bort remmen) ?
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Under generatorn har du väl minst 2 kablar, möjligen t.om 3 om jag inte minns fel ?
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    jo. jag ha tagit bort remmen och kablarna bak på generatorn, 2 kablar, jo jag ser den övre skruven nu då jag släppt tillbks spännaren men jag kommer inte åt den.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    så jag ska ha spännaren uppspänd då jag skruvar bort den övre skruven eller?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Den ska vara utspänd så att säga, alltså precis som när du har remmen på plats (även fast du nu tagit bort remmen), spännaren har ett ändläge som ligger längre bak än när du har remmen på plats, övre skruven för generatorn kommer du inte åt innan du släppt upp spänanren. Man skulle även kunna säga att hålet där du stoppar i t.ex hylsskaftet ska vara så långt bak mot vindrutan det bara går. Spänd/ej spänd beror ju på om man syftar på om remmen ska vara spänd eller fjädern i spännarhjulet ska vara spännt. I mitt fall syftar jag på hur fjädern i spännaren "ligger".

    Alltså i steg.
    1. Dra tillbaka spännaren med hjälp av änden på ett hylsskaft. Plugga med t.ex spik i hålet.
    2. In vid däcket (där du tagit bort plastdetaljerna). Vik av remmen från generatorn o spännaren.
    3. Upp under huven igen. Håll emot i hylsskaftet samtidigt som du med andra handen (eller kompis) drar ut spiken, släpp sakta tillbaka spännaren som du håller med hylsskaftet.

    Nu ska du komma åt övre skruven. Dock är det kanske att rekomendera att du innan släpper kabelanslutnignarna underifrån.

    //Martin
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Stämemr allt nu så ska du komma åt skruven, dock får du troligen ta skruven underifrån men du ska se hela skruvskallen o inte bara halva.
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Citat Ursprungligen postat av mortimer
    Den ska vara utspänd så att säga, alltså precis som när du har remmen på plats (även fast du nu tagit bort remmen), spännaren har ett ändläge som ligger längre bak än när du har remmen på plats, övre skruven för generatorn kommer du inte åt innan du släppt upp spänanren. Man skulle även kunna säga att hålet där du stoppar i t.ex hylsskaftet ska vara så långt bak mot vindrutan det bara går. Spänd/ej spänd beror ju på om man syftar på om remmen ska vara spänd eller fjädern i spännarhjulet ska vara spännt. I mitt fall syftar jag på hur fjädern i spännaren "ligger".

    Alltså i steg.
    1. Dra tillbaka spännaren med hjälp av änden på ett hylsskaft. Plugga med t.ex spik i hålet.
    2. In vid däcket (där du tagit bort plastdetaljerna). Vik av remmen från generatorn o spännaren.
    3. Upp under huven igen. Håll emot i hylsskaftet samtidigt som du med andra handen (eller kompis) drar ut spiken, släpp sakta tillbaka spännaren som du håller med hylsskaftet.

    Nu ska du komma åt övre skruven. Dock är det kanske att rekomendera att du innan släpper kabelanslutnignarna underifrån.

    //Martin
    Ha gjort såhär nu och de du menar är att då man tagit av remmen så ska spännaren gå bak mer än när remmen sitter på och man ska komma åt den övre skruven. Min spännare gick bara tillbaks till samma läge som då remmen satt på.

    Mvh/Jossa

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Lite konstigt.. För enligt mig; ska spännaren spänna remmen något så bör den ha ett litet spel bakåt så att säga.
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    han kanske ha åkt bak litegran, men de år då riktigt trångt att komma åt skruven.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Generatorbyte NG9-3 2,0t B207
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2021-03-22, 11:39
  2. Rimligt pris för generatorbyte på verkstad?
    Av Dumli i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-01-04, 12:45
  3. motorlampa efter generatorbyte 9-3
    Av molle_t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 13:29
  4. Saab 9000 - Generatorbyte/Elproblem
    Av stenfrys i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •