Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Justera bromssköld fram NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -

    Justera bromssköld fram NG9-3

    När jag står still Elle kör långsamt och svänger åt höger så uppstår det höga metalliska smällar från höger hjulhus. Sökte i WIS och hittade en artikel med exakt samma beskrivning. Där stod det att lösningen är att lossa tre bultar bakom skölden och sedan försiktigt banka ner skölden en aning.

    Nu till min fråga: räcker det med att lossa dessa tre skruvar eller måste jag demontera mer saker för att komma åt? Är det någon som har gjort detta tidigare och har tips?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Skölden på dessa sitter klämd mellan nav och spindel och även om det är tre skruv så är det inget man bara lossar på och justerar skölden med om det har suttit där ett tag. Det är nog antagligen nåt annat som låter skulle jag tro. Har aldrig sett eller hört att sköldarna skulle vara källa till nå mycket problem. Då är det nog enklare att bända och bryta lite i dem då om de mot förmodan ligger emot men om de nu mot förmodan gör det så tror jag ju mer på att de kanske isåfall är skadade eller har rostat sönder och inte sitter fast.

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Stenar brukar trilla in och leva livet mellan sköld och bromsskiva.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Nej, det gick inge vidare att lossa på sköldarna. Sitter inte löst och inga stenar eller annat uppenbart såg jag, men sköldarna var riktigt risiga och hade en mängd hål i sig. Upptäckte också att länkarmen på höger sida (där det låter) är nybytt, något förra ägaren aldrig nämnde...

    Sökte lite i forumet och det verkar som att det mesta måste demonteras om man ska byta sköldar, inklusive hjulinställning, så det lutar mot att jag bara lämnar in den så får dom göra det och se om dom kan hitta problemet.

Liknande ämnen

  1. Justera slaglängden på vindrutetorkaren fram
    Av kalle2626 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-08-27, 16:16
  2. Bromssköld fram till ng900
    Av Kal i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-07-15, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •