Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hackade till under färd NG9-3 B207

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221

    Hackade till under färd NG9-3 B207

    Ng93, 2009, 2,0t biopower, 14.000 mil

    Efter att ha kört c:a 3 mil (motorn hade arbetstemperatur) så hackade bilen plötsligt till under period av kanske 0,5-1 sekund. Varvtalet var runt 2000 och jag gav lätt gas. Turbonålen hoppade snabbt mellan inget tryck och ganska mkt tryck. Jag fick intrycket av att bilen misstände, dvs det var inte bara laddtrycket som försvann (men helt säker är jag inte då det hela gick över så fort).
    Efter detta missöde gick bilen hur fint som helst. Gjorde någon fullgasrepa utan problem. Körde c:a 15 mil och hade då en paus om c:a 10 minuter, inga problem att sedan starta bilen med varm motor. Körde ytterligare 15 mil utan problem. Bilen har sedan även startat kall utan problem. När bilen hackade till var det ett fåtal liter bf98 i tanken utblandat med drygt 30 liter E85.

    Alla tändspolar är bytt (till original) för mindre än 500 mil sedan. Stiften har suttit i runt 2.000 mil. Magnetventilen på turbon byttes förebyggande för mindre än 1000 mil sedan. I övrigt är bilen välservad.

    Uppslag mottages tacksamt.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Spjällhuset. Se det som en förvarning. Det kommer bli värre.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Ojdå. Jag glömde skriva att spjällhuset var det första jag åkte på att byta när jag köpte bilen för c:a 3000 mil sedan. Men visst, nya saker har väl gått sönder fortare än så.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Maptun läste ut felkod åt mig och det var mycket riktigt spjällhuset. De släckte felkoden och jag körde gissningsvis c:a 15 mil innan jag bytte spjällhuset. Det jag noterat är att bränsleförbrukningen (etanol) har hoppat upp drygt en dl på landsväg. När jag motorbromsar i nerförsbackar kan bilen ibland spruta in lite bränsle, trots att varvtalet är så högt att den inte borde göra det. Nu har jag läst ut P0122 och P0223 med min Maptuner.

    Ligger dessa felkoder kvar sedan innan spjällhusbytet och kan dem påverka förbrukningen?
    Var ska jag börja leta?

    Jag har sprayat startgas runt slangarna vid insugssidan utan att tomgången påverkades.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

Liknande ämnen

  1. Ström till husvagn under färd?
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 00:01
  2. Rattlåsfel 9-3ss, kan rattlåset slå till under färd?
    Av Haldrik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 17:28
  3. Bilen hackade till och dog, extremt svårstartad
    Av twi2e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 13:43
  4. Bilen hackade och dog!
    Av mange75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •