Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: NG9-5 Turbo4 - Kan A20NFT köras på E85?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    Ja, fram några rutor och lika många tillbaks.

    Om ingen egentligen vet kanske detta duger som FAQ tills det slutgiltiga beviset uppdagas. Enligt GM så är åtminstone A20NFT redo för etanol - kanske behövs en annan programvara?
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 072
    Medlem#
    7998
    a20nft är BioPower och a20nht är bensin.

    Har du en A20nft så har du ju en BioPower
    9-3 SS Vector -04, VW Passat SC -18

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    Jo, men det står bara Turbo4 där bak samt enligt VIN: 221-040 Fuel Type Petrol 10% Ethanol.
    Men motorn är en A20NFT...

    Sålunda inget om E85... Eller BioPower.
    Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 17:32.
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 072
    Medlem#
    7998
    Enkelt, då har du en Bensinare.
    9-3 SS Vector -04, VW Passat SC -18

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    Är det så enkelt?
    En djungel menar jag, shoppen säger att jag kan köra med vilket som - bensin eller E85. Mitt val...
    Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 17:34.
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 072
    Medlem#
    7998
    Ja du verkar ju inte ha en BioPower så då blir det ju enkelt
    9-3 SS Vector -04, VW Passat SC -18

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    Jaja aik, jag väljer att vänta in några fler intressenter. Jag vet just nu inte vem jag ska lita på... Helst någon som har tillgång till gamla FCN'er eller vad de nu hette - servicebulletiner eller liknande där det klart och tydligt framgår att kärrmodellen kan köra på E85. Motorn är en A20NFT så varför inte E85?

    Skulle någon med BP vilja lägga upp sin VIN info så jag kan jämföra? Tänker att det kunde vara intressant.

    Tänker att något mer borde skilja - varför ta den extra kostnaden för 2 likadana modeller med samma specar och registrera dem som 2 olika modeller?
    Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 17:54.
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 072
    Medlem#
    7998
    Hur vet du att du har en A20nft?
    9-3 SS Vector -04, VW Passat SC -18

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    VIN påstår det + GM WIKI länken bland mina inledande inlägg...

    LHU (A20NFT Opel)[edit]

    LHU adds E85 flex-fuel capability to the LDK. This engine is also known as A20NFT by GM Powertrain Europe. Maximum engine speed is listed at 6350 RPM.

    Unique LHU features include:
    a twin-scroll turbocharger
    cam-driven high-pressure gasoline direct injection fuel system
    dual camshaft continuously variable valve timing
    sodium-filled stainless steel Inconel exhaust valves
    low-friction cast aluminum pistons with oil squirters
    forged steel crankshafts
    cast stainless steel exhaust manifold
    sand casted gen3 block
    larger bosch injectors 0 261 500 112 with ethanol safe seals due to flex fuel compatibility


    Year(s) Model Power Torque Dyno Chart

    2011–2013 Buick Regal Turbo 220 hp (160 kW) @ 5300 rpm 258 ft⋅lb (350 N⋅m) @ 2000 rpm
    2011–2012 Saab 9-5 Turbo4 220 hp (160 kW) @ 5300 rpm 258 ft⋅lb (350 N⋅m) @ 2000 rpm
    2011–2013 Buick Regal GS 270 hp (200 kW)[7] 295 ft⋅lb (400 N⋅m) @ 2400 rpm
    2013–2016 Buick Verano Turbo[8] 250 hp (190 kW) @ 5300 rpm 260 ft⋅lb (353 N⋅m) @ 2000 rpm link

    Note: The A20NFT engine in Opel Astra K TCR car had swapped the original direct fuel injection into multi-point fuel injection.
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 072
    Medlem#
    7998
    Sorry..

    A20nft finns som både bensin och BioPower. My 2011

    A20nht är bensin my 2010.

    Nht har bosch styrsystem och nft GM
    9-3 SS Vector -04, VW Passat SC -18

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    Så, vad är skillnaden, har du dokument/länkar som styrker påståendet?

    Sorry om jag är envis men tänker att tråden kan vara intressant inför framtiden

    "och nft GM" - sålunda är det programvaran som styr vilken den presenterar sig som. Nåväl, frågan kvarstår om jag kan uppbackat av Saab Automobiles gamla dokument tanka E85 i min icke BP?
    Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 18:13.
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 214
    Medlem#
    1941
    Vad säger https://www.thesaabsite.com när du matar in ditt VIN där? Den ng9-3 SC Griffin Aero BioPower HirschPerformance -2012 vi har i familjen med A20NFT motor, har under rubriken "Additional applicability options"
    "Badge, Rear End, Special Badges Badge Biopower (9-5/9-3)"
    "Engine Denomination Engine Denomination, A20nft"
    "Fuel Type Petrol 85% Ethanol"

    - - - Uppdaterad - - -

    Här ser du med tydlighet att A20NFT som -2011 finns som både vanlig bensin & i BioPower utförande
    http://extranet.hirsch-performance.c...x/index/year/B

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    847-180 Engine Denomination A20NFT
    207-480 Badge Rear End Engine Designator Badge Turbo4
    221-040 Fuel Type Petrol 10% Ethanol
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 214
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Turbon Visa inlägg
    847-180 Engine Denomination A20NFT
    207-480 Badge Rear End Engine Designator Badge Turbo4
    221-040 Fuel Type Petrol 10% Ethanol
    Då så, det är en vanlig Bensinare som klarar upp till 10% etanolinblandning.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    Ok, I rest my case... Har dom sagt det så har de...

    Varför tänka annorlunda?
    Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 18:57.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 674
    Medlem#
    6973
    Är det en 2011 enligt VIN? Sverige-spec? Eller för något annan marknad?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    Sverige...

    Enligt VIN:

    Model Year 2011
    Engine Code A20NFT
    Steering LHD
    Country Sweden


    Vad jag är orolig för är om försäkringsbolag kan hävda att jag kört med fel bränsle om motorn rasar. Alltså så behövs ett bevis i form av ett godkännande.
    Senast redigerat av Turbon den 2019-08-24 klockan 07:36.

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 595
    Det ska väl till en etanol sensor på dom senare för att styra BioPower motorerna.
    Och det tror inte jag att GM slängde in på Bensin modellerna.

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 674
    Medlem#
    6973
    Jag trodde alla NG9-5 Turbo4 2011 som såldes i sverige var biopower. Man lär sig något varje dag.

    Hursomhelst så är grundmotorn specad för E85 men inte styrsystemet, för den borde rimligen ha LDK motorstyrning med Bosch styrdon. Det som kommer hända om man tankar E85 är att den kommer gå magert och sätta felkod för detta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    91
    Tack för alla svar. Jag ger upp bilen ifråga och letar upp en BioPower istället ! Men vad tänkte dom med att ha fyra linjer - BP och T4/6. 6’an vet jag dock inte om den fanns som BioPower.
    Senast redigerat av Turbon den 2019-08-24 klockan 15:26.

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 turbo4 2010
    Av jankes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 19:59
  2. Info om motorn i ng9-5 Turbo4 220 hk sökes
    Av Mats 2720 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 21:51
  3. SAAB 9-5 turbo4 vs Audi A6 2,0 TFSI (Svd)
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 07:44
  4. pallar en 95 motor med steg 3 att köras hårt? (med t 5 kolv)
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 09:03
  5. ska en koppling (lamell) köras in på något sätt
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •