Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Propartsbussningar subframe OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Propartsbussningar subframe OG9-5

    Hej!
    Har rivit ner subframen för att byta bussningar. Köpte powerflex liknande bussning av märket ProParts från Speeding. Jag sågar ut den plastring som sitter i de två mitten fästena i subframen enligt instruktionsvideo.
    När jag monterar dem i subframe så har jag ett 2mm glapp i sidled när jag monterat dem i subframen med stålhylsan i bussingen. (Subframen inte monterad i bilen)
    Detta känns ju inte rätt...eller är det så att bussning expanderar när den kommer under press? Det kan väl inte vara så att plastringen skall vara kvar? Denna är ju en del av orginalbussningen och inte subframen.
    Har ringt båda Speeding och ProParts för svar på frågan men ingen av dem vet.
    Någon som har erfarenhet av monterin av denna typ av bussning?

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Sök sök sök sök....
    Läs läs läs läs...

    Kortversion: Som jag förstår det. Man får vad man betalar för. Det verkar som de flesta här anser att pris och kvalitet är högst hos PowerFlex, men att det lönar sig i längden eftersom man inte behöver byta fler gånger.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hm... lite lustigt att Pepe, se detta inlägg verkar ha koll på det pede är intresserad av...

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Bytte till powerflex runtom nyligen. Sved o handla dem men inte ångrat det en sekund. Blev som en helt annan bil.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej! Så är det säkert men det verkar ju som även Powerflex har fel mått på sina bussningar. Tack för sökhjälp!

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast när det gäller alla former av modifieringar och även dylika saker så kan det ju tänkas att man måste använda fantasin och särskilt bulan mellan axlarna. Nu har vi ju konstaterat trettielva ggr att måtten skiljer och att de bussningar som finns att tillgå inte är helt anpassade för den nya subframen som bevisligen har annat mått på de i mitten. Har man lyckats konstatera att de inte passar i hålet så får man väl anpassa så det passar då? Allt handlar ju om att få bussningen tajt i hålet.
    Nu verkar det mer handla om att näe det här går inte, de har skickat fel, vad gör jag? Det passar inte, det ska passa, det går inte, jag skriver på forumet. Kan det hjälpa? Många tipsar om ur de gjort, näe det går inte, det ska passa ändå, tillverkaren säger att det går ändå fast det glappar, nej jag vill inte, det ska inte glappa det är fel...........det ska nog finnas rätt delar fast ingen har, jag frågar mer........jo jag vet. Om man skriver ut alla trådar om detta så kanske man kan lind detta runt bussningen och trycka i, blir det bra? Eller kan man kanske få ner ett plaströr elelr liknande och få till det i mått eller grannen kanske jobbar med nc maskiner och kanske kan svarva en rätt mått eller kanske kan man behålla hylsan från originalbussningen om man tänker till lite? Eller göra nåt annat så det passar? Går det?

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    StefanM lyckades få till en riktigt bra "FAQ" i detta ämne
    Citat Ursprungligen postat av pede Visa inlägg
    Hej! Så är det säkert men det verkar ju som även Powerflex har fel mått på sina bussningar. Tack för sökhjälp!
    Det är många som har monterat PowerFlex bussningar rakt av. Enligt PowerFlex är det så man skall göra. Av alla som gjort det här på forumet har jag bara sett att det funkar utmärkt och inte sett att det har varit något problem.

    När det gäller andra fabrikat av bussningar (inkl original, andra polyuretan och ProParts)finns det gott om felsymptom att läsa om på nätet, om man är intresserad.

    StefanM har många förslag på hur man gör med glappet i sin "FAQ" ovan. Jag tror det oxo funkar. Men att någon jämfört med och utan utfyllnad har jag inte sett.

    Jag har monterat enligt PowerFlex instruktioner och tycker det funkar bra. Nu skall jag snart göra det på en annan bil. Hittar jag något att lägga emellan direkt kanske jag gör det. Men jag kommer inte att lägga mycket tid på det. För jag tror inte det behövs.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Slitna motorram/subframebussningar OG9-5
    Av Visions84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-12-14, 19:24
  2. Subframe bussningar och sänkningssats
    Av kitqeb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-09, 19:27
  3. Subframe bussningar till Saab ng9-3 2003?
    Av Genralen 9-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 19:29
  4. Mått på subframe-bussningar till Saab 9-5 2004?
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 00:40
  5. Subframe bussningar bytes
    Av pihlanker i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •