9-5 Aero 2002:

Jag har ett påtagligt högt skallrande/rasslande missljud som kommer från området kring remspännaren till multiremmen och det lilla löphjulet i plast uppe i övre hörnet mot torpedväggen. Lättar jag på remspänningen med motorn igång upphör ljudet. Med motorn av och remspännaren upphakad känner man att löphjulet glappar gissningsvis ett par mm mot sin axel. Dess bult är dock åtdragen. Remspännarens löphjul känner jag inte något tydligt glapp i, men det är också lite svårare att komma åt och remmen ligger lätt emot även med remspännaren upphakad. Även dess skruv verkar sitta på plats (har dock inte känt med insexnyckel). Båda löphjulen verkar rulla lätt, känns inte som dåligt lager.

Min gissning är att det är det lilla löphjulet som orsakar skallrandet, kan det stämma?

Jag undrar också om det skallrande ljudet skulle kunna bero på en trasig spännare? Spännarens funktion känns helt OK, men finns något lager eller annat i den innanför dess löphjul som kan orsaka detta missljud?

Vill försöka ringa in problemet så att jag kan byta allt som behövs på en gång då jag behöver använda bilen i helgen

Till saken hör att remmen hoppade av för några dagar sidan (beroende på att den 2 år gamla vattenpumpen tappade sin remskiva i svetsen!). Pumpen byttes men detta höga missljud hördes inte direkt efter bytet.

Tacksam för era tips!