Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Förbrukningstråd NG9-3 TTiD

  1. #21
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Tankade 51.87L.
    Kört 80.2 mil.
    SID 0.61.
    DTE 112km

    Förbrukning: 0.64L.

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag tankade nu på vägen hem. Preem ACP EVO Diesel. (Samma som förra tankningen).
    Nästan två veckor av blandad körning med alla väghastigheter mellan 30 & 120km/h, ganska lugn pendelkörning överlag, dock ingen ecodriving. Mestadels långa stinter på ca 6mil. AC aktiverad men det har ju varit runt +10 ute, eller kallare, så den har väl inte direkt varit så aktiv. Några frostmorgnar med dieselvärmare på timer, samt som automatisk tillsatsvärmare. Ingen direkt last.

    107,70mil, 55,00 liter.
    55/107,70 = 0,51
    SID = 0,49
    eSID2 = 0,47

    9-3 SS TTiD -2011, A19DTR 119g, Manuell 6-växlad med den "Low CO2 Transmission" höga utväxlingen. MapTun Steg1 210hk/450Nm. Michelin Primacy 4 225/45-17 94W XL [B,A,68].

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Just eSID har ju fördelen att kunna kalibreras så den mäter så riktigt som möjligt.
    Jag brukar börja med att beräkna förbrukningen genom att jämföra eSID med vad man tankat, bäst är om man såklart tankar vid samma pump varje gång.
    Till slut får man fram vilken korrektionsfaktor man skall mata in i eSID.
    När det stämmer bra överens, lite kommer det alltid att diffa, så går jag över till att jämföra sträckan som eSID mäter med hjälp av GPS.
    Köra ett gäng resor, så långa som möjligt, och jämföra med en GPS-avståndsmätare i telefonen.
    Även här får man sin korrektionsfaktor att mata in.

    Sen börjar det roliga när man kan få fram mer exakt vad förbrukningen är eftersom man har både bränslet och sträckan korrigerad för just denna bil.

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo sträckan är ju en mycket viktig faktor i sammanhanget. Jag har försökt korrigera rullomkretsen med Tech2 för att få den hyggligt rätt.


    Efter tankningen igår så nollade jag förbrukningssiffrorna & körde i lugn takt hem ca 1,5mil, lite stadskörning & landsvägskörning med max 80km/h. Avslutade med 0,41. Efter kallstart idag & 6mil till jobbet i lugn takt så var det 0,42. Ingen uttalad eco driving, var inte mycket trafik idag så det flöt på lugnt.

  5. #25
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Just eSID har ju fördelen att kunna kalibreras så den mäter så riktigt som möjligt.
    Jag brukar börja med att beräkna förbrukningen genom att jämföra eSID med vad man tankat, bäst är om man såklart tankar vid samma pump varje gång.
    Till slut får man fram vilken korrektionsfaktor man skall mata in i eSID.
    När det stämmer bra överens, lite kommer det alltid att diffa, så går jag över till att jämföra sträckan som eSID mäter med hjälp av GPS.
    Köra ett gäng resor, så långa som möjligt, och jämföra med en GPS-avståndsmätare i telefonen.
    Även här får man sin korrektionsfaktor att mata in.

    Sen börjar det roliga när man kan få fram mer exakt vad förbrukningen är eftersom man har både bränslet och sträckan korrigerad för just denna bil.
    Hur gör man det? Hade jag ingen aning om att det gick att göra.
    Intressant helt klart!

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det finns möjlighet att mata in korrektion inne i eSID2s inställningar.

    Jag har justerat rullomkretsen med Tech2 så min hastighet avviker 2-3km/h (GPS-mätt) för lite vid 100km/h (på visarnålen).

  7. #27
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    107,70mil, 55,00 liter.
    55/107,70 = 0,51
    SID = 0,49
    eSID2 = 0,47
    55L.
    88.7 mil.
    0.62L milen
    SID 0.57
    Esid 0.55.

    Skiljer ganska mycket förbrukningsmässigt på Z19DTR Aut6 och A19DTR Man6.

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Automat & Manuell gör ju såklart viss skillnad. Sen har jag utöver detta 119g Low Emission Transmission med den höga utväxlingen.

    I grunden är ju motorerna samma hårdvara, hade varit intressant och veta de övriga skillnaderna mer i detalj vad gäller kringutrustning & ECU-mjukvara. Undar vad det gjort för skillnad om man lagt in 119g mjukvaran i en icke miljöklassad bil. Nu har jag förvisso ändå MapTun Steg1 210hk/450Nm.

  9. #29
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Automat & Manuell gör ju såklart viss skillnad. Sen har jag utöver detta 119g Low Emission Transmission med den höga utväxlingen.

    I grunden är ju motorerna samma hårdvara, hade varit intressant och veta de övriga skillnaderna mer i detalj vad gäller kringutrustning & ECU-mjukvara. Undar vad det gjort för skillnad om man lagt in 119g mjukvaran i en icke miljöklassad bil. Nu har jag förvisso ändå MapTun Steg1 210hk/450Nm.
    Min är lite "filad" om jag inte minns fel. Programvara från 2010- manuell.
    Sen EGR blockerad och DPF borttaget.

    Intressant om man jämför din och min bil, så skulle jag spara räknat på 3000 mil om året och dieselpris på 15.70, 5181kr i enbart bränsle om jag köpte en 9-3 TTid Man6 2010-.

    Upplever du något att sedanen har lägre vägbrus i kupén mot kombi, Fredrik?

  10. #30
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    I SAAB:s egna förbrukningsuppgifter en gång i tiden så räknade jag på det och kom fram till att automaten låg ca 30% högre i förbrukning än den manuella. Enligt blandad körning då. Skillnaden är säkert mindre på landsväg och större i stan. En converterlåda har väl aldrig ansetts vara speciellt energisnål. Nyare modeller är helt klart bättre med fler höga växlar med lockup och riktigt gamla, typ og900 treväxlad, riktigt bedrövliga i det avseendet. Annars är ju en rätt justerad converterlåda mjuk och fin att köra...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag bombade i Hirsch i min andra ng9-5 för ett par veckor sen. Då tänkte jag att jag skulle se exakt hur låg förbrukning man kunde få på en sån.
    En tank med ägg under pedalen med ganska lite stadskörning och inte alltför många skvättkörningar gav 0,55 sett över en hel tank.
    Precis när jag hade fyllt och körde hem så kom jag ner till 0,46 enligt SID.
    Det får väl ändå anses ok för en så pass stor bil med automatlåda.

    Vad gäller eSID så finns det som sagt både förbrukningskompensation och avståndskompensation i inställningarna. Man kan ställa det med 3 decimaler och lyckas man så brukar det slå på väldigt lite, jag vet att när jag gav mig f på att få det helt rätt på vår förra dieselkombi så slutade det med att jag hade behövt en decimal till för att få det exakt rätt.
    Det som är riktigt bra då är ju att momentanförbrukningen blir väldigt rätt.

  12. #32
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    I SAAB:s egna förbrukningsuppgifter en gång i tiden så räknade jag på det och kom fram till att automaten låg ca 30% högre i förbrukning än den manuella. Enligt blandad körning då. Skillnaden är säkert mindre på landsväg och större i stan. En converterlåda har väl aldrig ansetts vara speciellt energisnål. Nyare modeller är helt klart bättre med fler höga växlar med lockup och riktigt gamla, typ og900 treväxlad, riktigt bedrövliga i det avseendet. Annars är ju en rätt justerad converterlåda mjuk och fin att köra...
    Så är det. På rena långkörningar så går det åka på 0.5 utan problem.
    Men i mitt pendlande till jobbet innefattar en del rondeller samt rödljus. Det är här förbrukningen drar iväg mot en manuell.

  13. #33
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Första tanken med vinterdäck.
    Dubbfria Goodyear 205-55-16.
    Tankade Statoil Miles Plus.
    Dieselvärmaren gått hela tiden. Motorvärmare med kupévärmare på morgonen.
    Ingen dieselvärmare vid kl 16 när det är hemgång.

    Tankat 53L.
    Kört 80.47 mil.
    0.65L/milen.
    SID 0.59.
    Esid 0.62.

  14. #34
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Ny tank. Preem evolution diesel. Dieselvärmare hela tiden. Ingen dieselvärmare vid hemgång från jobbet.
    54L
    83.6 mil
    0.64L/milen.
    SID 0.58
    Esid 0.56

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad gäller eSID så finns det som sagt både förbrukningskompensation och avståndskompensation i inställningarna. Man kan ställa det med 3 decimaler och lyckas man så brukar det slå på väldigt lite, jag vet att när jag gav mig f på att få det helt rätt på vår förra dieselkombi så slutade det med att jag hade behövt en decimal till för att få det exakt rätt.
    Det som är riktigt bra då är ju att momentanförbrukningen blir väldigt rätt.
    Tar "vanliga" applikationer i smarta telefoner baserade på GPS hänsyn till topografi vid mätning av avstånd?

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Så är det. På rena långkörningar så går det åka på 0.5 utan problem.
    Men i mitt pendlande till jobbet innefattar en del rondeller samt rödljus. Det är här förbrukningen drar iväg mot en manuell.
    Rödljus?, förr i tiden kallades dom för trafikljus men eftersom dom idag är hastighetsbegränsande så är standardläget "rött" åt alla håll med halvintelligent trafikavkänning vilket gör att rödljus känns rätt.
    Ang. förbrukning så kan man lära sig intelligensen på ljusen för att kompensera fart så man inte behöver stanna i onödan.
    Rondeller, där är avståndet till framförvarande bil viktigast så man slipper stanna eller använda broms.
    Körteknik är intressant men tyvärr så är det effektivaste att köra bil när det är minst medtrafikanter ute.

  17. #37
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Tar "vanliga" applikationer i smarta telefoner baserade på GPS hänsyn till topografi vid mätning av avstånd?
    Nä, det gör de ju såklart inte, men betänk att jag bor i Skåne
    Skämt å sido, jag har över 50 meters höjdskillnad mellan hemma och jobb (5 mil) så även om det kan verka som att Skåne är platt så är det inte helt sant.
    Bara inom Lunds stadsgräns är höjdskillnaden 81 meter (en jäkla uppförsbacke...)

    Vad man gör är ju såklart att man mäter över flera olika sträckor och jämnar ut skillnaderna. GPS uppdaterar ju dessutom bara en gång per sekund och eftersom man kan färdas över 30m/s på Sveriges vägar så kan det inte bli perfekt resultat.

  18. #38
    Z med Google Maps och Racelogic: https://racelogic.support/03LabSat_G...nario_creation (ber om ursäkt för off topic)

  19. #39
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Sådär, ännu en arbetsvecka till ända. Det är som sagt 5 mil landsväg enkel väg till jobbet, och delvis väldigt kuperat. Under veckan har det dessutom varit alltifrån 1 dm snöslask, till monsunregn, till bister arktisk kyla med snö osv. Temperaturer mellan +6 och -14 grader. Värmaren körd varje morgon, och även vissa dagar efter jobbet. Det har även blivit lite avstickare in i stan för handling, laga stenskott osv. Kör på farthållaren så gott som hela tiden. Oftast lite över, men det blir trafikrytmen som styr.

    39,8 liter
    70,1 mil
    0.57 l/mil

    SID 0.51
    Esid 0.48

    ng9-3 SS TTiD, manuell, MY11 (A19DTR), nu med bortplockad DPF och Nordic steg 2. Kör på Goodyear Ultragrip Ice Arctic 205/55 R16.
    Jag tankar alltid på den lokala tappen här i byn (Dalvik Oil) så diverse "mätfel" vid pumpen kan man iaf bortse ifrån.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  20. #40
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Nu i helgen blev det en vända till Stockholm för att träffa sväronen. Varierande hastigheter mellan 70 och 120, samt en del köer för att ta sig genom stan fredag eftermiddag och söndag eftermiddag. Ungefär +5 till +8 grader och uppehåll både på vägen dit och hem.

    52,3 mil
    25,02 liter
    0,48 l/mil

    SID: 0,46 l/mil.

    I övrigt samma pump och spec på bilen enligt inlägget ovan.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Svar: 795
    Senaste inlägg: 2021-06-13, 12:05
  2. Sot på >350%? NG9-3 TTiD
    Av pontuspj_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2021-01-24, 13:27
  3. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •