Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Förbrukningstråd NG9-3 TTid

  1. #21
    Tankade 51.87L.
    Kört 80.2 mil.
    SID 0.61.
    DTE 112km

    Förbrukning: 0.64L.

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 245
    Medlem#
    1941
    Jag tankade nu på vägen hem. Preem ACP EVO Diesel. (Samma som förra tankningen).
    Nästan två veckor av blandad körning med alla väghastigheter mellan 30 & 120km/h, ganska lugn pendelkörning överlag, dock ingen ecodriving. Mestadels långa stinter på ca 6mil. AC aktiverad men det har ju varit runt +10 ute, eller kallare, så den har väl inte direkt varit så aktiv. Några frostmorgnar med dieselvärmare på timer, samt som automatisk tillsatsvärmare. Ingen direkt last.

    107,70mil, 55,00 liter.
    55/107,70 = 0,51
    SID = 0,49
    eSID2 = 0,47

    9-3 SS TTiD -2011, A19DTR 119g, Manuell 6-växlad med den "Low CO2 Transmission" höga utväxlingen. MapTun Steg1 210hk/450Nm. Michelin Primacy 4 225/45-17 94W XL [B,A,68].

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 545
    Just eSID har ju fördelen att kunna kalibreras så den mäter så riktigt som möjligt.
    Jag brukar börja med att beräkna förbrukningen genom att jämföra eSID med vad man tankat, bäst är om man såklart tankar vid samma pump varje gång.
    Till slut får man fram vilken korrektionsfaktor man skall mata in i eSID.
    När det stämmer bra överens, lite kommer det alltid att diffa, så går jag över till att jämföra sträckan som eSID mäter med hjälp av GPS.
    Köra ett gäng resor, så långa som möjligt, och jämföra med en GPS-avståndsmätare i telefonen.
    Även här får man sin korrektionsfaktor att mata in.

    Sen börjar det roliga när man kan få fram mer exakt vad förbrukningen är eftersom man har både bränslet och sträckan korrigerad för just denna bil.

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 245
    Medlem#
    1941
    Jo sträckan är ju en mycket viktig faktor i sammanhanget. Jag har försökt korrigera rullomkretsen med Tech2 för att få den hyggligt rätt.


    Efter tankningen igår så nollade jag förbrukningssiffrorna & körde i lugn takt hem ca 1,5mil, lite stadskörning & landsvägskörning med max 80km/h. Avslutade med 0,41. Efter kallstart idag & 6mil till jobbet i lugn takt så var det 0,42. Ingen uttalad eco driving, var inte mycket trafik idag så det flöt på lugnt.

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Just eSID har ju fördelen att kunna kalibreras så den mäter så riktigt som möjligt.
    Jag brukar börja med att beräkna förbrukningen genom att jämföra eSID med vad man tankat, bäst är om man såklart tankar vid samma pump varje gång.
    Till slut får man fram vilken korrektionsfaktor man skall mata in i eSID.
    När det stämmer bra överens, lite kommer det alltid att diffa, så går jag över till att jämföra sträckan som eSID mäter med hjälp av GPS.
    Köra ett gäng resor, så långa som möjligt, och jämföra med en GPS-avståndsmätare i telefonen.
    Även här får man sin korrektionsfaktor att mata in.

    Sen börjar det roliga när man kan få fram mer exakt vad förbrukningen är eftersom man har både bränslet och sträckan korrigerad för just denna bil.
    Hur gör man det? Hade jag ingen aning om att det gick att göra.
    Intressant helt klart!

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 245
    Medlem#
    1941
    Det finns möjlighet att mata in korrektion inne i eSID2s inställningar.

    Jag har justerat rullomkretsen med Tech2 så min hastighet avviker 2-3km/h (GPS-mätt) för lite vid 100km/h (på visarnålen).

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    107,70mil, 55,00 liter.
    55/107,70 = 0,51
    SID = 0,49
    eSID2 = 0,47
    55L.
    88.7 mil.
    0.62L milen
    SID 0.57
    Esid 0.55.

    Skiljer ganska mycket förbrukningsmässigt på Z19DTR Aut6 och A19DTR Man6.

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 245
    Medlem#
    1941
    Automat & Manuell gör ju såklart viss skillnad. Sen har jag utöver detta 119g Low Emission Transmission med den höga utväxlingen.

    I grunden är ju motorerna samma hårdvara, hade varit intressant och veta de övriga skillnaderna mer i detalj vad gäller kringutrustning & ECU-mjukvara. Undar vad det gjort för skillnad om man lagt in 119g mjukvaran i en icke miljöklassad bil. Nu har jag förvisso ändå MapTun Steg1 210hk/450Nm.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Automat & Manuell gör ju såklart viss skillnad. Sen har jag utöver detta 119g Low Emission Transmission med den höga utväxlingen.

    I grunden är ju motorerna samma hårdvara, hade varit intressant och veta de övriga skillnaderna mer i detalj vad gäller kringutrustning & ECU-mjukvara. Undar vad det gjort för skillnad om man lagt in 119g mjukvaran i en icke miljöklassad bil. Nu har jag förvisso ändå MapTun Steg1 210hk/450Nm.
    Min är lite "filad" om jag inte minns fel. Programvara från 2010- manuell.
    Sen EGR blockerad och DPF borttaget.

    Intressant om man jämför din och min bil, så skulle jag spara räknat på 3000 mil om året och dieselpris på 15.70, 5181kr i enbart bränsle om jag köpte en 9-3 TTid Man6 2010-.

    Upplever du något att sedanen har lägre vägbrus i kupén mot kombi, Fredrik?

  10. #30
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 141
    Medlem#
    4458
    I SAAB:s egna förbrukningsuppgifter en gång i tiden så räknade jag på det och kom fram till att automaten låg ca 30% högre i förbrukning än den manuella. Enligt blandad körning då. Skillnaden är säkert mindre på landsväg och större i stan. En converterlåda har väl aldrig ansetts vara speciellt energisnål. Nyare modeller är helt klart bättre med fler höga växlar med lockup och riktigt gamla, typ og900 treväxlad, riktigt bedrövliga i det avseendet. Annars är ju en rätt justerad converterlåda mjuk och fin att köra...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 545
    Jag bombade i Hirsch i min andra ng9-5 för ett par veckor sen. Då tänkte jag att jag skulle se exakt hur låg förbrukning man kunde få på en sån.
    En tank med ägg under pedalen med ganska lite stadskörning och inte alltför många skvättkörningar gav 0,55 sett över en hel tank.
    Precis när jag hade fyllt och körde hem så kom jag ner till 0,46 enligt SID.
    Det får väl ändå anses ok för en så pass stor bil med automatlåda.

    Vad gäller eSID så finns det som sagt både förbrukningskompensation och avståndskompensation i inställningarna. Man kan ställa det med 3 decimaler och lyckas man så brukar det slå på väldigt lite, jag vet att när jag gav mig f på att få det helt rätt på vår förra dieselkombi så slutade det med att jag hade behövt en decimal till för att få det exakt rätt.
    Det som är riktigt bra då är ju att momentanförbrukningen blir väldigt rätt.

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    I SAAB:s egna förbrukningsuppgifter en gång i tiden så räknade jag på det och kom fram till att automaten låg ca 30% högre i förbrukning än den manuella. Enligt blandad körning då. Skillnaden är säkert mindre på landsväg och större i stan. En converterlåda har väl aldrig ansetts vara speciellt energisnål. Nyare modeller är helt klart bättre med fler höga växlar med lockup och riktigt gamla, typ og900 treväxlad, riktigt bedrövliga i det avseendet. Annars är ju en rätt justerad converterlåda mjuk och fin att köra...
    Så är det. På rena långkörningar så går det åka på 0.5 utan problem.
    Men i mitt pendlande till jobbet innefattar en del rondeller samt rödljus. Det är här förbrukningen drar iväg mot en manuell.

Liknande ämnen

  1. Skillnader på TTiD 160Hk TTiD 130Hk 9-3NG 2010-2011
    Av Dawe87 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-07-25, 09:27
  2. Skillnad TTid 2008'a och TTid 2011 119 gram.
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 03:07
  3. BSR TTID
    Av Vallige i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 11:47
  4. TTiD
    Av imported_Hakan i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 09:03
  5. 9-5 TTiD
    Av 9-5 Aero SC i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 07:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •