Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ibland svår att lägga i växlar första 30s efter start. NG9-3 6-vxl Manuell

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182

    Ibland svår att lägga i växlar första 30s efter start. NG9-3 6-vxl Manuell

    Tjänare

    Bilen i fråga 9-3 SS 2008 6vxl. Manuel.

    Jag har ibland ett problem med att lägga i växlar, når bilen är nystartat och det är lite kallt ute. Verkar som att problemet återkommer allt oftare. Inget problem att starta med backväxeln ilagd och backa ut av fickan, men när jag ska lägga i ettan, går det inte att lägga i någon växel als. Inte att det skrapar i lådan eller något. Släpper jag kopplingen och låter lådan snurra lite, försöker att lägga i 1:an igen, kopplar utt osv. då kan jag efter kanske 15-30 sek. få i 1:an, men endast med bra tryck, köra iväg och med besvär växla till 2:an osv. Stänger jag av motorn kan jag få i 1:an (och alla andra vxlar), starta och med besvär växla upp. Efter 1 min. funkar allt klockrent.

    - känns som att växelspaken endast funkar sidled
    - jag har inte stum växelspak i sidled

    Jag har förstås sökt forumet – och hittat rekommendationer på ”Shifter cable reinforcement kit” från GenuineSaab, X8R ”Stiff Gear Tower Turret Repair Fix” och annat godis. Finns lösningen här?

    Mvh
    Kai Eric
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Med kall växellådeolja så brukar det vara trögt att få i växlarna, första stunden efter kallstart, under den kalla delen på året. När oljan vispats runt lite & ljummat till sig så försvinner "problematiken". SAAB ändrade volymen på växellådeoljan till mindre mängd för att minska detta problem. Minns dock inte före & efter volymen. Skulle kunna vara något sådant du upplever.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Jag tror inte att årsaken är oljan. För då hadde det väl varit värje gång och inte bara ibland. Jag har bytt oljan för 5000 mil sedan (5 år), och jag förmodar att min meckare kände till det nya reducerade olja volumen.
    Men ja, jag vet inte......

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det är temperaturberoende. Kall olja är trög. Jag får dubbeltrampa på kopplingen "den första kilometern" när det är kallt ute vintertid, men på sommaren är det inga problem alls. Jag har troligen originalvolymen i min.

    Det kan mycket väl vara så att din mekaniker fyllde med den ursprungliga volymen av olja.

  5. #5
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Som Fredrik skriver så har man minskat oljemängden i lådan på de 6-växlade lådorna. Från början var det sagt 3 liter vid oljebyte men det ändrades till 2.2 liter.
    Både sonen och jag har gått på den mindre mängden olja och det har funkat fint. Om du inte bytt oljan hos en känd saab mekaniker så kan han säkert ha följt gamla bestämmelser. Det kan också vara idé att justera växellänkaget dvs vajrarna som styr. Maptun har ett kit för att få kortare växellägen och i samband med bytet måste vajrarna justeras.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Det är den främsta Saab-meckare på Själland som har bytt oljan, men kanske han har sin ägen uppfattning - jag vet att han gillar att fylla +max när det gäller motorolja.

    Men är der verkligen ingen som har upplevt samma problem som jag:
    - Omöjligt att lägga i växlar när bilen har stått länga (+24 timmar) i kallt väder, när motorn är på,
    - inget problem om motorn är avstängd,
    - försvinner efter 300 meter/ 1 min.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Att man måste stänga av motorn för att lägga i växel blir problemet om drivningen inte kopplar ur ordentligt. Tar kopplingen väldigt långt ner?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    12787
    Hej, får börja med att erkänna att jag just nu äger två Opel Vectra C, dock 2,0T så B207 & F40-låda. Mina beter sig likadant, mer eller mindre svårt att få i ettan och tvåan när bilarna är kalla, går perfekt med motorn avstängd. Ibland kärvar femman lite också men inte alls så illa. Har justerat växellänkage och bytt växellådsolja, den ena bilen hade ca 3L och där gjorde tömning och påfyllning med 2,2L stor skillnad. Den andra hade rätt nivå så skillnaden blev mindre men märkbar.

    Det Långmilare skriver tror jag stämmer. Har märkt att när bilarna står utan handbroms och ettan kärvar så rör de sig framåt lite när man försöker få i växeln, dvs när kopplingen är fullt nedtryckt men växeln inte är i riktigt. Trodde först det var inbillning men så var det inte, blir aldrig några skrapljud men rörelsen är tydlig. Kopplingen tar inte långt ner. Det verkar vara väldigt vanligt för den här lådan, sedan vet jag att ganska många bytt koppling redan runt 10-11 000 mil, tycker det känns tidigt men kanske är det enda lösningen. Båda mina har rullat under 12k.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Nej kopplingen verka funka. Tar inte långt ner, slirrar inte eller annat. Jag har inte heller skurrande växlingar, vilket många andra upplever med den 6-växlade lådan.
    Jag har också försökt med att dubbeltrampa för att lägga i växlarna, men inte det heller hjälper. När jag då kör iväg, är det rätt att växlingarna blir mjukare om man dubbeltrampa första kilometern. (Jag växlar i bland också med mellangas om jag växlar ner, för att det går mjukare då)
    Men konklusionen er väl då kolla oljanivån. Bara konstigt ingen andra upplevt samma problem. Lådan är ju använd i många GM/FIAT fordon.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    12787
    Mina kopplingar slirar inte heller och inget skrap vid växlingar men lådorna är inte kända för att vara av smidigaste sorten. Även Alfa-ägare klagar över kärva växlingar och "tröga" lådor. Tror också det bästa är att göra ännu ett byte och vara säker på att 2,2L fylls på. Själv har jag använt Fuchs Titan Sintofluid 75W-80 men vet inte hur mycket bättre resultat man får med dyrare olja. Förmodligen viktigast att bytet blir av och att inte fylla på för mycket.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Problemet har försvunnit!
    Även om det har blivit kallare, och bilen har stått utan att ha varit startat på tre veckor, så har det gått bra flera gånger att lägga i växlarna. Jag är hoppfull!

Liknande ämnen

  1. Växlar tröga lägga i när bilen är kall
    Av Anders1984 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-08-11, 09:50
  2. og9-3 som går trögt och är svår att lägga i växlarna på
    Av battis81 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 19:25
  3. Trögt att lägga i växlar och driver med koppling helt nere..
    Av smoorfenfastback i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •