Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: nu spökar det

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    78

    nu spökar det

    I helgen som just försvann var min plan att dra lågnivåkablage i min 9000cse från det fina året 1994 då Sverige tog brons i fotbolls VM.

    Så blev det också och jag måste säga att jag blev nöjd med såväl kabeldragningen som det akustiska. Satte mig i bilen och fipplade glatt med stereon för att ställa in "det ultimata ljudet"... allt frid och fröjd så långt.

    Jag och kompisen tänkte att vi skulle ta en liten runda för det var ändå dags att fylla på i kylskåpet, så vi sätter oss i bilen och min i övrigt så fantastiska Saab startar inte. Jag försöker och försöker men den vill inte. Efter mycket om och men upptäcker jag att den startar när jag har förardörren öppen, jaja tänker jag -det får jag väl ta i tu med en annan dag. Ner till affärn, kliver ur bilen och då upptäcker jag att bagageluckan öppnas. -äh, ja kom väl åt knappen tänkte jag och slog igen den.

    Färdighandlade sätter vi oss i bilen igen, slår igen dörrarna och bilen startar ju så klart inte, öppnar förardörren och så startar den... men det var inte bara dörren jag öppnat utan även bagageluckan... hmm... nu började jag bli riktigt konfunderad.

    Så, bilen startade endast när jag hade förardörren öppen och så fort jag öppnade förardörren(dock endast innifrån efter det att bilen varit igång) öppnades bagageluckan.


    dagen därpå...
    Fram med multimetern och börja mäta... hittar ingenting, inte en tillstymmelse till fel. Först trodde jag att det hade med min jordpunkt till förstärkaren att göra men den hade ingen inverkan. Så jag fick ta till den gamla muskeln från lumpartiden(gjorde lumpen som tekniker på flottans finaste fartyg Robotbåten HMS Ystad som tyvärr är utarrangerad nu) och smyga kabel.

    Ovanför fötterna för passagerarsätet finns i alla fall på min bil ett par regäla kabelstammar där jag fint dragit min strömkabel. Efter att ha plockat dän säkringar, reläer och fläktrör fann jag en liten tåt som hängde löst... hmm... såhär ska det nog inte vara. Började ohm-mäta den för att se var den kunde gå någonstans, upptäckte att det var en jord - och ta men f*n om det inte fanns en jordplint precis brevid... Bytte kabelsko, tryckte tillbaka den och vips startade bilen(även då dörren var stängt). Inte öppnades heller bagageluckan när jag öppnade dörren.

    Så nu vet ni, startar bilen endast när förardörren är öppen samt att bagageluckan öppnas när förardörren öppnas så är det den kabeln som har kastat sig loss från sin hemmaplint och dinglar fritt i relä och säkringsatmosfären.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Det var en härlig berättelse

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    167
    Underbart berättat
    Min lumparmuskel är att spränga saker och köra över saker

    Mvh Anders Sandstig - Stormpionjär - Pansarbataljon P4

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Sandstig
    Underbart berättat
    Min lumparmuskel är att spränga saker och köra över saker

    Mvh Anders Sandstig - Stormpionjär - Pansarbataljon P4
    kul att det uppskattades! Kände för att skriva av mig lite efter att ha
    lyckats lösa?! ett sådant problem.

    mvh
    007 nilsson SYTE HMS Ystad 3 ytstridsflottiljen

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Kul skrivet. Ganska rolig läsning. Bra att det fixade sig (eller att du fixade det)...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Kul läsning, riktigt gött att det löste sig för dig också...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    4901
    hehe, kul å intressant berättelse

Liknande ämnen

  1. ACC spökar 9-5 00a
    Av rallypacker i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 18:09
  2. ACC spökar??
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:30
  3. Sidospegelinställning spökar (9-3SS)
    Av Pelle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 13:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •