Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Startproblem, ojämn tomgång & hög oljeförbrukning OG9-5

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Startproblem, ojämn tomgång & hög oljeförbrukning OG9-5

    Hej!

    Jag har fått problem med min 9-5 2002 2.3t 185hk och hoppas att någon kanske kan vägleda mig till var felet kan sitta.

    Förra veckan tappade jag gasen av och till längs landsvägen, skiftningarna gick rätt hastigt mellan att vara som vanligt till att gaspedalen hade noll effekt. Stannade efter 1-2 km på en mack, där försökte jag starta om bilen för att se om det blev bättre. Men vid alla starter drog varvtalet upp mot 5k rpm utan någon gas, som om jag varvade ordentligt med kopplingen nere. Det slutade med att jag fick bogsera därifrån.

    Kunde sen utläsa felkod P0106, "Manifold Absolute Pressure sensor/Barometric senor/incorrect range/and or wrong pressure" / "Absoluttryckgivare, felaktig funktion".

    Jag tänkte att det vore bäst att börja med felkoden så jag beställde en ny absoluttryckgivare och bytte ut den gamla. Därefter fick jag däremot andra symptom, efter bytet kommer inte bilen igång. Utan den nådde upp i ca 1k rpm i varv, men tvärdog direkt efter det. Efter att ha hållit på ett tag nu så vaknar dock inte motorn igång alls och batteriet börjar bli lite klent efter alla starter.

    Jag har luskat lite på forumet och runt omkring på nätet och har förstått att det kanske kan bero på vevaxelgivare/tändkassett/bränslepump kan det stämma eller är jag ute och cyklar?

    Men varvmätaren rör ju på sig och som jag har förstått det bör det utesluta vevaxelgivaren. Bränslepumpen hörs också lite kort när man vrider på tändningen, det vet jag dock inte om det bekräftar att den fungerar.

    Finns det någon som har någon idé på hur jag kan isolera var problemet finns?

    Stort tack på förhand,
    Erik
    Senast redigerat av SpotsTrops den 2019-08-25 klockan 13:55.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hög och ojämn tomgång 9000 CSE 2.0T -97
    Av pedera i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •