Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Startproblem, ojämn tomgång & hög oljeförbrukning OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Startproblem, ojämn tomgång & hög oljeförbrukning OG9-5

    Hej!

    Jag har fått problem med min 9-5 2002 2.3t 185hk och hoppas att någon kanske kan vägleda mig till var felet kan sitta.

    Förra veckan tappade jag gasen av och till längs landsvägen, skiftningarna gick rätt hastigt mellan att vara som vanligt till att gaspedalen hade noll effekt. Stannade efter 1-2 km på en mack, där försökte jag starta om bilen för att se om det blev bättre. Men vid alla starter drog varvtalet upp mot 5k rpm utan någon gas, som om jag varvade ordentligt med kopplingen nere. Det slutade med att jag fick bogsera därifrån.

    Kunde sen utläsa felkod P0106, "Manifold Absolute Pressure sensor/Barometric senor/incorrect range/and or wrong pressure" / "Absoluttryckgivare, felaktig funktion".

    Jag tänkte att det vore bäst att börja med felkoden så jag beställde en ny absoluttryckgivare och bytte ut den gamla. Därefter fick jag däremot andra symptom, efter bytet kommer inte bilen igång. Utan den nådde upp i ca 1k rpm i varv, men tvärdog direkt efter det. Efter att ha hållit på ett tag nu så vaknar dock inte motorn igång alls och batteriet börjar bli lite klent efter alla starter.

    Jag har luskat lite på forumet och runt omkring på nätet och har förstått att det kanske kan bero på vevaxelgivare/tändkassett/bränslepump kan det stämma eller är jag ute och cyklar?

    Men varvmätaren rör ju på sig och som jag har förstått det bör det utesluta vevaxelgivaren. Bränslepumpen hörs också lite kort när man vrider på tändningen, det vet jag dock inte om det bekräftar att den fungerar.

    Finns det någon som har någon idé på hur jag kan isolera var problemet finns?

    Stort tack på förhand,
    Erik
    Senast redigerat av SpotsTrops den 2019-08-25 klockan 12:55.

  2. #2
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 089
    Medlem#
    8163
    Börja med att ladda batteriet så det är friskt.
    Startar den till på startgas?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hej!

    Jag ska få låna en laddare av en bekant så det ska gå att ordna.

    Det blir ingen skillnad med startgas, förutom att det "knäpper" till lite under startförsöket. Men motorn i sig är lika död som annars.

  4. #4
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 089
    Medlem#
    8163
    Det tyder på att felet ligger på tändningssidan snarare än bränslesidan. Kan du få låna en tändkassett du vet fungerar från någon i bekantskapskretsen?
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag ska få tag på en som jag kan försöka med innan helgen förhoppningsvis, jag återkommer med en uppdatering efteråt.

    Tack

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Uppdatering!

    Jag har nu testat med fulladdat batteri, fungerande tändkassett och nya tändstift. Bilen startar nu igen, jag gissar att det inte berodde på den nya tändkassetten utan att den kom igång med starkt batteri och fräscha tändstift.

    Men det verkar som om vi är tillbaka på ruta ett med väldigt ojämn tomgång. Där bilen "gasar" av sig själv och pendlar på varvtalen. Se hur den beter sig på länken.

    https://www.youtube.com/watch?v=pwl7...ature=youtu.be

    Jag upptäckte också att det var väldigt oljigt vid spjällhuset, se bilderna på länken nedan, där det verkade som om källan var någonstans på baksidan av huset. Det var i alla fall värre där än på framsidan. Jag vet dock inte om det här kan vara relaterat till hur den beter sig. Oljenivån var också överraskande låg, den verkar ha dragit runt 7-8dl på runt 250 mil.

    https://imgur.com/a/9sf4P03?

    Någon som har något förslag på hur jag kan ta det vidare? Känner mig lite vilsen i var problemet sitter.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    178
    Medlem#
    -
    Kolla om det finns en stor vakuumläcka, tex om en slang till bromsservot är av. Kan sätta felkoden enl. WIS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen!

    Upptäckte att en skruv hade lossnat ur den del där vakuumslangen från magnetventilen möter vakuumslangen som ser ut att gå ner mot fuelrail/bränsletrycksregulator(?). "Förgrenaren" hade alltså lossnat ur sitt hål och hängde lös, men med en ny skruv så sitter den åter på plats och Saaben går som en klocka igen.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hög och ojämn tomgång 9000 CSE 2.0T -97
    Av pedera i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •