Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Högerblinkers kortsluter OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Högerblinkers kortsluter OG9-5

    På min 9-5 från 2003 gick säkringen till blinkersen. Jag satte in nya lampor runt om, för den händelse att det skulle vara något överslag i någon, men säkringen gick igen. Efter ett antal säkringar till så kom jag fram till att säkringen går när motorn är igång och jag slår på högerblinken (det funkar alltså när tändningen är på men motorn ej är igång).
    Den går direkt med en skaplig smäll och till doften av bränd el.
    Jag hittade (tidigt i felsökandet) en DICE-box med samma nummer som min på e-bay och den är på väg hem nu, men jag är lite tveksam till att det är felet.
    Det finns inga ärgade kontakter, och ledningarna som jag kan se är hela.
    Har någon råkat ut för detta tidigare, eller i alla fall en idé om vad det skulle kunna vara för fel så är jag tacksam för tips, jag får liksom inte riktigt ihop det...

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Sido-blinkersen på skärmen, häng ut den och provblinka.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Det finns automatsäkringar till bil. Skaffa en i rätt storlek för blinkerskretsen så slipper du o bränna säkringar o börja med att testa var för sej på höger så märker till o börja med vilken det är som är boven. Sen är det väl bara o börja o riva i kablarna o ser var den kortsluter. Så hade jag gått till väga.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av stenjohan Visa inlägg
    - säkringen -
    For blinklys framme eller bak? Sedan eller kombi?

    EDIT: Jeg ser nå at det er felles sikring for framme/bak, men er det sikring #16 eller -33 som ryker?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2019-08-19 klockan 19:53. Anledning: Endring av spørsmål
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tveksam dragkroksinkoppling?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar, men mysteriet lever vidare... Det är en 9-5 kombi och det är säkring nr 16 som ryker. Nu har jag provat att, med motorn igång, ta ur alla lampor och sätta i dem en och en. Det funkade alldeles utmärkt, ända tills jag stängde höger framdörr. Ny säkring, tar ur höger sidoblinker för att den är närmast dörren (det minst ologiska jag kan komma på...), startar motorn, blinkar höger och trycker på dörrbrytaren för innerbelysningen. Inget händer, det fortsätter att blinka. Stänger sedan dörren, men det fortsätter att funka.
    Sätter i glödlampan och upprepar proceduren, och det fortsätter att blinka. Återmonterar sidoblinkersen och stänger dörren men det fortsätter ändå att fungera, dvs för ögonblicket är allting som det ska, förutom att jag inte ser några som helst logiska samband i någonting.
    Dragkroken var såvitt jag kan förstå monterad vid leverans, men visst skulle den kanske kunna ha något med det att göra ändå, men jag får ändå inte in höger framdörr i det hela...
    Jag är fortsatt tacksam för tankar, idéer, erfarenheter och även lite vildare spekulationer..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •