Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kraftigare motorfästen 900 -97

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99

    Kraftigare motorfästen 900 -97

    Hejsan har fått för mig att jag skall uppgradera befintlig motorupphängning på min 900 97:a då nu varande är i dåligt skick då jag faktiskt knappt får i verktyget i vänster motorfäste när fästet är bortskruvat från bilen.
    DSC_0139[1].jpg

    Planen är att jag har börjat med det bakrefästet och tänkte replicera ett annat eftermarknads från GenuineSaab, bara annat materialval än bara aluminium och stål.
    DSC_0120[1].jpg


    Botten kommer att bestå av 5mm plåt med två sidor som skall svetsas ihop. Sedan skall botten borras, gängas sedan svetsa dit 2st M10-pinnbult i botten med rätt hålbild för passning i framvagsbalken.
    Ovansidan sedan kommer bestå av ett modell/formverktyg/prototypmaterial som som är väldigt stark samtidigt väldigt lättbearbetat. det kommer också sättas dit gänggods på ovansidan för att skruva fast växellådan i och ett genomgående vågrätt hål för M12 mult istället för en mjuk gummi eller en powerflexliknande polyuretan. kommer troligtvis inte bli något komfortåk detta.
    bakre komplett översikt.jpg

    Nu är jag fruktansvärt bortskämd med både fräsmaskin och CAD/CAM programvaror men jag är inte sur för det

    I etapp ett fräser jag ovanfrån.
    bussningskrot etapp 1.jpg
    bussningskrot simulering.jpg

    Detta är en suverän sak jag fick lära mig från ett youtubeklipp för några år sedan. du tejpar med maskeringstejp på fräsbordet där du vill ha din detalj stå samtidigt som du tejpar under detaljen och sedan limmar du på de tejpade ytorna med ett bra superlimm. snabbt och enkelt och sitter förvånadsvärt bra, går bra att konturköra vanlig plåt på detta vis också. destå billigare tejpen är desto kladdigare är den och fäster bättre.
    DSC_0123[1].jpg
    DSC_0125[1].jpg
    DSC_0128[1].jpg

    i nästa etapp fick jag fräsa en fixtur för att komma åt att färdigställa med hål och allt. sedsan vrida ett halvt var och köra samma program.
    DSC_0133[1].jpg

    Inte helt nöjd med resultatet men kommer funka utmärkt i praktiken sen ändå hålet leava perfekt!
    DSC_0136[1].jpg

    tog mässingsröret jag hittat och ritat efter och trädde igenom det vågräta hålet samt en M12 nitmutter på toppen och klämde dit. Min gissning är att om någonting kommer gå åt pipan vid provkörning är det den där nitmuttern som kommer släppa. reservplanen blir att gäng upp hålet och ha i en passande gänginsats av något slag.
    DSC_0138[1].jpg

    Det var allt för idag och jag får tacka för mig denna gång.
    Detta är mitt första projekt jag dokumenterar och delar med mig av och jag hoppas att jag får bra feedback och inte floppar fullkomligt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Kraftigare motorupphängning 900/9-3
    Av hellq i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-08-13, 18:42
  2. Kraftigare ic på en org 9-5 aero ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 12:25
  3. Kraftigare tryckklocka?
    Av Sterran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 00:37
  4. Kränghämmare bak (Kraftigare)
    Av 900jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •