Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Rostlagning hjulhus ng9-3

  1. #1
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Rostlagning hjulhus ng9-3

    Hej
    Ska lämna in bilen på lite rost lagning. Blir väll att lacka om alla skärmar på min Turbo x för att få den 100% innan vinterdvalan. Tänkte själv ge mig på hjulhusen lite. Någon som gjort iordning sina hjulhus eller liknande på sin ng 9-3a som har några tipps eller bilder som inspiration

    PS hur laddar man upp bilder enklast här?
    Senast redigerat av T-bergman den 2019-08-15 klockan 22:46.

  2. #2
    Laddas enklast upp med verktygen i browserläge

  3. #3
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    Tack moderator. Men jag ser ej den menyn. Det kanske är därför jag har mobilen? Kan det va så?

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    5129
    T-bergman, kan du göra nedan "steg"?:
    Posta snabbsvar
    Gå till avancerad
    Hantera bifogade bilder

    Ladda upp bilder från din dator
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Så kan man också göra om man vill lägga in bilder man redan har laddat upp annars blir det bara ett extra steg.
    Vanligaste felet brukar vara att användaren har enklaste inmatningsrutan där knappar för bl.a. biluppladdning saknas, ovanstående bild visar den med verktygslisten som är det normala/default valet numera. Tidigare var det det enklaste och då har vissa användare det, man ändrar själv i sina inställningar vilken man nu föredrar.
    I detta fall tror jag det är mobilen och vad som används där. T.ex. så använder man mobilt läge så ser det helt annorlunda ut
    Mobile_skin.jpg

    Då kan man växla till 'Komplett webbplats' längst ner på sidan så skall det se ut som ovan
    I TapaTalk saknas också alla dessa verktyg.

  6. #6
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    DSC_1412.jpgDSC_1412.jpg

    Sådär ja nu fick jag till det. Tack för alla tips. Det var ju mobilen som gjorde så det jäklades lite. Men tryckte där nere så såg det normalt ut.

    Ja där har vi en dålig bild på det jag tänkte bland annat snygga till. Hoppas att det inte ser allt för jävligt ut när jag tar bort innerskärmarna. Har sett vissa 9-5or som ser inte så bra ut bakom dem. Jag får hålla tummarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av T-bergman den 2019-08-16 klockan 12:05.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det som sticker fram där är konsollen till infästningen av stötdämparens övre fäste.

  8. #8
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Citat Ursprungligen postat av T-bergman Visa inlägg
    Hej
    Ska lämna in bilen på lite rost lagning. Blir väll att lacka om alla skärmar på min Turbo x för att få den 100% innan vinterdvalan. Tänkte själv ge mig på hjulhusen lite. Någon som gjort iordning sina hjulhus eller liknande på sin ng 9-3a som har några tipps eller bilder som inspiration

    PS hur laddar man upp bilder enklast här?
    Jag lackade om min ng 9-3 och lackerarna var nöjda, nästa dag när vi tittade på bilen hade det bildats bubblor i lacken. Det visade sig att det är dubbelplåt i hjulhusen och det hade kommit fukt emellan som pressade ut lacken. Fick skära loss en remsa på insidan och tennspackla för att det skulle bli bra. Allt beror på hur långt gången din rost är. Du bör spruta in rostskydd emellan plåtarna för rosten kommer inifrån och inte utifrån.
    Min 2003 års modell är rostfri i hjulhusen så from 2004 har man försämrat rostskyddet vilket fått dessa följder.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av MrStcs Visa inlägg
    Min 2003 års modell är rostfri i hjulhusen så from 2004 har man försämrat rostskyddet vilket fått dessa följder.
    Går inte att avgöra genom den slutsatsen. Skiljer det sig i materialen (i hjulhusen) mellan årsmodellerna?

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MrStcs Visa inlägg
    Jag lackade om min ng 9-3 och lackerarna var nöjda, nästa dag när vi tittade på bilen hade det bildats bubblor i lacken. Det visade sig att det är dubbelplåt i hjulhusen och det hade kommit fukt emellan som pressade ut lacken. Fick skära loss en remsa på insidan och tennspackla för att det skulle bli bra. Allt beror på hur långt gången din rost är. Du bör spruta in rostskydd emellan plåtarna för rosten kommer inifrån och inte utifrån.
    Min 2003 års modell är rostfri i hjulhusen så from 2004 har man försämrat rostskyddet vilket fått dessa följder.
    Gäller det alla 4 hjulhus att det är dubbelplåt?
    Var sprutar man in rostskyddet lämpligast?
    Vad skiljer mellan -03 och -04?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Har för mig att 03 har en kittskarv som skulle förhindra att fukt kom in, något GM tyckte var onödigt och så snålade man in...

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Aha. Fattar inte riktigt var ni menar... Är det någon som kan visa med bilder?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av MrStcs Visa inlägg
    Jag lackade om min ng 9-3 och lackerarna var nöjda, nästa dag när vi tittade på bilen hade det bildats bubblor i lacken. Det visade sig att det är dubbelplåt i hjulhusen och det hade kommit fukt emellan som pressade ut lacken. Fick skära loss en remsa på insidan och tennspackla för att det skulle bli bra. Allt beror på hur långt gången din rost är. Du bör spruta in rostskydd emellan plåtarna för rosten kommer inifrån och inte utifrån.
    Min 2003 års modell är rostfri i hjulhusen så from 2004 har man försämrat rostskyddet vilket fått dessa följder.
    Okej. Fan så trist . Ja det vill man ju inte se när man har kostat på en lackering. Bilen står upp pallad i garaget nu så jag ska se hur illa det är. Du har ingen bild på där du menar finns dubbelplåt som man kan spruta in rostskydd?
    Tack för svaret

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    DSC_1453.jpg

    DSC_1454.jpg

    Har börjat lite lätt nu. Det är nog 2 timmars slipning kvar.sen ska jag ge mig på vänster sida. Sen har man gjort vad man kan utan riva isär hela bilen

  15. #15
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    DSC_1459.jpgDSC_1456.jpg

    Sådär ja. Nu blev det blästrat också. Bara målning kvar

  16. #16
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Gott jobbat. Ser fint ut.
    Jag har försökt att inifrån bagaget i höjd med hjulhuset finns ett stansat hål och innanför den en liten passbit som kan tas bort. Jag har försökt att pumpa in dinitrol uppifrån med förhoppningen att det skall rinna utefter skärmkanten och rostskydda. Upptäckte att det inte var tätt i nederdelen för det rann ut dinotrol på garagegolvet. Hade kanske varit bättre att lämna in bilen på rostskyddscenter och be dem att spruta in medel för att skydda inre hjulhuskanter.

  17. #17
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    DSC_1488.jpg
    DSC_1483.jpg
    Allt blästrat och grundat. Hela bakvagnen och tank borttagen
    Sårat ut totalt!!

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av T-bergman den 2019-09-25 klockan 07:25.

  18. #18
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    DSC_1521.jpgDSC_1513.jpg

    Nu äntligen börjar ihopsättning av bakvagnen.

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Ser ut som en klassisk "ska bara..."

    Skulle kunna va ett däckbyte som spårat t ex..

  20. #20
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    Hahah ja det där är en en klassiker

Liknande ämnen

  1. rostlagning
    Av Rikard.S i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •