Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Styrservoolja? NG 9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    44
    Medlem#
    11267

    Styrservoolja? NG 9-3 -03

    Hej.
    Har nyligen bytt styrservopumpen på min 9-3 och således även oljan. Oljan som användes är styrservoolja CHF från Biltema.
    Problemet nu är att jag kan känna små hack i styrningen, mest på landsväg när man rör ratten ytterst lite.
    Har inte kunnat lokalisera något glapp i rattstången så jag tror inte detta är problemet.
    Det känns mer som att det är luft i systemet, men jag har försökt lufta det enl. WIS utan någon förbättring. (det står egentligen bara att man ska köra motorn på tomgång)

    Kan det vara fel servoolja? Krävs det någon speciell typ av olja till våra saabar?
    Eller är det så enkelt att det kanske finns lite luft kvar i systemet?

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Vilhelmsson Visa inlägg
    Hej.
    Har nyligen bytt styrservopumpen på min 9-3 och således även oljan. Oljan som användes är styrservoolja CHF från Biltema.
    Problemet nu är att jag kan känna små hack i styrningen, mest på landsväg när man rör ratten ytterst lite.
    Har inte kunnat lokalisera något glapp i rattstången så jag tror inte detta är problemet.
    Det känns mer som att det är luft i systemet, men jag har försökt lufta det enl. WIS utan någon förbättring. (det står egentligen bara att man ska köra motorn på tomgång)

    Kan det vara fel servoolja? Krävs det någon speciell typ av olja till våra saabar?
    Eller är det så enkelt att det kanske finns lite luft kvar i systemet?
    Vad jag vet uppfyller denna Biltema-olja specen. Så det skall inte spela någon roll.
    Vad monterade du för pump? Kan den vara kass? Kan det ha funnits skräp i den som kommit in i systemet?

    Ang luft, så försvinner den väl av sig själv såsmåningom. Men är vätskan klar och fin i behållaren är luften borta.

    Har oljan i systemet samma färg som den du hällde i? Om inte kanske det finns nåt smuts/rost i systemet. Byta olja kan vara ett billigt sätt att rensa ur ev skräp...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast på de tidiga är det väldigt vanligt med kärvande nedre rattknut så jag skulle nog kolla där för säkerhets skull. De blir aldrig glappa utan de blir helt stumma istället och går tungt och det du känner kan vara början på det. Smörja är ju aldrig fel men oftast är det bara temporärt då skadan oftast är skedd och de är fulla av rost i själva lagerskålen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    44
    Medlem#
    11267
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad jag vet uppfyller denna Biltema-olja specen. Så det skall inte spela någon roll.
    Vad monterade du för pump? Kan den vara kass? Kan det ha funnits skräp i den som kommit in i systemet?

    Ang luft, så försvinner den väl av sig själv såsmåningom. Men är vätskan klar och fin i behållaren är luften borta.

    Har oljan i systemet samma färg som den du hällde i? Om inte kanske det finns nåt smuts/rost i systemet. Byta olja kan vara ett billigt sätt att rensa ur ev skräp...
    Pumpen var en begagnad, från en 08a med 14k mil och fick försäkran om att den fungerade.
    Min gamla pump var kass efter att packboxen hade läckt under en tid. Har bytt all olja i systemet, numera är det fin klar vätska som kommer ur returen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast på de tidiga är det väldigt vanligt med kärvande nedre rattknut så jag skulle nog kolla där för säkerhets skull. De blir aldrig glappa utan de blir helt stumma istället och går tungt och det du känner kan vara början på det. Smörja är ju aldrig fel men oftast är det bara temporärt då skadan oftast är skedd och de är fulla av rost i själva lagerskålen.
    Känns konstigt att detta skulle komma direkt efter ett pumpbyte, men ska ta och kolla på den extra noga.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    De tidiga har rattaxel i alu. Dessa kärvar sällan ihop, utan börjar glappa om något. Runt 2005 kom en nyare rattaxel i stål, och dessa kärvar ihop.

    Jag tror det är luft i systemet. Bara att köra (och svänga) mer.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nja, jag har bytt på 4st tidiga nu på två år, de var samtliga i det närmaste stumma i nedre korset. Snudd på trafikfarligt att köra. Nån nyare har jag inte bytt på och jag har i samtliga fall monterat just en nyare axel men begagnad då.

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag tror det är luft i systemet. Bara att köra (och svänga) mer.
    Precis.

    Med tanke på att det är vid små rattrörelser TS upplever hugg i ratten lär det väl knappast vara en knut, den behöver väll "snurras på" mer för att man skall få den upplevelsen...?

    Precis dessa små hugg upplevde jag i min bil innan jag bytte packboxar, då var det ju i princip enbart motorolja i servosystemet.
    Sköljning av system samt som ni nämner låta det snurra ett tag och styra fram och tillbaka väldigt mycket så att alla luftbubblor hittar ut fixade detta.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Absolut, jag säger inte att det är knuten men det är värt att påpeka ändå. Faktum är dock att det kan tugga lite lätt i ratten om ett knutkors är rostigt. Då rider alla nålar på de kanter som blir av rosten mellan nålarna. Samma grej kan man känna på knutkors på kardanaxlar om de är torra.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    44
    Medlem#
    11267
    Får tacka för alla svar.
    En del som talar emot knutkorset är att jag inte hade några av dessa symptom innan jag bytte pump och packningar.
    Får helt enkelt köra mer och ratta för att se om det blir bättre.

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Vilhelmsson Visa inlägg
    Får tacka för alla svar.
    En del som talar emot knutkorset är att jag inte hade några av dessa symptom innan jag bytte pump och packningar.
    Får helt enkelt köra mer och ratta för att se om det blir bättre.
    Det verka mest logiskt att orsaken finns att finna i de åtgärder du gjort. Dessutom tycker jag det är smart att inte leta efter andra orsaker innan du kört ett tag till och anser att pumpbytet är avklarat 100% OK. Är problemet kvar efter en tid blir det läge att felsöka igen.

    Helt enkelt läge för en trevlig rejäl söndagstur och att njuta av Saaben på krogiga småvägar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Styrservoolja OG9-5 / OG9-3
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-12-05, 00:14
  2. styrservoolja
    Av Berget i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •