Aha, ja, det låter ju helt klart som att generatorn inte laddar, alternativt lägger på alldeles för låg spänning.
Man borde kunna förvänta sig minst 13,6V med motorn igång...
Aha, ja, det låter ju helt klart som att generatorn inte laddar, alternativt lägger på alldeles för låg spänning.
Man borde kunna förvänta sig minst 13,6V med motorn igång...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Ja precis. Hade runt 14v för ett par veckor sedan enligt Open sid.
Murphys lag gäller denna bil.
Ska beställa ny regulator idag.
Pappa för 300år sedan jobbade med att renovera generatorer, han sa - Vi får hoppas att kolen har nåt kvar att gnida emot.
Så ja, det får vi väl hoppas
Kan man komma åt och byta regulatorn från hjulhuset?
Någon som har erfarenhet av Maptuns ekonomidel?
https://www.maptunparts.se/motordela...regulator.html
Uppdatering:
Minnet är kort med gott..
I min projektbil Robin Hood T5 satt förr en sugmotor ifrån en NG900.
Den generatorn har bara gått ca 6000mil. Den har jag ju liggandes i en låda på loftet.
Ska bara kolla så det är en 14v generator. Tänk vad man samlar på sig och inte minns
Senast redigerat av Purex den 2021-11-10 klockan 19:18.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
NG900 har en annan utformning av regulatorn/kolen jämfört med en OG9-3 2001-, så det går inte att blanda. En NG900 generator är normalt 90A och din OG9-3 borde ha en 130A generator. Länken till Maptun visar en regulator av den äldre typen.
Senast redigerat av Hyvens den 2021-11-11 klockan 10:15.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ok, vad synd, för på speedparts hemsida erbjuder dom samma generator/laddningsregulator för ng900-og9-3-OG9-5 / 70-130A.
Så jag trodde att bara generatorn levererar 14v så kunde det passa.
Maptun visar en äldre dvs att den inte passar? För den var till OG9-3 enligt dom.
Speedparts är slut.
Det här var ju bara rörigt, maptun säljer en äldre variant, speedparts erbjuder samma till ”alla” men är slut. Om det inte är så att det ENDAST är utbytes gällande samma pris osv enhet.
Någon då som vet var jag kan hitta en ekonomidel ”laddningsregulator” som passar min generator?
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Trodo å andra sidor då ?
Letat på tex autodoc osv men finner en mängd olika som ska ”passa” min bil.
Slutar väl av med att jag betalar Hyvens i vanlig ordning
Tur han finns här så slipper jag o andra felbeställa i onödan
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Såg nu att Batterilampan inte lyser innan start.
Blir att byta den först för att se om jag får laddning sedan.
Letar som en idiot men söker väl antagligen på fel sätt.
Vad heter lampan som skall sitta där?
Senast redigerat av Purex den 2021-11-12 klockan 12:33.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Så pass!
Ja det ska jag testa.
Tack för tipset.
Edit:
Du hade rätt..
Lampan är hel!
Senast redigerat av Purex den 2021-11-12 klockan 12:58.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850