Angående skivorna får Du kanske anledning att svära när dom en gång skall av.
Du borde nog undersöka hur skruvar/bultar har klarat åren.
Hursomhelst kul att motorn snurrar. Det är ett problem mindre...
Angående skivorna får Du kanske anledning att svära när dom en gång skall av.
Du borde nog undersöka hur skruvar/bultar har klarat åren.
Hursomhelst kul att motorn snurrar. Det är ett problem mindre...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Den dagen den sorgen
Då får kapen åka fram och huggmejsel.. finns ju roligare grejer att göra.
Senast redigerat av Vfr den 2021-03-12 klockan 20:24. Anledning: ingen mening att citera hela inlägget precis före
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Köpte bromsrör å skarv idag.
Skulle pilla dit.
Ja då visar det sig att rören är hela.
Jag har lyckats parkera på en plats där en annan bil har läckt
Så jag misstänker huvudbromscylindern. Tur är fick vi en ng900 gratis, så jag ska testa om det funkar bättre med cylindern ifrån den
Imorgon.
Senast redigerat av Purex den 2019-10-01 klockan 11:16.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Jahopp. Jag trodde för mycket.
Huvudcylindern såg ju inte likadan ut när jag väl skruvade bort den från 900an så såg jag att bultmönstret i mot bromsförstärkaren är olik, samt bromsrörens anslutningar.
Blir till att handla av Hyvens....... igen.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Både ni och Ulf (Hyvens) gör ett bra jobb med att rädda SAAB:ar till eftervärlden.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Går också i tankarna att kanske prova renovera huvudcylindern.
Om man delar på den och kollar loppet osv så det inte är risigt. Så borde ju tex en blästring eller ordentlig tvätt göra det fullt möjligt att få det så rent att den blir nästan som ny med nya packningar. Kanske t.o.m. hona loppet om det kan göra nytta.
Funderingarna är många, köpa beg och riskera att den inte håller efter 100mil. Lägga 159kr ink frakt för packningarna och hoppas att det funkar eller köpa en piratdel på autodoc för 600kr ink frakt. För 1500kr-2000kr på mekonomen ger jag då inte.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Nu blev min bil strippad på en vevaxelgivare... Min far fixar en og95 04 åt sin särbos pojk, skulle äntligen besiktiga efter att ha fixat det han visste var kass på 95an, stötdämpare bak, ABS krans + givare, slipa skivor osv.
Så nu skull han bara besiktiga men tanka först. Tvärdöd efter ha tankat. Startade igen efter en stund så jag misstänkte vevaxelgivaren.
Tändkassetten funkade då min aero startar med den, och sprutar soppa ifrån ventilen, startar ej på gas.
OM nu detta var felet så kan jag meddela att varvräknaren rörde sig inte en mm vid startförsök. Så vi kanske har en lurig bil som hittar på fula fel.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Pillar lite med åbäket ikväll och byter huvudbromscylinder.
Inte nog att höger bak sitter fast och fick putta in den i garaget på dollys så är Undre röret till huvudbromscylindern fuldragen.
Någon som vet var jag hittar färdigt rör?
Så fick bilen en ny vevaxelgivare och en lättare avrostning med lite Hammarlack på bakaxeln.
Senast redigerat av Purex den 2020-06-05 klockan 19:16.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Beställer nya bromsar också.
Ska nog även passa på att blästra till bromsoken och lite annat när blästerskåpet har beställts.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Ää gick inte lufta bromsarna. Får köpa locket som trycksätter istället. Vänster nippel existerad inte, och det var lögn i helsikotta att suga ur luften.
Men huvudcylindern är bytt och nytt bromsrör gjorde jag tillslut.
Vevaxelgivare funkar också.
Edit:
Luftman införskaffad!
Sen undrar jag för mig själv, hur mycket pengar ska jag lägga ner i bilen! Jag får aldrig tillbaka dom, men det är samtidigt kul att kanske ha en Aero som är i Ok bruksskick.
Senast redigerat av Purex den 2020-06-17 klockan 16:54.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Pillar lite med klippan idag.
Bytt bromsok vänster fram.
Köpte ett Ridex OK för 480kr nytt. Känns väl bra, fick fila ner klacken som är anhåll mot bromsslangen bara annars blir det nog bra.
Förvånansvärt schyssta frambromsar. Trodde dom var slut, men när jag kollade idag så är dom inte körda speciellt mycket.
Bak har jag inte kollat ännu.
Hade ju ingen bra bromsverkan ABS gick in men det var knappt.
Luftnippel var av på gamla oket så jag kunde bara lufta via banjon. Misstänker att jag aldrig kunde få ur all luft på det viset så jag köpte nytt OK.
Sen är det ju såhär.
Min 9000CSE A50 pissar bränsle nånstans så den har jag inte orkar pilla med. Tänkte då när jag fick hem denna bilen i helgen till mitt garage på jobbet, tur att den denna saaben inte läcker bränsle iaf... HAHAHHA. Kollar i snön, fina färger som rinner och vid bränslefiltret nånstans så sprutar det ut bensin.
Don’t jinx it, säger jag bara. Ibland ska man inte tänka alls
Hittar inga spruckna slangar. Men jag ska testa byta filtret och se om det läckte där. För dum som jag är, så pillar jag av filtret INNAN jag låter någon sätta på tändning så jag ser var det läcker.
Tappar filtret i marken så muttern i filtret lossnar och går inte att få dit igen.
Nytt filter då ja.....
Sen en fråga. Någon som vet om det påverkar speciellt negativt om man ska skarva ett plaströr med en hylsa invändigt
Och trä en slang utanpå. Ifall det hämmar flödet mycket?
Alternativet är en slangskarv i mässing och värma på med slangklämma också.
(Ifall en bränsleslang är brusten någonstans)
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Det finns färdiga stöhylsorpå tex mekonomen som man för in i slangen för att sätta en slang utanpå allt och kunna dra åt. dom är inte tjocka alls och borde inte hindra nått flöde.
Väldigt billiga om jag minns rätt
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Vanligt med sönderrostade banjoanslutningar på äldre bilar...
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Hyvens du hade så rätt.
Va en stråle ut ifrån banjon.
Fördel, det var på sidan av filtret mot motorn. Där finns ju massor av utrymme.
Bilen fick en hel burk underredsmassa idag också.
Stålborste o lite ”färg” gjorde susen tills det syns igenom nästa gång!
Senast redigerat av Purex den 2021-02-28 klockan 19:50.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Fördel.
Bränsle läcka åtgärdad.
Funkar mycket bra med stödhylsa och kränga en slang över och en ny banjo i motsatt ände. Så plus för den fixen.
För er andra som gör samma renovering. Stödhylsa-4mm mekonomen 10kr, bränsleslang 8mm invändig, banjo m12x8mm it från bränslefilter och m14x8mm in till bränslefilter.
Glöm ej slangklämmor. Jag köpte rostfritt och hela kalaset gick på strax över 200kr.
Banjokoppling och slang köptes på hydroscand.
Minus Idag.
Fortfarande sjunkande pedal och dålig bromsverkan.
Visst skivorna är knappast blanka. Men pedalen är bara stum när bilen är avstängd, väldigt lite motstånd är bilen är igång.
Byglarna sitter bra på alla Bromsoken.
Funderar på om bromscylindern jag köpte kanske är kass den också.
Ska iaf packa om den med en repsats då ny kostar 860kr på autodoc och 1300kr på autoexperten.
Den konstiga backventilen ifrån vakuum”klockan” till insuget verkar vara hel, (det ska väl vara undertryck i den eller? Lossade den ifrån tryckröret och då va det ”sug” i den.
Men går ej att blåsa och suga i den när bilen är avstängd. Dock går det att suga lite i den andra förgreningen som sitter nedanför tryckröret på insuget fast med visst fjädrande motstånd..
Så frågan lyder...
Är det fel på huvudcylindern, eller vakuum”klockan” ?
Edit:
Fick en idé av en youtube video...
Eftersom pedalen blir ganska stum med avstängd bil.
Men går i bott när bilen är startad.
Ska försöka undersöka om jag fått en läcka mellan bromscylinder och vakuumklockan.
Det sitter ju en O-ring där emot ”tror jag”. När jag tryckte pedalen flera gånger idag så hörde jag en kort pys ljud. Det kanske sipprar ut där!!!!
Hoppas Såpa + vatten funkar.
Senast redigerat av Purex den 2021-03-08 klockan 19:17.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Någon som kan svara på om NG900 bromsservo inkl huvudcylindern går att montera på en OG93 med rätt sorts bromskraft osv?
Förutsätt att jag gör nya rör till ABS-enheten.
Har ju en NG900 -98a som plock bil på gården.
Att huvudcylindern inte har samma bultmönster har jag märkt då jag försökte montera 900ans på 93an, och att rören sitter annorlunda.
Tanken slog mig när jag läste på repsatsen för huvudcylindern att den är för NG900/OG93
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Det går att montera NG900 grejerna och det kommer att funka.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Denna månaden har hänt lite grejer med bilen ändå.
Bytt programvara från en hempulad E85 mapp som det inte ens fanns en graf att se i mappen.
I med ec2000eu och bilen går nu hur fint som helst.
Bromsarna löstes genom att byta klossar runt om, så nu tar pedalen inte längst ner i botten utan högt upp med fint bett.
Innan besiktning skall jag försöka fixa bältessträckarna fram. De rullar inte upp sig så bra. Ska prova silikonspray.
Sen måste jag täta lyktorna bak, det läcker in vatten i bagaget på båda sidor.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850