Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 69

Ämne: Rädda nära skrotad OG9-3 Aero 2002 - Laga generator

  1. #41
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Innan besiktning skall jag försöka fixa bältessträckarna fram. De rullar inte upp sig så bra. Ska prova silikonspray.
    Nej nej NEJ, det blir bara kladdig och äckligt, och om det löser problemet är det bara tillfälligt, det kommer bara att dra åt sej ännu mer skit.

    Dra ut bältena helt, lås dom med påsklämmor eller liknande, ta sen en hink med (hand)varmt vatten och milt schampo (alltså för hår) och tvätta bältena noga, jag brukar använda en kökssvamp, gula sidan. Observera hur svart vattnet blir.. Sen sköljer du bältet noga och låter det torka helt i utrullat läge.

    I 9 fall av 10 fungerar det perfekt sen.

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #42
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Gillar det stora NEJet på slutet

    Ja men det ska jag då ta i beaktning och testa istället, inte speciellt mycket svårare än spraya kladd!

    Tack för tipset.

    1 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #43
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Tog en liten sväng, tror nog allt att kopplingen sirade lite.
    Ska känna lite mer på bilen när den är besiktigad och det är ljus ute.

    mAir orkar inte upp till mReq över nästan hela registret så kanske det är en luftläcka jag märker av och lurar mig på kopplingen.
    Ska be någon filma varvtal och hastighet så ser jag nog om det slirar, det var så lite så det är svårt att avgöra.
    Min 9000 slirade ju fruktansvärt på slutet och detta kändes lite likt.

    Men då blir nog bytet till sommaren. Köra lite lugnt tills dess, om det håller!
    Misstänker också en luftläcka.

    Checklista:
    Insugsrör mot turbo.
    Oring insugsrör mot avlastningsventilen.
    Intercooler och dess slangar.
    Tryckrör.

    Vakuumslangar bytta - check
    Backventiler bytta - check

    1 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #44
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    Du har la OBD i den där?
    kan inte en obd läsare + typ torque logga hastighet + varvtal ?

    1 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  5. #45
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Jag har en vanlig OBD felkodsläsare, men tror inte den kan logga.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Nej nej NEJ, det blir bara kladdig och äckligt, och om det löser problemet är det bara tillfälligt, det kommer bara att dra åt sej ännu mer skit.

    Dra ut bältena helt, lås dom med påsklämmor eller liknande, ta sen en hink med (hand)varmt vatten och milt schampo (alltså för hår) och tvätta bältena noga, jag brukar använda en kökssvamp, gula sidan. Observera hur svart vattnet blir.. Sen sköljer du bältet noga och låter det torka helt i utrullat läge.

    I 9 fall av 10 fungerar det perfekt sen.
    Tack för tipset, nu rullar bältet bra mycket bättre!

    2 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #46
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Besiktades nu idag.
    Hrm hrm….

    Ombes på handbroms höger bak.

    Bra att veta på bromsar bak. Kan nog slipa till skivorna på baksidan också. Hann inte med det igår, slipade bara utsidan.
    Bra att veta bromsrör vänster fram.
    Bra att veta (nästan underkänd) trösklar båda sidor längsgående.

    Så det blir nog lite svetsjobb efter vintern om jag vill behålla bilen… rubriken för tråden: -rädda nära skrotad Saab og9-3 aero gör sig värt namnet.
    Får se sen hur mycket kvar det finns att svetsa i bakom sidokjolarna.

    Någon som vet ifall det finns ekonomiplåt (trösklar) att köpa för vettiga pengar?
    Senast redigerat av Purex den 2021-10-28 klockan 08:57.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #47
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    Skaffa en med bluetooth/wifi och koppla mot telefonen. finns mängder av kul sätt att läsa data i realtid

    1 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  8. #48
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Saablar vad skönt att gå av ett jobbpass 24h om dygnet sen i måndags.
    Så nu tar jag och kopplar av.

    Passar på att önska eder alla en god helg!

    2 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #49
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Ute och försökt att felsöka bilen lite.
    Får en ny knack för varje fullgasrepa. 8st än så länge. 95oktan visserligen men ska testa på 98a när min tank lyser.
    Inga knack vid normal last.


    skiljer 300 mellan mReq och mAir så nåt är ju tokfel.
    Gick igenom alla vakuumslangar idag, såg att jag missat att byta den till BTR, så jag gjorde det. Ingen förbättring men en potentiell luftläcka botad.
    Tryckrör sitter som den ska.
    Kobran är på plats som den ska.
    Körde en repa med R slangen loss och pluggad. ingen skillnad.
    WG stången går fint.

    Klämde på IC slangarna, riktigt mjuka och fäller av sig ORDENTLIGT mycket så där sätter nog jag min peng på just nu.

    50kmh - 100kmh ca 5.2sek på 2an.
    100kmh - 130kmh ca 5.3sek på 3an.
    Enligt Open Sid saknar jag ca 50hk. Kan nog stämma då den är slö.
    Men går för övrigt fint och håller sig inom normal bränsleförbrukning.

    När jag rostlagar trösklarna till sommaren då MCn alltid är mitt sommarfordon så har jag lite tid att gå igenom ICn och lite annat som ändå kan rustas upp.

    Som sagt spikar inte vid normal last så jag kör vidare i vinter som den är!

    1 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #50
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Byter handbromsbackar idag. Vilket j*vla sopjobb. Tappade lätt tålamodet när ena sidan var klar så är jag nu iväg och äter lite lunch.

    Hävarmarna till oken renoverade jag faktiskt.
    Slipade med rondellan med borsthuvudet. Smörjde upp och ledar så fint nu.

    Så… äta lite, sen påt andra sidan…

    Uppdatering:
    Då är bägge sidor klara.
    Körde av bromsskivorna bak ordentligt då bes gnällde på liten anläggningsyta.
    De var riktigt glatta. Men nu ska dom nog ta ordentligt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Purex den 2021-11-02 klockan 15:17.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #51
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Bil godkänd på besiktningen!

    Hur gött e inte det.
    Bil inkl reservdelar under 3000kr
    Nu ska det bli riktigt kul att laga upp trösklar och skärmar

    4 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #52
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Kyltempmätaren i bilen ha visat lite lågt. Så jag misstänkte att nåt är på gång.
    Nu på vägen hem så dog mätaren och fick 278 = p0116. Så jag ska testa byta termostat.

    Ny termostat från speedparts på väg hem tillsammans med O-ring till bypassrör och kobran.
    Kan lika gärna byta ut dom oringarna för att checka av listan över troliga luftläckor
    Senast redigerat av Purex den 2021-11-03 klockan 14:37.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #53
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Laddtrycksproblem löst.
    Köpte ny LMM och nu går bilen som den ska. trodde ja hade luftläcka men icke.
    Så det är ju skönt det.

    Dock delade sig MVn på mitten när jag körde och fick sjukt laddtryck som följd. Tänkte att nej nu fastande WGn. Öppna huven och såg problemet i två delar.

    Jag lovade mig att inte trimma å greja med denna.
    Men nu när den råkar gå som den ska, så blir jag liiiiiiiite sugen att i alla fall ligga runt steg3-steg4 270-290hk dvs.

    Tror mig att det redan sitter ett 2.5” system katback så där är ju en liten fördel.
    Kanske smyger in en universal IC ifrån KL Racing, måste bara måtta lite.
    Så otroligt onödigt och slöseri med pengarna men hittar jag billigt så slår jag till

    2 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  14. #54
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Kyltempmätaren i bilen ha visat lite lågt. Så jag misstänkte att nåt är på gång.
    Nu på vägen hem så dog mätaren och fick 278 = p0116. Så jag ska testa byta termostat.
    Typexempel på dålig termostat, först hänger tempnålen, sen när motorstyrningen tycker att kylningen är för "opålitlig" sätter den felkod, tänder motorlampan och stänger av tempmätaren (vilket i sej är korkat kan jag tycka).

    Båda mina 9-5 Aeros har haft det problemet och det försvann vid termostatbyte.

    Första gången köpte jag även en tempgivare men bytte aldrig, så den ligger kvar på hyllan

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #55
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Yes, har en på hyllan hemma nu, köpte på speedparts 89°. Biltemas är 88°, vet inte om jag gjorde rätt val, men känns rätt iaf. Dessutom var speedparts billigare.
    Ska byta vid ett bra tillfälle. Nu har den ”lagat” sig, men som alla vet så är det lugnet före stormen när nåt lagar sig själv
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  16. #56
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    12120
    Av princip köper jag bara original vad det gäller termostat, delvis för att den ofta är jobbig att byta, fast efter att ha gjort det två gånger på 9-5 tycker jag inte det är så jobbigt längre oklart hur det är på 9-3

    Original orio är f.ö motorad, så att köpa en sån lös är väl helt ok det med.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #57
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    9-3 sitter likadant i det stora hela. Vet ej om det är trängre mellan batteri och termostat.
    Men oav så lite bökigt är det allt om än ej speciellt komplicerat.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  18. #58
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Fick låna annan bil hem idag från jobbet.

    9-3an efter 800m så tändes flera lampor i instrumentet Röd triangel ABS TCS å lite till.
    Tyckte den gick något segt på starten.

    Så mycket riktigt, batteriet visade 9v.
    ACCn stängdes av automatiskt och sen flippade alla mätarna som ett epileptiskt anfall när jag stängde av bilen.

    Så vi får hoppas att lite laddning kan hjälpa, hade förmodligen glömt stänga en dörr ordentligt så kupebelysningen har nog dragit ur batteriet.

    Håller vi tummarna att den startar imorgon och de gnälliga lamporna behålls släckta
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  19. #59
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 866
    Medlem#
    5849
    Hur gick det med laddningen av batteriet?

    Nere hos er har det väl inte kommit någon "riktig" köldknäpp ännu, eller?

    Inläggen om bilar som inte startat och låga batterispänningar börjar ramla in nu, samma som alla andra höstar..

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #60
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    6850
    Nej ingen speciell köldknäpp. -2 i förrgår natt!

    Köpte mig en multimeter idag då min andra hade fått fötter.

    Men i alla fall, jag laddade batteriet. Bilen startade lätt igen. Körde några mil och på väg hem började vindrutetorkare sega.
    Kollade batt i Open sid och det sjunker stadigt. Vid ca 9.5v så tändes alla lamporna i panelen och jag hade ca 1mil hem och började få bråttom. Väl hemma så var värdet 8.4v.

    Ladda upp mitt annars nya batteri över natten igen och satte multimeter på idag. 13.5v.
    Startade bilen och dit med multimeter, 12.2v och sjunker.

    Har inte någon varningslampa för ”inte laddning”.
    Målet idag är att kolla om den drar tjuvström. Bilen får stå orörd så ska jag mäta om några timmar.

    Om inte tjuvström så antingen om det passar tar jag generatorn ifrån min Ng900 som är en reservdelsbil, eller om det är enklare att byta med generatorn på plats, enbart laddningsregulatorn.

    Jag hade bokat tid för hjulinställing och balansering av mina däck idag. Så det känns surt att behöva avboka.

    Återkommer ang tjuvström om några timmar.

    Uppdatering:
    13,35v Kl 09:30
    13,36v Kl 13:30

    Kan nog redan nu dra slutsatsen. Ingen tjuvström
    Senast redigerat av Purex den 2021-11-10 klockan 15:44.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 18:25
  2. Projekt rädda 9-5 Aero MY04 SS
    Av Karlqvist i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-06-09, 06:37
  3. Skrotad fälg p.g.a kass väg!!!
    Av Rickard i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •