Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69

Ämne: Rädda nära skrotad OG9-3 Aero 2002 - Laga generator

  1. #21
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    729
    Angående skivorna får Du kanske anledning att svära när dom en gång skall av.
    Du borde nog undersöka hur skruvar/bultar har klarat åren.

    Hursomhelst kul att motorn snurrar. Det är ett problem mindre...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  2. #22
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Den dagen den sorgen
    Då får kapen åka fram och huggmejsel.. finns ju roligare grejer att göra.
    Senast redigerat av Vfr den 2021-03-12 klockan 19:24. Anledning: ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #23
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Köpte bromsrör å skarv idag.
    Skulle pilla dit.

    Ja då visar det sig att rören är hela.
    Jag har lyckats parkera på en plats där en annan bil har läckt
    Så jag misstänker huvudbromscylindern. Tur är fick vi en ng900 gratis, så jag ska testa om det funkar bättre med cylindern ifrån den
    Imorgon.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Purex den 2019-10-01 klockan 10:16.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #24
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Jahopp. Jag trodde för mycket.

    Huvudcylindern såg ju inte likadan ut när jag väl skruvade bort den från 900an så såg jag att bultmönstret i mot bromsförstärkaren är olik, samt bromsrörens anslutningar.

    Blir till att handla av Hyvens....... igen.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #25
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 142
    Medlem#
    4458
    Både ni och Ulf (Hyvens) gör ett bra jobb med att rädda SAAB:ar till eftervärlden.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #26
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Går också i tankarna att kanske prova renovera huvudcylindern.
    Om man delar på den och kollar loppet osv så det inte är risigt. Så borde ju tex en blästring eller ordentlig tvätt göra det fullt möjligt att få det så rent att den blir nästan som ny med nya packningar. Kanske t.o.m. hona loppet om det kan göra nytta.

    Funderingarna är många, köpa beg och riskera att den inte håller efter 100mil. Lägga 159kr ink frakt för packningarna och hoppas att det funkar eller köpa en piratdel på autodoc för 600kr ink frakt. För 1500kr-2000kr på mekonomen ger jag då inte.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #27
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Nu blev min bil strippad på en vevaxelgivare... Min far fixar en og95 04 åt sin särbos pojk, skulle äntligen besiktiga efter att ha fixat det han visste var kass på 95an, stötdämpare bak, ABS krans + givare, slipa skivor osv.
    Så nu skull han bara besiktiga men tanka först. Tvärdöd efter ha tankat. Startade igen efter en stund så jag misstänkte vevaxelgivaren.
    Tändkassetten funkade då min aero startar med den, och sprutar soppa ifrån ventilen, startar ej på gas.
    OM nu detta var felet så kan jag meddela att varvräknaren rörde sig inte en mm vid startförsök. Så vi kanske har en lurig bil som hittar på fula fel.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #28
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Pillar lite med åbäket ikväll och byter huvudbromscylinder.
    Inte nog att höger bak sitter fast och fick putta in den i garaget på dollys så är Undre röret till huvudbromscylindern fuldragen.

    Någon som vet var jag hittar färdigt rör?


    Så fick bilen en ny vevaxelgivare och en lättare avrostning med lite Hammarlack på bakaxeln.
    Senast redigerat av Purex den 2020-06-05 klockan 18:16.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #29
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Beställer nya bromsar också.
    Ska nog även passa på att blästra till bromsoken och lite annat när blästerskåpet har beställts.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Beställer nya bromsar också.
    Ska nog även passa på att blästra till bromsoken och lite annat när blästerskåpet har beställts.
    Skolan har blästerskåp

    1 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 S 2.0l Cosmi -99 "bruksbilen"

  11. #31
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Ää gick inte lufta bromsarna. Får köpa locket som trycksätter istället. Vänster nippel existerad inte, och det var lögn i helsikotta att suga ur luften.
    Men huvudcylindern är bytt och nytt bromsrör gjorde jag tillslut.
    Vevaxelgivare funkar också.

    Edit:
    Luftman införskaffad!

    Sen undrar jag för mig själv, hur mycket pengar ska jag lägga ner i bilen! Jag får aldrig tillbaka dom, men det är samtidigt kul att kanske ha en Aero som är i Ok bruksskick.
    Senast redigerat av Purex den 2020-06-17 klockan 15:54.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #32
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Pillar lite med klippan idag.
    Bytt bromsok vänster fram.
    Köpte ett Ridex OK för 480kr nytt. Känns väl bra, fick fila ner klacken som är anhåll mot bromsslangen bara annars blir det nog bra.

    Förvånansvärt schyssta frambromsar. Trodde dom var slut, men när jag kollade idag så är dom inte körda speciellt mycket.
    Bak har jag inte kollat ännu.

    Hade ju ingen bra bromsverkan ABS gick in men det var knappt.

    Luftnippel var av på gamla oket så jag kunde bara lufta via banjon. Misstänker att jag aldrig kunde få ur all luft på det viset så jag köpte nytt OK.


    Sen är det ju såhär.

    Min 9000CSE A50 pissar bränsle nånstans så den har jag inte orkar pilla med. Tänkte då när jag fick hem denna bilen i helgen till mitt garage på jobbet, tur att den denna saaben inte läcker bränsle iaf... HAHAHHA. Kollar i snön, fina färger som rinner och vid bränslefiltret nånstans så sprutar det ut bensin.

    Don’t jinx it, säger jag bara. Ibland ska man inte tänka alls

    Hittar inga spruckna slangar. Men jag ska testa byta filtret och se om det läckte där. För dum som jag är, så pillar jag av filtret INNAN jag låter någon sätta på tändning så jag ser var det läcker.
    Tappar filtret i marken så muttern i filtret lossnar och går inte att få dit igen.

    Nytt filter då ja.....




    Sen en fråga. Någon som vet om det påverkar speciellt negativt om man ska skarva ett plaströr med en hylsa invändigt
    Och trä en slang utanpå. Ifall det hämmar flödet mycket?
    Alternativet är en slangskarv i mässing och värma på med slangklämma också.

    (Ifall en bränsleslang är brusten någonstans)
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #33
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 291
    Det finns färdiga stöhylsorpå tex mekonomen som man för in i slangen för att sätta en slang utanpå allt och kunna dra åt. dom är inte tjocka alls och borde inte hindra nått flöde.

    Väldigt billiga om jag minns rätt

    1 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 568
    Medlem#
    6973
    Vanligt med sönderrostade banjoanslutningar på äldre bilar...

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #35
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Det finns färdiga stöhylsorpå tex mekonomen som man för in i slangen för att sätta en slang utanpå allt och kunna dra åt. dom är inte tjocka alls och borde inte hindra nått flöde.

    Väldigt billiga om jag minns rätt
    Låter super, då har Sickan en plan!


    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vanligt med sönderrostade banjoanslutningar på äldre bilar...
    Ska hålla ett extra öga på dom när jag startar upp. Tack för input.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  16. #36
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Hyvens du hade så rätt.

    Va en stråle ut ifrån banjon.

    Fördel, det var på sidan av filtret mot motorn. Där finns ju massor av utrymme.

    Bilen fick en hel burk underredsmassa idag också.
    Stålborste o lite ”färg” gjorde susen tills det syns igenom nästa gång!
    Senast redigerat av Purex den 2021-02-28 klockan 18:50.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  17. #37
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Fördel.

    Bränsle läcka åtgärdad.
    Funkar mycket bra med stödhylsa och kränga en slang över och en ny banjo i motsatt ände. Så plus för den fixen.

    För er andra som gör samma renovering. Stödhylsa-4mm mekonomen 10kr, bränsleslang 8mm invändig, banjo m12x8mm it från bränslefilter och m14x8mm in till bränslefilter.
    Glöm ej slangklämmor. Jag köpte rostfritt och hela kalaset gick på strax över 200kr.

    Banjokoppling och slang köptes på hydroscand.


    Minus Idag.

    Fortfarande sjunkande pedal och dålig bromsverkan.
    Visst skivorna är knappast blanka. Men pedalen är bara stum när bilen är avstängd, väldigt lite motstånd är bilen är igång.

    Byglarna sitter bra på alla Bromsoken.

    Funderar på om bromscylindern jag köpte kanske är kass den också.
    Ska iaf packa om den med en repsats då ny kostar 860kr på autodoc och 1300kr på autoexperten.

    Den konstiga backventilen ifrån vakuum”klockan” till insuget verkar vara hel, (det ska väl vara undertryck i den eller? Lossade den ifrån tryckröret och då va det ”sug” i den.
    Men går ej att blåsa och suga i den när bilen är avstängd. Dock går det att suga lite i den andra förgreningen som sitter nedanför tryckröret på insuget fast med visst fjädrande motstånd..


    Så frågan lyder...

    Är det fel på huvudcylindern, eller vakuum”klockan” ?

    Edit:
    Fick en idé av en youtube video...
    Eftersom pedalen blir ganska stum med avstängd bil.
    Men går i bott när bilen är startad.

    Ska försöka undersöka om jag fått en läcka mellan bromscylinder och vakuumklockan.
    Det sitter ju en O-ring där emot ”tror jag”. När jag tryckte pedalen flera gånger idag så hörde jag en kort pys ljud. Det kanske sipprar ut där!!!!

    Hoppas Såpa + vatten funkar.
    Senast redigerat av Purex den 2021-03-08 klockan 18:17.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  18. #38
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Någon som kan svara på om NG900 bromsservo inkl huvudcylindern går att montera på en OG93 med rätt sorts bromskraft osv?
    Förutsätt att jag gör nya rör till ABS-enheten.

    Har ju en NG900 -98a som plock bil på gården.

    Att huvudcylindern inte har samma bultmönster har jag märkt då jag försökte montera 900ans på 93an, och att rören sitter annorlunda.

    Tanken slog mig när jag läste på repsatsen för huvudcylindern att den är för NG900/OG93
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 568
    Medlem#
    6973
    Det går att montera NG900 grejerna och det kommer att funka.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #40
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Denna månaden har hänt lite grejer med bilen ändå.
    Bytt programvara från en hempulad E85 mapp som det inte ens fanns en graf att se i mappen.
    I med ec2000eu och bilen går nu hur fint som helst.

    Bromsarna löstes genom att byta klossar runt om, så nu tar pedalen inte längst ner i botten utan högt upp med fint bett.

    Innan besiktning skall jag försöka fixa bältessträckarna fram. De rullar inte upp sig så bra. Ska prova silikonspray.
    Sen måste jag täta lyktorna bak, det läcker in vatten i bagaget på båda sidor.

    3 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 18:25
  2. Projekt rädda 9-5 Aero MY04 SS
    Av Karlqvist i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-06-09, 06:37
  3. Skrotad fälg p.g.a kass väg!!!
    Av Rickard i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •