Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Mystiskt elfel night panel + SID högtalare NG9-3 -11

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Mystiskt elfel night panel + SID högtalare NG9-3 -11

    Hej allihop,

    För några månader sedan dog högtalaren i SIDen på min NG9-3 1.9ttid -11. Kom fram till att det var ett vanligt fel och bytte högtalaren till en eftermarknads. Den nya högtalaren fick jag löda med tunna kablar till "pelarna" som den gamla satt fast på. Blinkersljud, backsensorljud etc. har funkat felfritt sedan dess, fram till nu...

    För någon vecka sedan började night panel aktiveras av sig själv under färd. Det gick att avaktivera igen så jag la inte någon större vikt vid det. I fredags kom jag fram till att night panel aktiverades när jag la i backen, varje gång. Igår, lördag, dog både night panel funktionen OCH högtalaren i SIDen.

    Jag monterade ner instrumentpanelen och provade byta till en reservhögtalare, det fungerade inte. Provade mäta med en multimeter och insåg att det går ingen ström till högtalaren när blinkers eller annan funktion som borde ge utslag är igång.

    Vad som än har gått sönder verkar det bara påverkar SID högtalaren och night panel funktionen. Jag har slut på idéer och hoppas att någon av er kan hjälpa mig. Någon som har haft samma/liknande problem? Någon som har ett elschema som kan vara till hjälp?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Uppdatering: Jag svängde in på en gata och när jag körde över cykelbanan kom blinkersljudet tillbaka och night panel funktionen började fungera. Jag stannade vid sidan av vägen och la i backen, ljudet till backsensorn fungerade igen men likt innan aktiverades night panel när jag la i backen. Plötsligt dog både SID högtalaren och night panel funktionen igen, detta när jag höjde ljusstyrkan i instrumentpanelen till max och SID högtalaren gav ifrån sig ett pip. Denna gången var nightpanel aktiverat när allt dog och gick således inte att stänga av. Jag startade om bilen och då var night panel inte aktiverat, varken night panel eller SID högtalaren fungerade.

    Har bestämt mig för att ta bilen till en verkstad med tech 2 och se om de kan hitta någon felkod. Tar dock gärna emot tips under tiden, har blivit aningen besatt av att lösa detta

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med Night Panel OG9-5
    Av Robert95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-05-13, 17:38
  2. Hur fungerar Night Panel? OG9-5
    Av fälgen i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 01:55
  3. Night Panel på NG9-3
    Av Jezper i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •