Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turbotrycksfel vid varm motor OG9-3 -00 185hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Turbotrycksfel vid varm motor OG9-3 -00 185hk

    Hej alla Saab ägare.

    Jag behöver hjälp med min saab 9-3 från 2000, jag kan inte så mycket om bilar mer än att köra typ. Jag har haft denna pärla i snart 11 år och den passerade nyss 17 000. Jag servar den varje år fortfarande på märkesverkstad osv.
    Problem började med att motorlampan började lysa med koden P0171 (system to lean to bank) i januari typ, jag har en sån biltema diagnosverktyg så jag kunde kolla upp det. Men jag märkte inte så mycket på bilen kom mest upp underkraftigt gas på drag.

    Jag tog bort koden sen gick det några månader kom den upp igen så tänkte måste ta tag i detta. Efter jag bytte den vita backventilen och lite dåliga vakuumslangar så försvann koden och har inte kommit upp mer sen dess. Men eftersom jag inte kör mycket utanför staden så nu på sommaren märkte fan var slö den är ibland när man ska ut och köra runt i landet. Vid kall start kickar turbon upp till mitten men när oljan och bilen blivit varm 5 min senare så går turbomätaren endast till första lingen innan mätaren byter färg.

    Även om jag varvar så händer inget mer än att det kommer till första sträcket på mätaren antar jag läste någonstans att detta är grundtryck.

    Detta har jag gjort än så länge eller kommer göra
    • Bytt Vit backventil
    • Bytt dåliga vakuumslangar
    • Bytt tändstift
    • Bytt magnetventil
    • Bytt avlastnings ventil
    • Kommer byta magnetventil bypass i veckan (den som sitter på väggen i motorrummet)
    • Verkstad byte bränslefilter 2018 och luftfilter 2019 i samband med service

    Felsökningar
    • Rengjort luftmassemätaren med elektronik rengöring
    • Kollat slangar genom att spruta såpa med vatten se om det bubblar vid de olika kopplingarna
    • Kollar på alla slangar jag kan se och klämt på så ingen sitter löst ifrån vad jag kan se från att öppna huven.
    • Provat att nolla med att ta bort minus polen i 10 min
    Jag har en som sagt billig diagnosverktyg från Biltema som jag kan kolla under färd men jag vet inte vilka siffror jag ska gå efter vad är bra och vad är dåligt.

    Min bil
    • Saab 9-3 årsmodell 2000
    • 185hk

    Jag har fått slut på idéer vad detta kan vara för fel är det luftmassa mätaren hur kan jag felsöka den isf? Kan det vara något annat som man kan testa. Ni verkar vara mer experter än jag. Vad gör man när man inte vet man söker på youtube/forum/internet alla fel och hoppas på det bästa. Och nu är jag här. Förutom detta felet har Saaben funkar väldigt bra under alla 11 år.

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Kan det vara så att du fortfarande brottas med tjuvluft/läckage? "Lean" betyder ju mager och då borde ju motorn få mer luft än vad som är tänkt. Jag hade jagat ytterligare läckage. Tror att årsmodell -00 fanns din bil med både Trionic 5 o Trionic 7 (motorstyrsystemet). Identifieras lättast på färgen av tändkasetten. Röd T5 och svart T7. Har du svart tändkasett kan du följa den här guiden

    https://youtu.be/g6kWoCzDBdg


    Gissar att du har fler murkna slangar än du bytt. Skit i att det är en 9-5:a i guiden för motorn är densamma (dock en 2.3:a i detta fallet men ändock densamma).
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Kolla jordpunkterna, ffa den som sitter på termostathuset. Lossa lite lätt, gnugga kontakten, och dra år igen.
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej
    1-det är en svart tändkasset för T7 , jag kollar slangar en gång till för att se
    2-var sitter termostathuset och hur ser den ut ?

  5. #5
    Hål i grenröret?
    Saknar du några pinnbultar?
    Spännt downpipen ?

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Här är en guide för termostatbyte med en del fina närbilder. Avser återigen en 9-5:a men skit i det för vi har ju kommit fram till att det är en stort sett identisk motor.

    https://utiskogenblog.wordpress.com/...saab-9-5-aero/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Hål i grenröret?
    Saknar du några pinnbultar?
    Spännt downpipen ?
    Ingen kritik men jag fattar fattar inte hur det hänger ihop med lös down downpipe, hål i gren etc. Lust o förklara?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    tack ska titta på detta i morgon

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    hej alla nu är det löst det va det sista jag hade kvar att byta luftmassemätaren och nu går den som vanligt igen. nu ska den gå problemfritt ett tag till hoppas jag

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. varm motor startar ej, 9-5 2,3t
    Av Mnp_T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 23:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •