Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med ABS-styrenhet OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Problem med ABS-styrenhet OG9-3

    Hej,

    Jag har har nu fått det typiska problemet med att ABS-styrenheten börjar lägga av, bromslampa, abs lampa, tcs tänds, och hastighetsmätaren står på 0km/h. Detta sker lite till och från, men blir värre och värre. Har också läst ut felkoden P1625 som jag har läst, är kopplad till ABS:en. Frågan är nu om jag ska byta ut den mot en begagnad av samma modell eller om jag ska skicka in den någonstans på omkalibrering, vilket jag också har läst att man kan göra. Är det någon här som vet vad som är mer värt, och vart man kan få tag på begagnad del, respektive omkalibrering?
    Bilen är en 9-3 aero 5D Salomon (205 hk) från 2002. Kan också vara värt att tillägga att den är steg 5 trimmad från maptun, men det borde väl inte påverka?

    /Simon
    Senast redigerat av Simon000331 den 2019-08-12 klockan 13:50.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det handlar inte om omkalibrering utan oftast är det kontaktproblem mellan stora kontakten och själva kretskortet innanför plasten. Där ligger det hårstråtunna ledare mellan kort och ut till kontakten och dessa går av eller glappar ibland. Så i det stora hela är det nog enklare att laga det man har än att köpa beg och få ett som lägger av snart det också. men det beror ju på tillgång också, vissa är väldigt vanliga och vissa finns knappt alls. man får googla numret på enheten.

  3. #3
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    http://innosund.com/repair/saab/saab-abs/

    https://www.bqe.se/produkt-kategori/...b-9-3-abs-esp/

    Jag har en bil med en styrenhet lagad av innosund (om man skall tro klisterlappen) som kan krångla åter igen beroende på vädret.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag kan starkt rekommendera bqe. Skickar allt mitt dit numera och han har lagat saker jag fått i retur som icke reparerbara av andra större aktörer.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Någon som vet något om actronics då? Såg att de också gör sånt
    https://www.actronics.se/motor-styrenhet

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    ACtronics AB i Strömstad gör bara jobb åt företag. Jag ringde dom i somras och försökte köpa stegmotorer till MIU. Det var tvärnobben. Lösa delar levererar dom inte till företag heller.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar hittils, jag hittade ett ställe som jag har skickat in till nu. Men det är något märkligt jag har upptäckt. Efter att ha plockat ut ABS-enheten och även tidigare när den glappade, märkte jag att turbon inte laddade ordentligt. Någon som vet vad detta beror på? Baseras programmet som styr turbon delvis på ABS:En eller? Har ju steg 5 från maptun så de kanske gör så?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det krävs hastighetssignal för att det ska bli något laddtryck. Nu är det ett felsäkert läge.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Hej,

    Puffar upp denna tråd igen då jag står inför samma problem... P1625, död hastighetsmätare, ABS och TCS varning etc...
    Det jag är nyfiken på är om någon här har provat att fixa omlödningen av kretskortet själv?
    Det handlar inte främst om att spara pengar utan mer att jag tycker det är en kul utmaning att laga saker. Bilen är dessutom inte värd många tusenlappar längre...
    Tar tacksamt emot tips och länkar till bra DIY-instruktioner!

Liknande ämnen

  1. Styrenhet till Centrallås problem
    Av CarlT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 13:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •