Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-3 Cab 2004 elfel höger dörr

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Älvängen
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 Cab 2004 elfel höger dörr

    Hej!
    Mitt första inlägg här på forumet.
    Har köpt mig en Yellowlime NG 9-3 cab 2.0T årsmodell 2004 med chnr 853 som jag har lite som projektbil.

    Har ett fel att c-lås, elspegel och fönsterhissen inte fungerar i högerdörren. Har läst mig fram till att det ev kan vara dörrmodulen som kan vara trasig. Undrar då var den sitter och om det är möjligt att byta den utan större problem? Eller om ni känner till något annat som kan vara fel.

    Har haft loss kabelhärvan i dörrstolpen och kollat så att kablarna är hela i gummigenomföringen, säkringen som sitter i elcentralen för högerdörr är även den hel.

    Alla tips och råd är välkomna då jag gärna vill få ordning på bilen och kunna njuta av den lite innan hösten kommer på riktigt
    Senast redigerat av Saab9-3NGcab den 2019-08-13 klockan 16:48.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Välkommen till forumet!
    Dom är snygga dom där 9-3 cab i just den kulören, vill också ha! Felet får någon annan svara på då jag mest har vana med 9-5..

    Tipsar om att du redigerar din profil lite så det syns var i landet du är. Kan finnas ngn vänlig med tech2 instrument i din närhet som kan hjälpa till med diagnos av felet.

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Kontrollér at det også er spenning i begge punktene på sikringen (#8 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet). Er dette i orden kan sikringen trekkes noen øyeblikk for "omstart" av styringsmodulen (PDM) for å se om dette endrer noe.

    PDM: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=12803948.

    EDIT: "- säkringen som sitter i elcentralen för högerdörr ."
    Senast redigerat av Norrbagge den 2019-08-11 klockan 14:03. Anledning: ?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Älvängen
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Kontrollér at det også er spenning i begge punktene på sikringen (#8 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet). Er dette i orden kan sikringen trekkes noen øyeblikk for "omstart" av styringsmodulen (PDM) for å se om dette endrer noe.

    PDM: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=12803948.

    EDIT: "- säkringen som sitter i elcentralen för högerdörr ."
    Kollade säkring nr8 nu ikväll och den är hel och 14v kommer i stiftet när bilen är igång så där verkar inte felet vara heller.
    Plockade ut den i ca 30 sekunder och satte tillbaka den igen men fortfarande uteblir funktionerna i högerdörren 😫

    PDM går den att byta utan problem eller måste den "giftas in" i min bil igen? Hittade två sådana till salu på bildelsbasen på ett skrot nära mig nämligen.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    PDM må ikke "giftas in". Brukt KAN fungere i din bil, men må mest sannsynlig reservedelsprogrammeres for å tilpasses den.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Saab9-3NGcab Visa inlägg
    Kollade säkring nr8 nu ikväll och den är hel och 14v kommer i stiftet när bilen är igång så där verkar inte felet vara heller.
    Plockade ut den i ca 30 sekunder och satte tillbaka den igen men fortfarande uteblir funktionerna i högerdörren ������

    PDM går den att byta utan problem eller måste den "giftas in" i min bil igen? Hittade två sådana till salu på bildelsbasen på ett skrot nära mig nämligen.
    Cab unika bara så du vet om.
    Passar inte från en 4D eller 5D.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Älvängen
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Cab unika bara så du vet om.
    Passar inte från en 4D eller 5D.
    Köpte från en cab men den var tydligen till bak hissen så får åka och lämna tillbaka den imorgon :/

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    PDM behöver läggas till med Tech2 + säkerhetsaccess. Den är med i Immobiliseringskedjan så en PDM från annan bil kommer att göra att bilen inte startar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Älvängen
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Problemet är löst. Vid A-stolpen så finns ett gult kontaktstycke som ska gå ut till kabelhärvan i dörren. Av någon anledning så var den urkopplad och när jag pluggade tillbaka den igen så hoppade allt igång

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    >saab9-3NGcab, bra att det löste sig och tack för att du uppdaterar i tråden med lösningen.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tröga dörrgångjärn OG9-5, 9000 m.fl
    Av ergu i forum Allmänt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 14:00
  2. Elfel stegmotor AC höger sida 9-5
    Av Pontaaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •