Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
TU__00?

Finns 7st Viggen 2002:
4 3-dörrars
2 5-dörrars
1 cab

Färger:
1 stålgrå (5-dörrar)
2 svarta (1st cab och 1st 3-dörrar)
2 röda (båda 3-dörrar)
2 silver (1st 5-dörrar och 1st 3-dörrar)

Taklucka på en silver 5-dörrar och en silver 3-dörrar.
Den stålgrå är USA-import.

Min gissning är ju att de Viggen som kommer bli mest värda är de i lightning blue och 3-dörrars, helst med taklucka. Det var så SAAB valde att marknadsföra bilen och det är så den kommer bli som mest ikoniserad.
2002 är jag inte säker på att man faktiskt kunde få den i Lightning Blue längre och då tycker jag nog att Röd är bästa alternativet.

Är den, eller har den varit trimmad eller ombyggd i chassiet?

Enligt byggpappret är din bil byggd enligt US-spec och har haft MPH-mätare och 315MHz-fjärr. Den verkar ju dock vara svensksåld och det var inte helt ovanligt att SAAB sålde bilar i Sverige trots att de var byggda för annan marknad.
Om jag minns någorlunda rätt så erbjöds inte Viggen sådär väldigt officiellt i Sverige 2002 så det kan vara så att alla 02or som såldes i Sverige egentligen skulle ha gått till USA.
De 7 som finns i Sverige är alla utom en byggda enligt US-spec, den sista Canada.

Är den i mycket bra skick och "oskruvad" vad gäller motor och chassie så skulle jag nog gissa att den kan betinga ett rätt ansenligt värde. Dock, om du inte har någon stress med att bli av med den och har någon bra stans att förvara den så skulle jag vänta lite till. Antalet fina original-Viggen sjunker stadigt och priset på fina exemplar kan bara bli dyrare. Till slut kommer den få samma status som og900 Aero.
Riktigt skoj o se dessa siffror som det ser ut så e där ju inte precis många röda 3 dörrars ju bilen i sig e oskruvad men motor och växellåda e uppgraderad kan man väl säga men ser helt original ut i utförandet förutom tryckröret men inga stora grejor e gjorda. Det e smidda kolvar och större turbo bara sen e där en diff i lådan ..det tar emot om man skulle sälja men intresset har helt stannat upp och andra intressens finns som kostar pengar dock men som någon skrev här hade jag haft mer plats hade den nog gärna fått stå i ett hörn där jag inte såg den i några år hehe.