Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Värde på 9-3 Viggen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    skåne
    Inlägg
    67

    Värde på 9-3 Viggen

    Vad skulle man kunna tänkas ha för värde på en 9-3 viggen 02a 12700mil..nåt litet små fix e där att göra på den men jag har sj bara kört den 1700mil sedan 06 då jag köpte den givetvis handlar det ju alltid om att hitta rätt person annars e ju inget värt nåt men om man ev skulle sälja så e jag lite nyfiken på vad man skulle kunna ha för start bud.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Enda sättet att veta är ju att lägga ut den till försäljning.

    När det är dessa bilar så handlar det ju mycket om skick. skador? rost? är bilen orginal? om inte, vad är gjort?

    vad är det för "småfix" att göra?

  3. #3
    125 tkr om karossen är fin (vilket fotot indikerar). Sista årsmodellen av starkaste versionen samt bästa karossen av 9-3OG.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    skåne
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Enda sättet att veta är ju att lägga ut den till försäljning.

    När det är dessa bilar så handlar det ju mycket om skick. skador? rost? är bilen orginal? om inte, vad är gjort?

    vad är det för "småfix" att göra?
    Batteriet till larmsiren börjar ge felkod och framrutan e original och börjar bli matt samt skulle behöva hitta en ny antenn till taket då den börjar torrspricka men har försökt hitta på nätet men utan framgång..annars funkar den som det ska så det e inga allvarliga grejor precis

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    TU__00?

    Finns 7st Viggen 2002:
    4 3-dörrars
    2 5-dörrars
    1 cab

    Färger:
    1 stålgrå (5-dörrar)
    2 svarta (1st cab och 1st 3-dörrar)
    2 röda (båda 3-dörrar)
    2 silver (1st 5-dörrar och 1st 3-dörrar)

    Taklucka på en silver 5-dörrar och en silver 3-dörrar.
    Den stålgrå är USA-import.

    Min gissning är ju att de Viggen som kommer bli mest värda är de i lightning blue och 3-dörrars, helst med taklucka. Det var så SAAB valde att marknadsföra bilen och det är så den kommer bli som mest ikoniserad.
    2002 är jag inte säker på att man faktiskt kunde få den i Lightning Blue längre och då tycker jag nog att Röd är bästa alternativet.

    Är den, eller har den varit trimmad eller ombyggd i chassiet?

    Enligt byggpappret är din bil byggd enligt US-spec och har haft MPH-mätare och 315MHz-fjärr. Den verkar ju dock vara svensksåld och det var inte helt ovanligt att SAAB sålde bilar i Sverige trots att de var byggda för annan marknad.
    Om jag minns någorlunda rätt så erbjöds inte Viggen sådär väldigt officiellt i Sverige 2002 så det kan vara så att alla 02or som såldes i Sverige egentligen skulle ha gått till USA.
    De 7 som finns i Sverige är alla utom en byggda enligt US-spec, den sista Canada.

    Är den i mycket bra skick och "oskruvad" vad gäller motor och chassie så skulle jag nog gissa att den kan betinga ett rätt ansenligt värde. Dock, om du inte har någon stress med att bli av med den och har någon bra stans att förvara den så skulle jag vänta lite till. Antalet fina original-Viggen sjunker stadigt och priset på fina exemplar kan bara bli dyrare. Till slut kommer den få samma status som og900 Aero.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    TU__00?
    En av garaget-bilderna avslöjar siffrorna i regnumret, så "ja".

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    TU__00?

    Finns 7st Viggen 2002:
    4 3-dörrars
    2 5-dörrars
    1 cab

    Färger:
    1 stålgrå (5-dörrar)
    2 svarta (1st cab och 1st 3-dörrar)
    2 röda (båda 3-dörrar)
    2 silver (1st 5-dörrar och 1st 3-dörrar)

    Wow fränt med all info du sitter inne om Bollman. Riktigt trevligt att läsa.

    Finns inga uppgifter på antal sålda Viggen i Sverige och hur många Viggen det finns kvar, påställda/avställda i Sverige idag?
    Vore kul att få ett hum om hur många som försvunnit. Sen kan man ju bara gissa sig till om de gått på export eller skrotats.

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    >Glader9991 om du går till car.info å knappar in ditt det nr.

    Skrolla sedan ned till botten på sidan så finns lite info från Transportstyrelsen Ang antal och antal med samma motor.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    >Glader9991 om du går till car.info å knappar in ditt det nr.

    Skrolla sedan ned till botten på sidan så finns lite info från Transportstyrelsen Ang antal och antal med samma motor.
    Behövs inte regnr för det!
    https://www.car.info/sv-se/saab/9-3/9-3-viggen-6617429

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Häpp!

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Tänk om man ändå haft ett dubbelgarage... (suck...)
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Tänk om man ändå haft ett dubbelgarage... (suck...)
    Haha, det hade inte hjälpt. I så fall hade det nog redan stått två bilar där. Här är det fyllt med två bilar, en MC och massor av verktyg och annat bra att ha.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den enda Viggen jag har kört fick jag låna av återförsäljaren några timmar när jag väntade på leverans av min Aero. Jag betalade 266k totalt för min Aero inklusive avtagbart drag, vinterhjul på original alufälgar, träpanel, larm, CD-växlare och metalliclack. Det är nog bara takläckan som saknas då jag redan hade haft täckläcka på min 900i. En Viggen kostade ganska precis 100k mer hösten 1999. Då tyckte jag att det var helt orimligt stor skillnad för att få en motor som var i stort sett oanvändbar då den spann på de första tre växlarna om man bara gasade lite mer än försiktigt. Jo, man fick bättre bromsar och annan plast också. Idag hade troligen en Viggen i bra skick varit värd 100k mer än en Aero i bra skick.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    En Viggen i originalutförande är väl en ren samlarbil. Något högre bruksvärde har den knappast. Den är hopplöst föråldrad idag. Möjligen som entusiastbil, då.

    Viggen är den enda Saabmodell jag vet att någon kallat bajskorv. "en polerad bajskorv som blev utbuad världen runt". Det är ett ganska unikt omdöme om en Saab på detta forum.
    Har man begränsat med garageplats och bara plats med en mindre bilsamling kan man inte ha "en av varje". Även om man bara samlar på Saab och fritt kan välja har jag svårt att tro att just Viggen kommer med topp 5 eller ens topp 10. Hur cool en viggen än är. Så i jämförelse med andra Saabmodeller borde väl då Viggen inte vara värd så mycket, snarare skitbillig Folk mest ser den nog bara som en og9-3.

    Världens sämsta bil: 9-3 Viggen Cab enligt BBC??
    EVO magazine om Viggen - 5:e sämsta bilen någonsin.


    Men hur man än ser på saken är det en väldigt speciell Saabbil. Några kanske ser värdet i detta.

    Att prissätta en sådan här bil för försäljning går nog bara genom att informera om att den är till salu till rätt pris och be om seriösa bud. Skippa startbud helt. Eller sätt 1kr. Och publicera högsta bud efterhand. Tex på Garaget, Blocket och här. Eter typ 2 månader vet man ganska säkert dagsvärdet. Tradera eller eBay funkar säkert bra om du vill ha bud.
    Senast redigerat av Mr.O den 2019-08-12 klockan 19:14.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    med tanke på att en blå viggen coupe såldes för 99 000 uppe i Trollhättan som gått 24000 mil så tror jag inte direkt värdet minskar..

    bara se i tyskland vad dom begär för dom---de har vett till att ta betalt i alla fall.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den kan nog inbringa minst 125 kkr som turbo4ever föreslog. Det är bara entusiaster som kan tänkas köpa en så speciell Saab. Nog fungerar den som bruksbil om man håller gasfoten i styr men den ska såklart hållas inne under saltsäsongen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Jag har aldrig kört en "Viggen" men den GM900 2.0T som jag hade några år var inte världens bästa vägkramare heller.
    En fd. kollega som vid den tiden jobbade på SAAB Thn och som fått låna en Vigg uttryckte något besviket
    att "Det finns rum för förbättringar". Man fick hålla ordentligt i ratten när man gasade för att inte bilen skulle
    tokstyra rätt ut i terrängen...

    Men det är inte grejen, utan att bilen - hur feldimensionerad bajskorv den än är motormässigt - är ett av få exemplar
    av kvarvarande coupéer som verkar se oskruvad ut.

    Som Mr O skriver är den att betrakta som samlarbil. Inget fel i det.

    Som jämförelse kan man ta en Mercedes E-klass coupé (W124) från mitten av 90-talet. Det finns ganska få
    oskruvade exemplar i gott skick och dom som finns har börjat stiga i värde. De flesta fick till slut en tillvaro
    som vandringspokaler och slutade sönderskruvade på någon skrot.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag förstår inte jämförelsen med Mercedes.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    På detta forum finns det en tendens att värdera Saabar högre än vad den övriga marknaden gör.
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag förstår inte jämförelsen med Mercedes.
    Det finns få W124-bilar i originalutförande och bra skick kvar. Det är alltså sällsynta bilmodeller.

    Bara att koll sig själv i spegeln. Hur många här har en Saab i originalutförande inklusive fälgar? Helst då där ev utbytta delar är ersatta med exakt samma som monterades i fabrik. Det förbättras väldigt mycket när det gäller turbo-saabar. Här tycker vi det är bra att få en egen uppgraderad bil som passar oss själva. Oavsett om det är nytt växellänkage på en 9-5, lite mer krafs i motorn, nyare "snyggare"(?) originalfront eller hirschkopievinge. Ägaren är nöjd och det är det viktigaste. Även om ingen annan i hela världen håller med. Tja även om alla andra i hela världen gör det. Det är inte bara Saab som råkar ut för detta. För att samlarbilar skall ha ett högt värde är originalskick viktigt.

    Sedan är vissa modeller mer eftertraktade än andra. Andra modeller är ingen intresserad av, oavsett skick...

    Hur många finns det som samlar på Saab bilar egentligen? Och har inte de Saabsamlare som vill ha en viggen redan en (cab eller med taklucka) med typ 500mil på mätaren? Är de inte intresserade, ja då är det ju ingen samlarbil utan en slags brukis/finbil/sommarbil. Men för 125000kr är det inte svårt att hitta betydligt bättre bilar.

    Tänk så här om någon har 125000kr att lägga på en bil, vilka är de 10 mest eftertraktade bilmodellerna. Bara att kolla på Blocket...

    Men till saken. Efter att ha kollat på Garaget. Det är helt klart en bil i fint skick och ser välskött ut. Bilen ifråga måste väl ses som en (av väldigt många) trimmade/moddade og9-3. Att man har utgått från/förbättrat/förstört en Viggen är väl egentligen inte så noga. Resultatet är ju en ombyggd og9-3. Det är ju ingen viggen längre. De flesta anmärkningarna på Viggen är för stark motor till den bilen. Att man då ökat effekten från 225 till 332hk är nog inget säljargument direkt... Förhoppningsvis har uppgraderingen av chassit gett resultat, fast räcker det med powerflex och sänkning? Bromsarna är original. Tillsammans med föregående undrar jag om det är positivt eller negativt. Visst kan man tänka sig att någon köper för att fortsätta uppgraderandet och anpassandet. Men då betalar man nog inte mycket extra för att det i grunden var en Viggen...

    Men det är klart man kan ju återställa/uppgradera till original Viggenutförande när man har papper på att det är en Viggen. Då blir den väl så nära äkta det går trots allt skruvande. Det har säkert ett visst värde!

    Så nej, egentligen är nog intresset från samlare inte så stort. Någon medelbilsvensson-bil är det knappast heller. Det är nog närmast en "Entusiastbil". Dvs värdet ligger inte främst på det ekonomiska planet.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ah såg nu att den var trimmad och modifierad.
    Min uppfattning är att i dagsläget så går priset på en SAAB ner med ungefär lika mycket som modiferandet kostat, om man inte hittar någon som är ute efter att göra exakt det och kan tänka sig att spara in på arbetskostnaden.
    En Viggen är endast värd några större summor om den är i strikt originalskick är min mening.
    Spelar ingen roll att den när det begav sig bedömdes som skit (fast jag fattar inte riktigt det för jag har haft og9-3 med standardchassie och steg 3 och det var inte så problematiskt), värdet ligger i att det är en prestandabil från en nu avsomnad tillverkare med ett "känt" namn som tillverkades i en hyfsat begränsad upplaga.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Värde på viggen / Aeropaket??
    Av sku i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 07:32
  2. Värde saab 900 "viggen" -96
    Av Räkan i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 09:44
  3. Värde på 9-3 VIGGEN fälgar med bra däck
    Av Calsonic i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 17:20
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •