Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Montera kungskobran TD04 > MY06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42

    Montera kungskobran TD04 > MY06

    Hejsan.

    Håller på att byta turbo på min 9-5a 2,3 biopower årsmodell 08. Skall sätta i en TD04 för 06 och uppåt med kungskobran. Nu till mitt problem. I WIS:en står det att man skall lossa på skruvarna till wastegate-dosan och montera ditt kobran. Men det är ju omöjligt att skruva tillbaka wastegaten sen ju. Kobran är ju i vägen för den översta skruven? Och det är ju omöjligt att få ner kobran när wastegaten är på plats. Hur skall jag göra? Det enda jag kan komma på att göra är att skruva ner allt igen och montera ditt kobran innan jag skruvar fast turbon i grenröret. Men det vill jag helst slippa.

    Sen en fråga till. V-klammern. Är det meningen att den lilla stödpinnen på kungskobran skall sitta i mellan själva gapet där man skruvar åt torxen?

    MVH Totte
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

  2. #2
    När köpte du kobran och vartifrån? Ny eller Beg ?


    Om du köpte nyligen från SP eller Maptun så verkar de som passformen inte är 100%

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Jag har monterat original TD04 med original kungskobra från 2006.

    Då skruvade jag bort ena skruven till WG klockan, tryckte in kobran så långt det gick emot motorblocket. Sen upp med WG och dit med skruven igen.
    Sen på med kobran på huset och dra åt torxskruven.

    När jag sedan bytte till 19T och inte några äkta grejor blev det svårare. Ganska mycket svårare.
    Då fick ja skruva ur pinnbultarna till grenröret, flytta turbon i sidled så man fick på kobran. Skruva dit den och dra klämman.

    Sen flytta turbon i sidled med packningen på emot grenröret. Sen skruva ner pinnbultarna ovanifrån ner i turbon.
    Gjorde ett snitt med vinkelslipen i pinnbultarna så de gick att skruva med en mejsel.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Saab_evo Visa inlägg

    Sen en fråga till. V-klammern. Är det meningen att den lilla stödpinnen på kungskobran skall sitta i mellan själva gapet där man skruvar åt torxen?

    MVH Totte
    Det stämmer.

    När det gäller monteringen av kobran så har jag valt att löst montera kungskobran på kompressorhuset innan man sätter dit turbon. Man vill verkligen vara säker på att o-ringen hamnar rätt utan några skador, just eftersom det är så bökigt att kontrollera senare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42
    Nu har jag plockat ner allt igen och satte ditt kobran först. Men hur i hela friden kommer man åt att skruva fast vattenröret på vattenpumpen? Är ju ett helvete att få en kopparbricka i mellan röret och pumpen!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    När köpte du kobran och vartifrån? Ny eller Beg ?


    Om du köpte nyligen från SP eller Maptun så verkar de som passformen inte är 100%
    Den är helt ny från Orio.
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42
    Jag löste problemet med vattenröret. Tog och tejpade fast skruven-kopparbricka-röret så att inte skruven åker av röret så fort jag närmar mig hålet vilket gjorde det lättare att ha kvar kopparbrickan som skall ligga mot vattenpumpen. Fick på de första gängorna med hjälp av sambon. Sen var det bara fram med spärrskaftet. Nu närmar jag mig. Hoppas bara allt går som det skall när jag skall starta och att turbon håller ett tag. Tack för hjälpen.
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-02-28, 11:27
  2. Kan man montera en TD04 från 9-5 på en 9000?
    Av nydahl98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 11:50
  3. Montera en td04-15t från en 9000 aero på en Og 900?
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 21:15
  4. [LÖST] Montera kungskobran på en T5, problem med VV.
    Av brollann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 09:54
  5. Hur montera Td04-19t-7# på 9-5/9-3?
    Av KK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 08:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •