Jag har en Saab 9-3 1.8t 2004 som är optimerad (200hk) av tidigare ägare. Har inte jättebra koll på turbo och hur dessa ska bete sig, särskilt inte när dom är optimerade, men det känns som att turbon laddar sent och endast vid ordentliga gaspådrag. Detta kanske är precis som det ska vara, eller så är det något lurt, därav tråden.

Körde tidigare idag lite med Torque och samlade ihop data och gjorde ett par grafer, se nedan. Det man kan se är att den laddar max 1.3 bar (kan det stämma med Steg 1 vilket bör vara runt 200hk?), men majoriteten av tiden så laddar den inte alls. Som sagt, detta kanske är precis som det ska vara. Hur borde den ladda om man t.ex. ligger konstant och kör 110?

Har även en till logg då jag körde lugnare då motorn inte hade hunnit blivit varm, men körde ändå en 10 minuter stadstrafik. Då laddade den en endaste gång, 0.2 bar.

Om det är nånting som inte verkar stå rätt till, vad ska jag kolla då först? Kan ta mer data om så behövs. Kan också nämna att ECUn tycker att allting ser bra ut också, inga felkoder och har aldrig fått upp någon check engine lampa.

data.jpg