Sambon har problem med sin bil som dykt upp efter en blandning av bytta bromsbelägg och skifte från vinter till sommardäck. Är ganska säker att det kommer ifrån höger bak, och först trodde jag att bromsoket var glapp. Men det är ganska stumt, och har bankat lite med gummihammare som ändrade ljudet lite - men det är fortfarande kvar.

Det är ett ljud som "klonkar snabbare" ju snabbare man kör, samt att ljudet försvinner helt om man bromsar lite. Krävs inte alls mycket broms. Oftast så låter det hela tiden, men ibland enbart när man svänger vänster eller höger.

Jag är själv inte så mekaniskt kunnig, men då det försvinner när man bromsar lite så måste det väl ändå vara något med bromsarna? Har frågat lite mer mekaniskt kunniga inom familj och vänner och får allt ifrån obalanserade däck till dåliga dämpare och/eller bussningar.

Kan dåliga dämpare bak orsaka ett sådant ljud? Såg att dom inte var så dyr och verkar ganska lätt att byta - så det kan ju vara värt då dom var ganska slutkörda redan då vi köpte bilen. Nya bromsok kostar ju sin vikt i guld så förhoppningsvis är det inte något med dom som håller på gå sönder.

Har ett spontant ljudklipp jag spelade in under en åktur till ICA Maxi som kanske hjälper identifiera problemet: klonkande ljud.mp3

Bilmodell: SAAB 9-3 Vector 2.0 (NG9-3?)
Modifikationer: Au Naturel
Miltal: Nästan 29000

Tack på förhand!