Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Felkod B0044, Hög resistans Airbag OG9-5 -08

  1. #1

    Felkod B0044, Hög resistans Airbag OG9-5 -08

    Har fått problem med Airbaglampan på min 9-5 -08 (producerad sept 2007).

    Felkoden är b0044 Krockkudde förare steg 2, För hög resistans.

    Första sökningen, både här och på google gav att kontaktrullen troligen var orsak till problemet.

    Jag luskade dock vidare lite för att säkerställa att det var kontaktrullen

    Tech 2 visar:

    Resistans för steg 1: 3,2ohm (innanför spec)
    Resistans för steg 2: 4,8ohm (Utanför gräns som är 4.5 ohm)

    Kopplar jag bort airbagen och ersätter med resistorer (2 ohm), dvs kontaktrullen inkopplad, så får jag värde på ca 3,2 ohm på både steg ett och steg två.
    Sätter jag samma motstånd i kontaktdonet som ansluter mot "bil-sidan" på kontaktrullen (dvs mätning utan kontaktrulle) får jag värde på 2,4 ohm

    Efter att ha gjort denna mätning är jag inte lika säker på att det är kontaktrulle eller ledningsnät som är boven i dramat.
    Uppträder fel på kontaktrullen på detta sätt? Dvs är resistansen 0 ohm (jaja, några milliohm) i normalfall och ökar en aning vid fel eller är felet att det är totalt avbrott?

    Någon som har erfarenhet av att resistansen i airbagen ökar? (Nej, jag ger mig inte på att ohma laddningen i airbagen )

    //Johan
    Senast redigerat av jcfolke den 2019-08-07 klockan 13:49.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Intiutivt låter det som att mätningen med 2 ohms dummy som ger att resistansen i ledningsnäten är på 1,2 ohm låter högst rimligt. När jag mätt på en lös rulle (dock den gamla sorten med ett steg) så är det c:a 1 ohm när man mäter fram och tillbaka. Det pekar tydligt mot att felet ligger i airbagen, och med tanke på att det är en Takata-airbag så skulle jag nog byta den (man vill inte ha en Takata som börjat gå sönder). Mot en ny.

    Med rätt vinkel kanske du möjligen kan få den utbytt på goodwill för att det är en Takata, mer om Takata-problemen här: http://forum.saabturboclub.com/showt...bar-även-Saab
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Tackar för svaret. Då är det troligen ungefär som jag misstänkte.

    Tackar också för länken. Hade inte koll på att SAAB också hade problem med Takata-airbags. Trodde det satt Autoliv i "våra" bilar.

    Såg hos Speedparts att en ny kudde kostade ca 7500 kr. Känns inte särskilt troligt att lokala SAAB-handlaren skulle ge sig till att byta på Goodwill, men man kanske kan få en till bättre pris. Annars känns det mer troligt att jag skickar bilen på skroten.Det står 38000 mil på mätaren, vilket i och för sig inte är något i jämförelse med dina 55000+ @långmilare

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag hade också den felkoden men genom att bara dra ut och in kontakterna så blev det OK för mig.
    Lite oxider och smuts antagligen. Det blev inte bättre efter dina mätningar ?
    Sen måste man nolla koden för att få lampan att slockna.

    1 användare gillar detta inlägg

    Uky


  5. #5
    @Timpa2,
    Dumt av mig att inte testa att sätta ihop det och kolla igår igen innan jag skrev inlägget här, men kände att jag var för trött för att sätta ihop allt igen.
    Jodå, det blev faktiskt bra när jag satte ihop det igen. Håller tummarna för att det "bara" var dålig kontakt.
    Tech2 mäter nu 3.0-3,2 ohm för både första och andra steget.

    @Timpa2, @långmilare,
    Stort tack för era svar. Känner mig lite dum som inte testade att koppla ihop igen innan jag ställde frågan här.

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Leker jag med döden om man i förebyggande syfte försöker putsa kontakterna o lägger på något "kontaktgynnande" klet/spray på airbagen?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Ska inte behövas något förebyggande och jag skulle undvika något klet eller rengöringsmedel också.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Ja, just i airbag-systemet skulle jag undvika detta, speciellt som det blir väldigt varmt där om airbagen löser ut - plasten brukar smälta vid kontaktdonen om man tittar på 9-5 2-stegs airbag smällda på skroten, och man vill alldeles säkert inte att gasgeneratorn riskerar att skapa brand där om airbagen löser ut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. B1333, airbag förare, låg resistans
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 18:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •