Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad heter bulten/banjo på främre bromsok OG9-5

Hybridvisning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    Vad heter bulten/banjo på främre bromsok OG9-5

    Hej!

    Jag tänkte lossa på mitt bromsok fram, men undrar vad det är för typ av bult/banjobult som är kopplad in i oket tillsammans med bromsslangen?

    Den som sitter på nu är väldigt rostig så befarar att den måste bytas ut, men jag har inte en aning vad det är för någon bult eller banjobult.

    Gäller OG9-5, årsm -99
    Vänster bromsok fram


    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vet ju inte vad du har för bromsok på bilen. Då blir det svårt att svara.

    Men eftersom du antagligen ändå tänker köpa denna del kanske det enklaste är att ställa frågan till den lokala Saab/GM-verkstaden samtidigt som du beställer den av dem. Med tanke på att din behöver bytas är det inte orimligt att de till och med har den på lager.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag vet bara att det sitter original bromsok på den, likt Biltemas art 66-5052.

    Bromsen kärvar trots att jag smort upp bromsokskolven samt bytt glidpinnar och tillhörande gummisats. Även slipat ner ytrost i hålet för glidpinnarna så att de glider fint.

    Trots detta kärvar oket, så befarar att jag får byta hela oket.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Det finns renoveringssats för bromsok att köpa också med ny kolv, sällan det är något annat än kolven som är skadad/rostig. Det snabbaste och mest ekonomiska är nog att bara sätta dit ett annat begagnat fungerande bromsok, det är inte svårt att få tag på.

    BDS/Mekonomen/Meca/Autoexperten har sortiment med banjobult för broms. Du behöver även två kopparbrickor per bromsok, en på varje sida bromsslangen.

    Se till så anliggningsytan mot bromsslangen är helt plan så inte kopparbrickan ligger på en rostkant på bromsslangen, då blir det aldrig tätt.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Original hålskruv heter 4345591 och listpris är 40kr st, tätbricka 4345609 6,25kr st
    Standardfel på de flesta gjutjärnsok är att det rostar mellan kolvens tätningsring och bälgen utåt och när det rostar där så nyps kolven fast. Det behöver alltså inte handla om att kolven rostat. Det är ganska ofta jag trycker ur kolvar på en del ok vid belägg byte och bara gör rent och smörjer in. Man behöver sällan byta nå gummidelar heller om de nu inte är skadade då såklart. Sen bör det även påpekas att det har betydelse med vad man smörjer med också. Alla slags sprayer är oljebaserade och förstör/förvärrar problemet på sikt. Bättre med nå droppar bromsvätska innanför damasken isåfall. Men det tar såklart inte bort rost....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Original hålskruv heter 4345591 och listpris är 40kr st, tätbricka 4345609 6,25kr st
    Standardfel på de flesta gjutjärnsok är att det rostar mellan kolvens tätningsring och bälgen utåt och när det rostar där så nyps kolven fast. Det behöver alltså inte handla om att kolven rostat. Det är ganska ofta jag trycker ur kolvar på en del ok vid belägg byte och bara gör rent och smörjer in. Man behöver sällan byta nå gummidelar heller om de nu inte är skadade då såklart. Sen bör det även påpekas att det har betydelse med vad man smörjer med också. Alla slags sprayer är oljebaserade och förstör/förvärrar problemet på sikt. Bättre med nå droppar bromsvätska innanför damasken isåfall. Men det tar såklart inte bort rost....
    Tack för svaret Stefan. Är det artikelnummer hos Orio originaldelar eller gäller det samtliga Saab återförsäljare?

    Jag ska titta över kolven och glidningarna en gång till idag innan jag beslutar mig för att byta oket.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Stefan angav Saabs artikelnr. Det är det man menar om inget annat sägs. Och alla jag vet använder eller känner till detta nr.
    Orio har en fiffig hemsida. Kolla här!
    Saabverkstäder, Maptun, Speedparts mfl tar ofta ut priset som anges här. Moms tillkommer.
    Man kan såklart ta bort rost med vad som helst för olja/medel som metallen tål om man inte kladdar ner gummit. Och ser till att torka rent efteråt! Det riktigt fiffiga med bromsvätska är att man har det till hands, samt att det garanterat inte skadar bromsarna.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Update: Det blev att riva ner bromsen igen och pumpa ut kolven så långt som det gick. Mycket riktigt var där lite beläggningar på kolven som jag missade förut. Det blev att polera upp hela kolven ordentligt sedan avsluta med nytt bromsoksfett. Den gick igenom ombesiktningen utan problem.

    Dock undrar jag hur de mäter bromskraften på besiktningen? När bromsen låg på hade jag VF 3.0 HF 3.1. På ombesiktningen gick VF 2.9 och HF 3.1 som tidigare. Jag förstår mig inte på siffrorna. Om någon har koll på detta så lär jag mig gärna hur det funkar!

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av to0b Visa inlägg
    Update: Det blev att riva ner bromsen igen och pumpa ut kolven så långt som det gick. Mycket riktigt var där lite beläggningar på kolven som jag missade förut. Det blev att polera upp hela kolven ordentligt sedan avsluta med nytt bromsoksfett. Den gick igenom ombesiktningen utan problem.

    Dock undrar jag hur de mäter bromskraften på besiktningen? När bromsen låg på hade jag VF 3.0 HF 3.1. På ombesiktningen gick VF 2.9 och HF 3.1 som tidigare. Jag förstår mig inte på siffrorna. Om någon har koll på detta så lär jag mig gärna hur det funkar!
    De mäter att bromsarna tar jämnt. Så bilen går rakt vid kraftig inbromsning. Dvs INTE hamnar i vänster dike! Typ... Maximal bromsförmåga kollas ej. Bara att det är tillräcklig bromsförmåga.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Vad använder du för bromsoksfett då? Värt att nämna i sammanhanget är att det biltema har och säljer som "bromsoksfett" inte är avsett för hydrauliken. Har mailat dem om detta utan respons.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Det är ett fett som jag köpt från jobbet som är avsett för industribruk, vi smörjer diverse pressar och maskiner med det. Det heter bara "performance high pressure grease", det är säkert +15 år gammalt. Det var väldigt likt den lilla påsen med smörjmedel man fick med satsen med nya glidbultar.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av to0b Visa inlägg
    Det är ett fett som jag köpt från jobbet som är avsett för industribruk, vi smörjer diverse pressar och maskiner med det. Det heter bara "performance high pressure grease", det är säkert +15 år gammalt. Det var väldigt likt den lilla påsen med smörjmedel man fick med satsen med nya glidbultar.
    Fett som används för att smörja hydraulikdelarna får inte vara petroleumbaserat för det tål inte tätning och damask, vanligtvis så använder man silikonfett avsett för bromsar.

Liknande ämnen

  1. Storlek på torxhylsa till främre bromsok? OG9-5
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-05-23, 20:51
  2. Glidpinne till främre bromsok, OG9-5
    Av Deedum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-07-07, 11:40
  3. Banjo kopplings bult..
    Av coolkillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 17:48
  4. banjo-bulten som haller kolvens oljekylningsmunstycke...
    Av HenrikUK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 17:56
  5. Gängsnitt på banjo skruv
    Av LinköpingRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 10:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •