Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Kupéfläkt med dåligt drag i OG9-5 -03

  1. #1

    Kupéfläkt med dåligt drag i OG9-5 -03

    Hej jag har en 9-5 Aero 2003 som har problem med kupefläkten. Den startar som den ska och inga missljud eller så och varmt/kallt funkar.
    Men får ingen fart i den direkt utan när jag drar på fullt så blåser den inte ens halvfart.
    Polarn trodde det var motståndet, så han tog den som satt på hans förra bil, som funkade, men det blev tyvärr ingen skillnad.

    Någon som har någon ide om vad det kan vara? Bilen har gått 21.000.
    Jag själv är inge duktig på att mecka, men kan vidarebefordra era tips.

  2. #2
    Trött kupéfläkt ?

  3. #3
    Ja verkligen trött vad gör man?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av kallekula19 Visa inlägg
    Ja verkligen trött vad gör man?
    Byter den?

  5. #5
    Nu var det ju så att jag inte är någon mekaniker eller kan nått om sånt här, så hade hoppats på mer konstruktiva svar än korta svar som "Trött kupéfläkt ?/Byter den?
    Antar att det finns annat, än just bara fläkten som styr om och hur mycket den ska blåsa eller inte.

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Hade det varit en 06- el nyare hade fläktmotståndet varit en het kandidat. Men på tidigare modeller är det troligen en trött fläkt än fläktmotståndet. Trött fläkt är bara byte av den som hjälper.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Hade det varit en 06- el nyare hade fläktmotståndet varit en het kandidat. Men på tidigare modeller är det troligen en trött fläkt än fläktmotståndet. Trött fläkt är bara byte av den som hjälper.
    Tack för svaret

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Jag hade rotat fram kontakten på fläkten och kopplat 12volt direkt utan en massa styrningar o motstånd i vägen. Då märker man ju direkt om den kommer upp i maxfart.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Jag hade rotat fram kontakten på fläkten och kopplat 12volt direkt utan en massa styrningar o motstånd i vägen. Då märker man ju direkt om den kommer upp i maxfart.
    Tack för tipset, ska vidarebefordra det till han som kan mecka

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Vassego!

    En bit in i följande guide som avhandlar ett byte av kupéfläkten så ser man kontakten ni letar efter:
    https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewto...p?f=32&t=35615

    Hela fläkten behöver inte komma ur bilen och jag är rätt säker på att armaturen för torkararmarna inte heller behöver lossas helt bara för att testa funktionen. Det är först när man bestämt sej för att byta den helt som det krävs, dock behöver torkararmarna lossas. För det rekommenderar jag följande avdragare på Biltema. Ta väck den mässingsfärgade hylsan bara, passar inte annars. Det går med milt våld, sitter bara med en o-ring som låsning.:

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...sal-2000041110
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #11
    Tack för länkarna daspunner

    Lite uppdatering här då problemet kvarstår. Min kompis kopplade batteriet direkt till fläkten och den snurrade lite fort som hans fläkt gör som sitter i hans Saab som blåser jättebra. Så då bör inte fläkten vara "trött".
    Men det blåser fortfarande inte mer i själva kupen, så något borde ju då sitta igen på nått vis? kupefiltret har jag bytt tidigare utan att det blivit någon skillnad. Någon som känner igen detta och/eller har tips på vad man kan göra för att åtgärda felet?
    Tacksam för hjälp

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Jag misstänker två saker i ditt fall. Elektroniken (i den ingår tidigare nämnda motstånd) eller att den faktiskt går upp i varv men nån av luftklaffarna inte öppnar som den skall o släpper in luften. Du skall nog kolla spänningen som faktiskt går ut till fläkten. Koppla loss kontakten från fläkten igen o anslut multimeter, vrid upp fläkten till max inne i bilen o se vad du får för spänning. Du bör få nånstans i närheten av vad du får om du skulle mäta rätt över batteripolerna. Får du det så är det dags o börja felsöka klaffar. Det är också ganska vanligt att ett stag till klaffarna på 9-5:orna spricker/går sönder.
    Senast redigerat av daspunner den 2019-09-07 klockan 01:22.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Jag misstänker två saker i ditt fall. Elektroniken (i den ingår tidigare nämnda motstånd) eller att den faktiskt går upp i varv men nån av luftklaffarna inte öppnar som den skall o släpper in luften. Du skall nog kolla spänningen som faktiskt går ut till fläkten. Koppla loss kontakten från fläkten igen o anslut multimeter, vrid upp fläkten till max inne i bilen o se vad du får för spänning. Du bör få nånstans i närheten av vad du får om du skulle mäta rätt över batteripolerna. Får du det så är det dags o börja felsöka klaffar. Det är också ganska vanligt att ett stag till klaffarna på 9-5:orna spricker/går sönder.
    Tack igen för tipsen, ska vidarebefordra din text till min polare som hjälper mig med detta

  14. #14
    Hej igen, dags att uppdatera då problemet med min fläkt inte blivit åtgärdat än utan nu blivit sämre.
    Tidigare har fläkten gått kanske 25% av vad den borde och nu idag kommer det knappt något luft alls och man hör bara ganska svagt att fläkten snurrar.

    Jag är inge bra på bilar alls men min polare som är duktig och jobbar som bilmeck har fastnat. Det som är gjort är att vi bytt fläkt, bytt fläktmotstånd, mätt spänningen på fläkten och den får tillräckligt med ström.
    Någon som har fler tips? Jag antar att tec2 inte kan se några fel och exakt vart felet sitter?

    Tacksam för hjälp som jag kan vidarebefodra till min polare som meckar.

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    I tilfelle dere ikke har kjørt kalibrering for kontroll av ev. feilkoder: Trykk "AUTO" og "OFF" samtidig, mens motoren går.

    Mål spenningen i begge punktene (mot jord/minuspolen) på sikring #22 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet med vifta på full hastighet. Skal vise batterispenning/ladespenning.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Idag startade jag bilen och gjorde en kalibrering men fick inga felkoder. Stängde av bilen och satte på tändningen så jag kan höra fläkten gå lite svagt.
    Fläkten går ca 10% av vad den borde, när jag kör från kallaste graderna fram till 24 grader. När man klickar på 25 grader får fläkten ner till ca 5% och när jag sen klickar mig upp från 27 grader till max så slutar den blåsa helt. Det kommer värme men blåser inte.
    Går jag ner till 27 grader börjar den blåsa liiiite igen osv. Man hör lite svagt att den "jobbar" där inne när man ändrar från 24 till 25 och sen tillbaka, samma från 27 till maxvärme
    Fläkten bytte vi som sagt i höstas så det ska funka.
    Något verkar få fläkten att tro att den inte ska blåsa?. Kan det vara någon någon sensor? eller kan det vara själva styrenhet manöverenheten som är trasig?

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det er flere mulige feilkilder, som ACC-modulen (ja), vifteregulatoren ("motståndet", OM dette som ble byttet inn ikke var i orden) eller kontaktproblemer.

    Du nevner ikke at målingen over sikringen er utført, men denne samt noen andre målinger, om dere har et multimeter, kunne kanskje ha pekt i retning av hvor feilen ligger.

    Når temperaturinnstillingen velges >27oC eller <15oC vises da hhv. "HI" og "LO" i ACC- displayet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Tack för tipsen Vi har inte hunnit mäta vid säkring 22 som du tipsade om men det ska vi göra nästa gång jag träffar min bilmeck.

    Sen förstår jag inte vad du menar med "Når temperaturinnstillingen velges >27oC eller <15oC vises da hhv. "HI" og "LO" i ACC- displayet?"?

  19. #19
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Han menar att när du ställer in högre än 27 grader så ska det stå HI (högsta) eller lägre än 15 grader så ska det så LO (lägsta) i AC panelen.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-10 klockan 10:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  20. #20
    Aha tack för förklaringen och ja det gör det
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-10 klockan 10:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Dåligt drag med steg 1 (BSR)
    Av Holger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 18:00
  2. Dåligt drag i 9-3SC V6?
    Av simmar´n i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •