Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Kupéfläkt med dåligt drag i OG9-5 -03

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av kallekula19 Visa inlägg
    - Vi har inte hunnit mäta vid säkring 22 som du tipsade om men det ska vi göra nästa gång jag träffar min bilmeck.
    Dette er "drivspenningen" til vifta, og når dere først er i gang med måling bør også styrespenningen kontrolleres: Ta av kontakten til vifteregulatoren ("motståndet") og mål mellom pinnene til grønn/blå (styrespenning) og grønn/hvit (jord) ledninger. Der skal det kunne måles 0(1)-5 V når viftehastigheten justeres (manuelt) min/maks.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22

    Smile

    Tack för tipset, ska be min vän göra det så snart vi ses
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-11 klockan 14:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #23
    Tyvärr har inte min kompis som brukar hjälpa mig, tid med detta.
    Så finns det någon i Stockholm som har kunskap och lust att hjälpa mig med detta problem?
    Jag bor i Västerort men kan givetvis åka en bit.

  4. #24
    Kan uppdatera att idag så bytte polaren kupefilter på min bil, samt att dom då drog kablar från nått ställe där under där filtret sitter och sen direkt till batteriet. Då klickade det till lite som om det vore nått relä och sen blev det riktig fart i fläkten Dom sa dom kopplade "bakvägen". Så nu går det bättre igen även om den går långt ifrån vad det borde gå. Men är det någon som har en annan teori med den info? Varför går den fullt om man kopplar "bakvägen", men sen saktar ner när man kopplar ifrån? Det betyder iaf att det inte är nått fel på själva fläkten. Finns det något relä? Eller låter det som det kan vara själva styrenheten?

  5. #25
    Jag gör en uppdatering igen och hoppas någon kan hjälpa mig.
    Jag bestämde mig för att köpa en begagnad styrenhet / manöverenhet från skroten. Tänkte att förra ägaren kanske försökt lösa detta problem tidigare, så jag bad dom på skroten kolla så jag verkligen får rätt till min bil.
    Jag har en 9-5 Aero 2002-03 och den som satt i min bil nu har siffrorna 50-48-574 och när han gick in i Saabs register och kollade vad jag skulle ha till min bil fick han siffrorna 50-48-384 så den beställde jag och fick idag.
    Testade att byta och den funkade inte heller som den ska. Fick felkod 18.
    När jag kollar vad det ska betyda står det 18. Värmeväxlare solenoid Kortslutning till B+ B2375. Någon kunnig som kan tyda detta?
    Låter det rimligt att det kan vara solenoiden som gör att fläkten inte vill upp i hastighet?
    Senast redigerat av kallekula19 den 2020-05-04 klockan 15:35.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Den nya klimatpanelen saknar magnetventilen för att styra värmeventilen på torpedväggen. Detta går att programmera med Tech2.

    Men oavsett så har solenoiden inget med fläktens hastiget att göra. Felet är någon annanstans.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Den nya klimatpanelen saknar magnetventilen för att styra värmeventilen på torpedväggen. Detta går att programmera med Tech2.

    Men oavsett så har solenoiden inget med fläktens hastiget att göra. Felet är någon annanstans.
    Åhhh nej vad trött jag blir på detta felet, hade hoppats att felkoden visade exakt vad och vilken del som inte funkar
    Fläkten funkar om man kopplar kablar direkt till batteriet. Kupefläkten är bytt, motståndet är bytt och nu också styrenhet / manöverenheten, men inget hjälper.
    Tack Hyvens för informationen tips mottages med öppna armar

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Detta börjar likna min mors 9-5 -06
    Testade idag med en fungerande styrenhet vilket SAAB-verkstaden påstått var felet, tyvärr så går fläkten kanske på max 25% vid max vrid på styrenheten, Fläkten öser fullt när man kopplar den direkt mot batteri, så den är ok. Fläktmotståndet verkar det ju inte vara när det är så att den ändå reglerar lite, eller är det verkligen den det kan vara i alla fall?

    påverkar det hastigheten om spjällarmarna har pajat, så att systemet tror att saker står i ett annat läge men sedan inte ger rätt effekt så att säga och dessutom får fel mätvärden?

    Kan det hänga ihop med andra fel?
    Cigguttaget funkar ej, säkringar går efter ett tag, fjärrlåset funkar ej som det ska heller, vad under panelen kan ha blivit skadat utan att någon mekat sönder det? Om vi utgår från att den är orörd, något "vanligt" förekommande kabelfel?

    Sedan strular ABS och antisladd med att den tänder sig lite hur o när som och slocknar också emellanåt under körning, det kan så klart vara andra fel, men min felkodsläsare vill inte fungera på hennes eller min 9-5 men har funkat i flera andra, min är en -02 btw. så just nu kan jag inte läsa av felkoder med ABSen.

    Men som sagt nu när SAABverkstaden sa styrenhet/huvudenhet till ACn och en annan testats så undrar man ju vad de håller på med. Nu är jag inte förvånad med just det stället, tyvärr! Men det är de som tidigare dessutom sålt SAAB på den orten.
    Men vet folk som blivit redigt blåsta på pengar där vad gäller verkstadsbesöken.

    Så om de skulle byta åt mamma så skulle de troligen sedan säga, -tyvärr så är det även fläktmotståndet, och tyvärr så är det även fläktmotorn.... o så håller de på.

    Nu kan ju jag fixa det och har numer tid igen vilket jag ej haft på några år.

    Men som sagt läste ju i tråden om att om det var en -06 så var det fläktmotståndet, men som sagt har fattat för att det då ej går att få upp farten alls utan det går bara i konstant lågfart.
    Nu går den ju upp i lite olika hastigheter på max, ibland kanske på 50% ibland på 20% och fläkten öser som attan med direktkoppling från batteriet varenda försök.

    På min -02 var det fläktmotståndet och då gick den på max hela tiden även då man drog ur nyckeln, så där fick jag rycka säkringen tills jag bytt den.

  9. #29
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Virgata Visa inlägg
    - Fläktmotståndet verkar det ju inte vara när det är så att den ändå reglerar lite, eller är det verkligen den det kan vara i alla fall?
    Det kan det jo være, så måling av om styrespenningen fra ACC-enheten er korrekt er ett steg å ta: I kontakten, mellom pinne #2 (grønn/brun) og #5 (sort, jord), skal spenningen gå fra lav - til 5 volt når hastigheten justeres lav/høy.

    Det skal være 12 V mellom pinne #1 (orange/hvit) og #5.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Dåligt drag med steg 1 (BSR)
    Av Holger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 18:00
  2. Dåligt drag i 9-3SC V6?
    Av simmar´n i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •