Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Små ryck vid gaspådrag och CE OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Små ryck vid gaspådrag och CE OG9-5

    Bil: Saab 9-5 2,0 2006

    Den tändes och bilen började små rycka vid gaspådrag. Nästan mikro rycka, så små var ryckningarna. Stannade vid sidan av vägen och stängde av den. Låt den stå fem minuter och efter det försvann lampan och allt var som vanligt!

    Vad var det som hände egentligen? Vad börjar man misstänka?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Spjällhuset.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Är inte det ett problem som framförallt fanns på årsmodeller före 2006? Exakt vad gör spjällhuset?

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Reglerar mängden luft som släpps in i motorn. Det finns dock en del elektronik som med åren kan bli sliten och ge tokiga värden.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Vad avses med "Limp home mode tändes"? Är det inte CE-lampan som tänds?

    CE-lampan betyder att det finns en felkod som bedömts behöva åtgärd att läsa ut, men normalt så är den inte i limp home för det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Jag visste inte vad ikonen betydde så jag kollade manualen och där beskrivs limp mode. Det var den enda lampan som lös. Eller rättare sagt den blinkade med ca 1 sekunds intervall.

    Edit 1: ok jag kollade igen. Det är engine malfunction ikonen jag menar. När den lyser går limp mode igång. Men jag kan inte läsa mig till vad blinkande betyder.

    Edit 2: Kan också tillägga att jag körde fyra mil hem utan vare sig varningslampor på instrumentbrädan eller problem med bilen. Känns lite udda måste jag säga. Det funkar ju utmärkt i annat fall..

    Edit 3: Ursäkta alla ”edits” ser nu att det står att ”om check enginen lampan blinkar är det tändningsfel” det står också att om den inte slutar att blinka inom fem sekunder så ska man stänga av den och bärga den till verkstan. Tror jag stängde av den inom fem sekunder så jag vet inte om den han släckas innan jag stängde av bilen.
    Senast redigerat av Wedde den 2019-08-06 klockan 16:21.

  7. #7
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Blinkade CE är skadliga misständningar. Kolla koder, hur länge sedan var det du bytte stift?

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det var väsentlig information. Blinkande CE-lampa betyder normalt katalysatorskadliga tändstörningar, dvs oförbränd bensin åker ner i katalysatorn och förbränns där. När det inträffar så bör man låta bli att köra med bilen, och problemet beror oftast på trasig tändkassett - och i ditt fall att det kommer och går är ytterligare en signatur som normalt pekar på tändkassetten. Att prova med en annan tändkassett bör vara vara prio 1.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Tyvärr har jag inte möjlighet att prova då jag dels inte har någon annan och dels inte är en supermeck direkt. Får nog bli att ringa verkstan.

    Tack för alla inlägg och tankar.

  10. #10
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Kan du skruva upp en tavla kan du byta tändkasett. Köp en 3,7E med sent tillverknings datum OM du ska köpa en beg. Annars köper du en ny.

    Byta tändstift är marginellt svårare. Enda kritiska momentet är komprimering av brickan runt. Men följ anvisning på lådan om du köper org NGK stift.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Att provbyta tändkassett är extremt enkelt, om man vet vilken ände man ska hålla i en skruvmejsel bör man klara det, ungefär. Det är fyra skruvar högst upp på motorn och ett kontaktdon med en låstunga bara, sedan lyfter man den rakt upp, det går att göra bytet på någon minut (vintertid kan man också behöva vänta några minuter på att transformatoroljan i kassetten rinner rätt innan man startar).

    Det viktiga är att ha en kassett att byta med, det bästa är om du har en kompis att byta med (eller med tanke på symptomen, bara provköra din kassett). Om du fyller i Ort i din profil kanske någon som bor i närheten kan hjälpa dig.

    Jobbet motiverar inte verkstad om du inte har tummen mitt i handen. Jobbet är att få fram rätt kassett, läs gärna FAQ:en om det: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1385295

    Jag skulle säga att du troligen kan köpa en ny kassett (ej pirat - välj hellre begagnat i så fall) på vinst och förlust, sannolikheten att den är problemet är hög - dock ej 100%.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-08-06 klockan 19:15.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Byta tändkassett är jämförbart med att byta glödlampa på bilen. Kolla t.ex. här så ser du hur du gör:
    https://www.youtube.com/watch?v=e_FswjIYc08
    (filmen är om tändstiftsbyte, men tändkassetten är den svarta klumpen du måste plocka bort för att komma åt tändstiften - se mellan 1:15 och 2:00).

    Och jag håller med om att tändkassetten är huvudmisstänkt (för du har väl rätt sorts tändstift och fräscha sådana i?), i synnerhet om din bil är från 2006 och fortfarande kör omkring med samma tändkassett som den hade från fabrik. Men om du inte har någon kompis du kan låna en fungerande kassett av för att testa innan du köper en egen för ett par tusenlappar och/eller om du vill göra felsökningen enligt alla konstens regler så bör du veta följande:
    - När check engine (CE, orange motorsymbol bakom varvräknaren) lyser med fast sken finns det felkoder att läsa ut. Det finns massor av saker som kan tända CE-lampan, så för att inte byta delar i blindo ska man läsa ut felkoderna innan man fortsätter felsökandet.
    - Limp-home är ett nödläge på spjällhuset som slår till när spjällhuset inte funkar korrekt. Limp home är ett (av många) saker som tänder CE-lampan och då ger spjällhusspecifika felkoder t.ex. P1251, P1230 m.fl.
    - Blinkande CE-lampa betyder katalysatorskadliga misständningar och ger ensamt inte någon felkod.

    Som tidigare sagts - köp inte en eftermarknadskassett, de är ökända för att strula. Helst en ny, i andra hand en begagnad original av modell TK3.7E (tillverkningsdatum går att läsa ut på etiketten på kassettens undersida, ju nyare desto bättre!).

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Om tändstiften, det är viktigt att fet är rätt NGK-tändstift, men om det är sådana ska de vara i mycket dåligt skick onnan de ger sådana här problem. Behåll slitna NGK tändstift istället för att byt till nya icke NGK. Systemet är mycket tolerant mot slitage, men inte mot icke NGK-stift eftersom elektroniken förutsätter att egenskaperna för att mäta jonosering överensstämmer med NGK.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Kan meddela att felet är löst sedan jag bytte tändkassett till en ny Saab original. Jag besökte en fantastisk Saab mekaniker i Solna där en kund haft identiska tändningsproblem som mig bara dagen innan med samma pirat tändkassett.

    Efter bytet är den dessutom mer rapp i gasresponsen. Tack för alla inlägg.

    Edit: Jag kan också lägga till för alla med liknande problem. Att byta tändkassetten klarar alla av som någon skrev i tråden. Några skruvar och en enkel elektrisk koppling som sitter oerhört enkelt placerat mitt på motorn.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wedde den 2019-11-20 klockan 07:17.

Liknande ämnen

  1. Ryck vid gaspådrag på 3-4-5 växel, 9-5
    Av _mattis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 21:48
  2. Konstigt ryck vid gaspådrag?
    Av kRYSSET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 17:39
  3. Hack / ryck vid gaspådrag
    Av Xman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 20:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •