Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 225/50-17 däck till OG9-5 Aero -01

  1. #1

    225/50-17 däck till OG9-5 Aero -01

    Kanske en dum fråga, men passar 225/50/17 Däck till Saab 9-5 Aero 2001? det jag har sett när jag har sökt så rekommenderas 225/45 eller 235/45 någon här som kör med 225/50/?

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Dirty petter Visa inlägg
    Kanske en dum fråga, men passar 225/50/17 Däck till Saab 9-5 Aero 2001? det jag har sett när jag har sökt så rekommenderas 225/45 eller 235/45 någon här som kör med 225/50/?
    Inga problem, kör de på mina vinterdäck. Dock rekommenderar jag inte de om du har dåliga bakdämpare eller har sänkt bilen mer än aero

  3. #3
    Ok tack för svaret, bilen är i original skick med bra dämpare. det var någon som sa att däcken kan ta i skärmen när man svänger om man har 50

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Dirty petter Visa inlägg
    Ok tack för svaret, bilen är i original skick med bra dämpare. det var någon som sa att däcken kan ta i skärmen när man svänger om man har 50

    Det gör de inte, min tar dock i innerskärmen vid gupp på bakdäcken. Detta beror dock på att jag har dåliga dämpare + 40mm sänk

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Varför köra med 225/50R17 överhuvudtaget? 225/45R17 är ju märkbart billigare i inköp, du riskerar inte att något tar i ens i extremfall och hastighetsmätaren visar rätt.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Varför köra med 225/50R17 överhuvudtaget? 225/45R17 är ju märkbart billigare i inköp, du riskerar inte att något tar i ens i extremfall och hastighetsmätaren visar rätt.
    Såg nyligen en fråga om detta och började fundera då är dags för nya däck. 225/50 vill man nog ha främst för att den är mindre stötig och ger bättre komfort stöt/ljudmässigt, ligger inom felmarginalen och ger enligt vissa rätt hastighet istället för något lägre. Risk med att den kan ta i låter inte bra men däcket tog inte i på en sänkt Aero, däremot gjorde den det på en annan framtill. Vet inte om den också var sänkt eller inte, kanske dämparna var slut.
    Som du säger är en annan nackdel är priset men kan helt klart vara värt det om skillnaden i komfort är stor.

    Sedan har jag en 9-5 vector sportkombi och den kanske är lägre än Aero?
    Senast redigerat av Dolsot den 2020-06-08 klockan 11:52.

  7. #7
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Bara ett tips. Undvik V-mönstrade däck. Jag gjorde misstaget att satsa på sådana
    och de var inte trevliga i högre hastigheter. Bytte tämligen omgående till
    SAAB's dåvarande "Hovleverantör" Michelin Pilot...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Åfanken, ser att däcken har dB specs men det kan ju vara vid en viss lägre hastighet. Ok, jag har ingen koll på däck till bilar men Michelin Pilot har jag kört med på hoj och gillar dem.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Sedan har jag en 9-5 vector sportkombi och den kanske är lägre än Aero?
    I originalutförande finns det standardchassi och sportchassi (1cm lägre än standardchassi). Sportchassi var standard på Aero och tillval på övriga utrustningsnivåer (t.ex. vector). Så svaret på din fråga är "nej", din bil är inte i originalutförande lägre än en aero. Notera även att alla 9-5 kombi heter sportkombi, oavsett utrustning, så det säger ingenting om huruvida du har sportchassi eller ej.

    Men det finns två saker att tänka på:
    1. Förmodligen har flertalet chassikomponenter hunnit bytas ut på din bil i takt med att de slitits ut. Det är vanligt att folk sätter dit andra grejer än original så din bil kan mycket väl idag ha ett annat (stötigare och/eller lägre) chassi än original om tidigare ägare valt att sätta dit sådana delar. Du måste titta på fjädrar och dämpare för att se vad som sitter där.
    2. Har din bil slitna chassikomponenter (när byttes dämpare, fjädrar och bussningar senast?) kan den både bli stötig och sladdrig. Så kolla skicket på chassikomponenterna innan du överväger att byta däckdimensioner.

    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    225/50 vill man nog ha främst för att den är mindre stötig och ger bättre komfort stöt/ljudmässigt
    Som sagt, kolla vad du har för chassi och skicket på det först, mycket av stötigheten kan komma därifrån. Är du ändå inte nöjd och vill ha än mer komfort skulle jag satsa på 205/55R16 istället. Det innebär en mindre fälg, men med tanke på prisskillnaden på 205/55R16 mot 225/50R17 har du råd med ett par sjyssta begagnade 16"-fälgar också. Då slipper du dessutom de potentiellt jobbiga bieffekterna med större hjul än vad bilen är konstruerad för.
    Senast redigerat av jellybear den 2020-06-08 klockan 21:41.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    I originalutförande finns det standardchassi och sportchassi (1cm lägre än standardchassi).......
    Ajfan, jag håller mig till 225/45 då men värt att tänka på det du skrev!

Liknande ämnen

  1. Bra däck till og9-3 aero!
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 18:29
  2. Däck till en 9-3 aero -03
    Av mkn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •