Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 2 slangar av bakom höger framlykta OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    2 slangar av bakom höger framlykta OG9-5

    Hej mina Saab vänner!


    Jag plockade idag bort höger framlykta för att komma åt lågtrycksventilen för att kunna fylla på AC:n.
    Men när jag fick bort lyktan upptäckte jag att 2 slangar hade gått av mellan motorn och kylfläkten och vänder mig nu till er Saab kunniga individer.

    Nu undrar jag om ni kan se på bilderna vad det är för slangar, vad dom är till för och om det går att köra utan dom, till verkstaden som är över 5 mil bort till exempel och om det är någon fara för motorn eller tillhörande komponenter?

    Min tanke är att det suttit en T-formad ventil mellan dessa slangar som på första bilden?


    Bättre förklaring: Grövre slangen på bild 3, den som kommer från vänster går ner bakom höger framlykta och ligger längs med röret med lågtrycks porten till AC:n, upp mot behållaren till servostyrningen och sedan vidare till styrningen för gasen (gasspjäll m.m).
    Den tunnare slangen försvinner ner under allting och den har jag inte lyckats lokalisera.


    Tack på förhand
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mr.Freeman den 2019-07-31 klockan 19:52.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är slangarna till tankurluftningen. Går att köra med till verkstad utan problem. Det har nog sett ut sådär länge utan att du upptäckt det.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är slangarna till tankurluftningen. Går att köra med till verkstad utan problem. Det har nog sett ut sådär länge utan att du upptäckt det.
    Underbart tack för svar. Jo jag misstänker att det varit så ett tag, dels om man kikar på slangarna, men sen upplever jag att bilen inte haft den kraft den ska ha, kan man få effektminskning av att dessa slangar är av ?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -07, små slangar
    Av rollet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-09-11, 23:01
  2. Saab 9000 cse. vilka slangar ska jag ha?
    Av kalix923 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •